Trink kzl
Vrtes (2011-07-02)
Ausztria-ptl kirnduls a Vitnyvrhoz
Mostanban
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-25 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-26 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-27 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Sfr-kt (Dli-Bkk)
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Erzsbet-forrs (Dli-Bkk)
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Zsilibes-forrs (Dli-Bkk)
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Kalo-kt (Dli-Bkk)
Bkki Batyus Barangols 30 (2019. november 6.)
Teljestmnytra az szi Bkkben batyuval brangolva.
Forrstra a Brzsnyben Kzptv (2019. november 6.)
Forrslltogats a Brzsnyben, ezttal egy teljestmnytra keretein bell.
DDK Zselic (2019. november 5.)
Tavaszi bglymentes DDK a Zselicben 3 nap alatt.

Mtrabrc

Teljestmnytra
A lerst ksztette: feherb
Idpont: 2009. prilis 25.
Induls: 6.17 - Sirok
rkezs: 18.49 - Szurdokpspki
Rsztvevk: feherb, krichard
Mskor is voltunk mr ezen a trn 2007  2011 
Traparamterek
A tra hossza 57 km
Szintklnbsg 2734 m
tvonal Sirok -> Gazos-k -> Oroszlnvr -> Kkestet -> Sombokor -> Csr-hegy -> Vrcvers -> Galyatet -> Piszkstet -> Vrs-k -> gasvr -> Mtrakeresztes -> Muzsla -> Szurdokpspki
Szintid 13 ora
Helyszn Mtra
Legmagasabb tengerszint feletti magassg 1014 mter - Kkes
Ha kitertnk magunk el egy olyan Mtra trkpet, amelyen a szintvonalakon kvl domborzati rnykols is van, akkor azt lthatjuk, hogy a Mtra f gerince S alakot formz kelet-nyugati irnyban. Na, ezen az S betn halad vgig ez a tra. Kicsit durvn nz ki, hogy reggel elindulunk a trkp jobb szlrl, este pedig a bal szlre rnk. A gerinc nem olyan, mint mondjuk az Alacsony-Ttrban, ahol magn a gerincen kevs a szint. Itt ez kvzi a legmagasabb cscsokat sszekt vonal, ahol fel-le kell menni a hegyeken. pp ezrt ilyen nagy a tra szintemelkedse. s pont ezrt csak ennyi, hiszen ha le kellene errl menni, akkor sokkal tbbet kne menni aztn flfel is.

Mr hromszor prbltam ezt a trt, de csak egyszer rtem clba, akkor is ksve. Utoljra tz vvel ezeltt prblkoztam, azta sem fordult meg a fejemben, hogy jra nekiinduljak. Most elrkezettnek lttam az idt, jobb formban reztem magam, mint akkor, s az idjrs is remeknek grkezett. Csak krichard vllalta, hogy velem tart, de Atist sikerlt rvenni, hogy depzzon neknk.

Sirok ltkpe
6.17-kor indultunk papr szerint, s mr az els mtereken, az aszfaltton elkezdte nyomni a cip a jobb bokmat. Nem tudom, mi a francrt, akrhogy igazgattam, nem lett jobb, csak remltem, hogy megszokom majd. Szerencsre emelkedkn nem reztem ezt. Az els komoly emelked a Kalapos-tet volt. Tbbszr t kellett mszni kertseken, s tsks szederbokrok is neheztettk az utat. Egy-kt helyen fel is szaggattk a lbamat, de csak ezek miatt nem fogok hossznadrgban megrohadni napkzben. A kb. 5 km-re lv Gazos-ki kiltpontot 1 ra alatt el is rtk, ami nem olyan rossz eredmny tlnk itt az elejn. De ez mg csak bemelegts volt ahhoz kpest, ami kvetkezett.

