Lbatlan 15 (2010-08-29)
Nyrvgi tra a Gerecsben
Forrs (2017. november 3.)
Forrs: Dis kt (Visegrdi-hegysg). Vzhozam : 66 l/perc, Hm.: nincs adat C
Forrs: Kamilla forrs (Visegrdi-hegysg). Vzhozam : 0.41 l/perc, Hm.: 9.5 C
Forrs: Trzsi-forrs (Pilis). Vzhozam : 10.98 l/perc, Hm.: 9.5 C
Forrs (2017. november 3.)
Forrs: Attila kirly forrs (Visegrdi-hegysg). Vzhozam : 6.55 l/perc, Hm.: 10 C
Forrs: Ismeretlen (Visegrdi-hegysg). Vzhozam : 3.97 l/perc, Hm.: nincs adat C
Forrs (2017. november 2.)
Forrs: Gyula-forrs (Visegrdi-hegysg). Vzhozam : 1.69 l/perc, Hm.: nincs adat C
Forrs: Holop kt (Visegrdi-hegysg). Vzhozam : 6.85 l/perc, Hm.: 10.5 C
Forrs (2017. oktber 30.)
Forrs: Ferenc forrs (Visegrdi-hegysg). Vzhozam : 0 l/perc, Hm.: nincs adat C
j nvny (2017. oktber 17.)
Zldes ss (Carex divulsa Stokes)
Lecsng ss (Carex pendula Huds.)

Julianus tra 35

Teljestmnytra
A lerst ksztette: szabola
Idpont: 2006. prilis 1.
Induls: 8.10 - Nagymaros
rkezs: 14.35 - Nagybrzsny
Rsztvevk: szabola
tvonal Nagymaros-Visegrd, vm. ->Hegyes-tet -> Trk-mez -> Kspallagi elgazs -> Mrianosztra -> Koppny-nyereg -> Rth-erd -> Halast -> Nagybrzsny
Szintid 8 ora
Helyszn Brzsny
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Hegyes-tet - 482 mter
Napos, dlutn meglnklt az szaknyugati szl. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
A_Duna_Nagymarosnl
A_nagymarosi_templom
Egyedl indultam el a trn, sajnos egyik EMDT tag sem rt r. Pedig nagyon j id volt,taln a tavasz els igazn szp napja. Reggel hromnegyed ht krl indultam otthonrl s egy ra mlva mr ott is voltam a Nagymaros-Visegrd vonatllomson, ahonnan a tra hivatalosan indult. J nagy tmeg verdtt ssze a startnl, ahol a szervezk mindenki kezbe egy kis paprkt nyomtak, amely hrdette, hogy sajnos klnbz problmk miatt a tra elmarad, helyette egy n. "Julianus stt" javasoltak. Elszr megijedtem, hogy feleselegesen jttem, de mivel a paprka kivtelvel semmi jel nem utalt arra, hogy valban elmaradna a tra ezrt kivrtam a soromat, befizettem a nevezsi djat s elindultam.

tjelz tbla
Az els szakasz a Hegyes-tetre vitt fel. Hosszan mentem kifel Nagymaros apr vlgyekbe plt utcinak egyikn, majd kirve a lakott terletrl az t elgg emelkedni kezdett. Nem hiba, hiszen a kb 3 kilomteren valahogy fel kell jutni a majd 500 mter magassgon lv kiltba. A nap kellemesen sttt, a szl nem fjt, a sok trz pedig lelkesen kapaszkodott felfel a nhol elgg meredek emelkedkn, illetve nehezebben jrhat tszakaszokon. Az els tavaszi virgok is megjelentek, felfel titkon remltem lesz valami "nvnyes kaps" a mai napra. Nem is kellett csaldnom, mert a napsttte dli hegyoldalban elgg srn nttek a hunyorok, nhol tmegesen bortottk a talajt a keltikk. A kilthoz rve rendesen megizzadtam s ldottam az eszem, hogy mg lent a vastllomson levettem az egyik pulveremet.

A_szentendrei_sziget
gy utlag azt mondhatom, hogy ez volt a tra legmeredekebb s legnehezebb szakasza - az 50 km-s tvrl nem tudok nyilatkozni.A kiltba rve pecsteltnk, majd felmentem s megnztem az rad Dunt. Htborzongat volt a ltvny, egyszerre izgalmas s szomor.Nem idztem sokig, indultam tovbb. Taln ha nem egyedl vagyok, akkor hosszabban eldzhettnk volna egy-egy pecstel illetve pihenhelyen, de nem volt kedvem s nem is voltam annyira fradt, hogy hosszabb idre meglljak. Elgg meredek lejt kvetkezett, majd msfl kilomteres mutas szakaszon haladt a tra.Nagyon j id kerekedett erre a napra. nkntelenl is az ismert nta jutott az eszembe: "What a wonderful world".