Erdirts, httrben a siroki vlgy
Meredek, m rvid lejt utn ereszkedtnk le, majd a Remete-tett megkerlve elrtk a Jid-nyakat, ami egy nyereg a Mtra gerincn. Az errl elnevezett forrsbl szivrgott a vz, de nem a rendes helyn, hanem a foglalat alatt. A forrsnl egy les jobb kanyarral rtrtnk az els igazn durva emelkedre, amely a Szederjes-tetre vitt fel minket. Mr itt, alig 7 km-rel a rajt utn reztem, hogy sokkal jobban megy a tra, mint tz vvel ezeltt. Akkor is hasonl tempban mentem ugyan, de ez az emelked mindig megfogott, s gy vnszorogtam fel r, tbbszr is meg kellett llnom inni. Most meglls nlkl ment, s az tny, hogy gy reztem, hogy a tdm valahol lentmaradt a lejt aljban, de ez az rzs azonnal elmlt, ahogy felrtem a tetre. A Szederjes-tetrl lefel az t szintn nem semmi, de itt a trabot segtsgvel sikerlt gyorsan leszguldani. Pontosabban leporozni, mert szrazsg volt, krichard meg nem brt magval, s szinte lerohant.

A Jasgus eltt
A kvetkez hegy a Jagus, innen ltszik Recsk a kbnyval, illetve utunk elkvetkez hegyei is nyugati irnyban: az Oroszlnvr, a Cserepes-tet s a Nagy-Szr-hegy egyre magasabbra vel ormai, majd a vgn a Kkes tmbje zrja le a kiltst a TV-toronnyal. A Jagusrl elgg le kellett menni a Domoszli-kapuhoz, ami szintn egy nyeregpont, vagy ha gy tetszik egy szoros, ami a tle dlre lv falurl kapta a nevt. Itt vezettk t az elektromos vezetket a hegysgen, s erdszeti t is visz t rajta. Az Oroszlnvrhoz egy roppant meredek, mde rvid emelked visz fel. A Kkesig taln ez a legdurvbb. Itt mr meg kellett llnom egy fl perc erejig. Fent a tetn megkerltk a vr romjait, megkaptuk els pecstnket, s azonnal indultunk is tovbb, hogy a Kkes eltt meghgjuk a kt nagy hegyet.

A Cserepes-tetre sr fenyvesben visz fel az t. Egyes rszei nagyon meredekek, viszont vannak benne pihentetbb szakaszok. Egymst rtk az emberek, sokszor nekem is elznm kellett, ekkor kicsit megnyomtam a gombot, de aztn hamar kifulladtam, s meg kellett llnom. Krichard tancsra ezt kveten inkbb lassabb, de egyenletesebb tempban vettem az emelkedket. Aminek meg is lett a hatsa, a Nagy-Szr-hegyen mr meglls nlkl felmentem, csak a tetn lltunk meg egy rvid ivszat erejig. s ha mr meglltunk lefnykpeztem az ermt is. gy beszltk meg, hogy a Markazi-kapunl megllunk kajlni, hogy ne dgljnk ki a Kkesre vezet hossz emelkedn. Addig szinte csak lefel kellett menni, amit gyorsan abszolvltunk. A Markazi-kapu, szintn hasonl domborzati kpzdmny, mint a domoszli, csak kicsit magasabban van. A cip mg mindig nyomta a jobb bokmat, megprbltam ht leragasztani a lbamat. Nem trte fel a cip, mg csak piros sem volt. Termszetesen a ragtapasz sem tartott sokig, de gy ltszik hozzszoktam a ciphz, vagy az a lbamhoz, mert ez utn mr alig reztem a fjdalmat.