Trkmez fel
Tovbb haladtam Trkmez irnyba, a tvolban a Brzsny magasabb cscsai ltszdtak. Itt tallkoztam elszr a tra egyik termszetes ellensgvel, a hatalmas srral. Az olvads miatt az erd szinte mindenhol nedves, vzes volt, az sszegylt olvadk s szivrg vizek pedig hol mshol , mint a kijellt turistaton folytak a mlyebb rszek irnyba. Ez a sr vgigksrt az ton, csak a Nagybrzsny eltti szakaszon sznt meg, de addig kisebb-nagyobb sznetekkel folyamatosan akadlyozta az elrejutst. Ha mg lefel megy az ember akkor az ilyen saras rszek csak idegestik, de amikor felfel kaptat egy emelkedn s a lba kicsszik alla, az mr nemcsak idegest, hanem dht is.

A_trkmezi turistahz
Halast
Trkmezn mg sosem jrtam, s megllaptottam, hogy nagyon kellemes kis kirndulhely. Pecsteltem, elvettem egy szendvicset a tskmbl majd indultam tovbb. Nhny fn mg j rgi fajler tblt is lttam, amely az adott fafajrl rt pr szt a laikus trzk rszre informciknt. Szerencsre nem a kken mentem,gy belebotlottam az egyik vlgyben megbv kis halastba, amelynek rkban mr virgzott a mocsri glyahr.Az els 5-10 km-en a trkon mindg elgondolkodom, hogy megrte-e eljnni, de a tra kzps illetve utols szakaszn mr rlk a dntsemnek. Most is gy trtnt, ezen a rszen mr fel sem merlt bennem, hogy esetleg rossz dnts volt eljnni, annak ellenre, hogy reztem, a bakancsom ismt fel fogja trni a sarkamat.

Kspallag fel
Tovbbmentem Kspallag irnyba. Az t tele volt pocsolykkal, amelyekbe mr a bkk leraktk petiket. Vajon a pocsolyk kibrjk-e addig, amg az ebihalakbl kifejlett llatok lesznek? Eleinte nylt terleten haladtam, majd betrtnk ismt az erdbe, ahol az eddigi legnagyobb srtenger vrta a trzkat. Inkbb bementem a fk kz ahol szraz volt a talaj. Vgl hosszas szenvedsek utn lertem a kvetkez pecstelhelyre. A n azt mondta, hogy csak 5 km Mrianosztra s szmomra mr itt gyans lett a 34 km. Kb 13-14 km lehettem s ha mg 5 km Mrianosztra, ahol a 20 km-s (hivatalosan 24 km) tvnak vge van, akkor nagyon gyorsan kellett jnnm. Azt gondoltam a n biztos nagyjbl mondta az 5km-t s lesz az 6.5 is. Itt sem idztem sokig, ettem egy keveset, majd irny Mrianosztra.

Kopasz fa Mrianosztra fel
Sr mindentt
Erds terep, egy kis hullmvastazssal, kb ez volt jellemz pr kilomteren keresztl, aztn felrve az egyik dombra mr ltszottak a falu hzai. Ezek szerint tnyleg kb 5 km lehetett az elz pecstelhelytl. dlvezetben vezetett a jelzs, majd bertnk Mrianosztrra, ahol egy kocsmban trtnt a pecstels. A trzk egy rsze csak idig jtt, de az 50-esek s 30-asok tovbbmentek Nagybrzsny irnyba. Itt se maradtam sokig, ettem egy - a szervezk ltal biztostott - zsroskenyeret s indultam tovbb.
A_Koppny_nyereg_fel
Kirve a falubl egy unalmas szakasz kvetkezett, vgig a szntfld mellett, de szerencsre nem tartott sokig, nemsokra ismt bekanyarodtunk az erdbe s elindultam a Koppny-nyereg fel. Itt tkzben ismt egy terjedelmes srtengerbe botlottam, amelyet csak az erdben keresett girbe-gurba kitrkkel tudtam kikerlni. Felrve a nyeregbe ismt pecsteltem, majd nekivgtam -az tjelz tbla szerint -a 6.5 kilomternek, ami Nagybrzsnyig htra volt.

Nagybrzsny
A terep innentl kezdve szinte vgig lejtett, csak egy-kt alkalommal akadt benne egy-egy kisebb emelked. Nagybrzsny eltt mg le kellett ereszkedni a halasthoz, onnan pedig vissza a faluba, de ez az utols kaptat mr nem szmtott. Vgl 6.5 rval az induls utn rtem be a clba.Akr mehettem volna az 50-esre is, brtam volna mg tovbb, de vglis nem mentem, meg eleve a 30-asra neveztem. Itt is ettem egy zsroskenyeret, majd a 3 rs busszal mentem Szobra onnan pedig vonattal vissza Nagymarosra a kocsiig.

Nagyon jl sikerlt a tra, az id kifejezetten kellemes volt, nem volt nehz, br eltte kemnyebb kirndulsra szmtottam.Egyedl a sr, ami kellemetlenn tette nhol a trt, de ennek ellenre csak ajnlani tudom mindenkinek.

Zld zna
Tbbek kztt ezekkel a nvnyekkel tallkoztunk a trn (Az itt lthat nvnyekrl mg tbb kp tallhat azon az oldalon, ahol a trk, kirndulsok sorn fotzott nvnyeket gyjtttk ssze: Pr nvny Magyarorszg s a krnyez orszgok flrjbl)
Helleborus purpurascens Waldst. et Kit.
Pirosl hunyor
(Helleborus purpurascens Waldst. et Kit.)