Markazi-kapu
Sajnos finom szendvicset csomagoltam magamnak, amit nehz volt abbahagyni. De nem akartam nagyon bezablni sem. Nekiindultunk ht a Kkesnek. A Diszn-kig, szerpentines, enyhn emelked t van, szinte kellemes. Csak azon venni szre, hogy emelkednk, hogy a Markazi-kapunl lv erdei t mr messze alattunk van. A Diszn-krl is remek a kilts, de most leszartuk. Sajnos ez a tra nem olyan, hogy nagyon sokat lehessen nzeldni. Nincs id r. Inkbb nyomtuk tovbb, a mr meredekebb vl emelkedt. A legdurvbb kzvetlenl a Sas-k alatti rsz. Itt sem megynk fel az emlkmig. Krichard nagyon sokat segtett azzal, hogy ment elttem, s tudtam kvetni a tempjt. Erre akkor jttem r, amikor egyszer n kerltem elre, s valami nem stimmelt, nehezebb volt menni. Na, ezek utn mindig elrekldtem, gysem tudtam volna nla gyorsabban menni. Amikor mentnk felfel a Kkesre, a legutols emelkedn, megint reztem, hogy sokkal jobban brom, mint tz ve. Akkor itt ktszer is le kellett lnm, most meglls nlkl rtnk fel az orszg tetejre. Kezdtem komolyan elhinni, hogy brni fogom a vgn is, de persze addig mg rengeteg akadly van. s annak ellenre reztem ezt, hogy nem voltunk olyan baromi gyorsak, 4 s fl ra volt idig az t, de mr 1500 szint megvan a 2700-bl s 20 km az 56-bl.

Kkesen vlasztottam egy langyosabb pohr levest, megittuk, telcsiztnk juhival, megbeszltk, hogy a Mtra-nyeregben talizunk. Innen a lehet legszarabb lejtn mentnk le, a Sombokor fel a srgn. Tudtam, hogy krichard lejtspecialista, de azok utn, amit itt levgott, a szm is ttva maradt. n a bottal balfaszkodtam lefel, csak arra figyeltem, hogy j helyre lpjek, s ne menjen ki a bokm, vagy ne hasaljak el a porban. Mikor egyszer felnztem, sehol sem volt. Egyszeren eltnt, csak a lejt aljn lttam, hogy csrg egy farakson, mintha a villamost vrn. Azt mondta, unta a lejts terepet, s minl gyorsabban tl akart lenni rajta. n meg aztn azzal szarakodtam, hogy a botom becsszott vgt jra kihzzam, amivel azt rtem el, hogy a kezem is elfradt kzben. Tbb kilomterig tartott, mire sikerlt megcsinlnom. Lassan oda is rtnk a galyateti elgazhoz, ahol kicserltem a vizes palackot egy bontatlanra, krichard meg feltankolt krtkkel. Atis rendes csv volt, nem unatkozott az 5 ra alatt, amg elvoltunk. Hzott fel vizet a pardi csevicnl a ktbl, megmrte Kkesen a Diszn-kutat, Magyarorszg legmagasabban fakad forrst, s akr mg palacsintt is hozott volna neknk Mtrahzrl, ha megkrjk r.

Pardsasvr fellrl
Szp lassan mentnk fel a Csr-hegyre a kvetkez ellenrz pontra. A kilt mr rgta letveszlyes volt, mostanra ssze is omlott, vagy kivgtk, vagy mittudomn mi lelte, de el volt dlve a bokrok kz. Innen Galyatetig 5 km az t, de ez mr ms, mint eddig. Nincs hullmvast feeling, csak egy gerincen kell vgigmenni, ahonnan szp kilts nylik Pardsasvr fel, majd egy lejts szakasz utn a galyateti mttal prhuzamosan haladtunk. Volt itt egy "mozg" ellenrz lloms, akik nem mozogtak, csak ltek. Gondolom azt akartk kikszblni, nehogy valaki busszal vagy kocsival menjen fel Galyatetre. A Nagy-Lpafre egy napsttte, meredek t vitt fel, innen erd hjn szpen ltszdott a Sirok s Kkes kzti hullmvasutazs, de messzebb a Bkk tmbje is kivehet volt, oldalban fehrlett a Bl-k mszksziklja. A cscson ivszat kvetkezett, valahogy nagyon jl esett a balfi svnyvz. Mintha ss lett volna kicsit, s a buborkok is nagyon jl estek. Aztn persze a benyelt gzok ksbb az arcomon t tvoztak bellem. Rgtn ezutn frisstpont jtt, megkstoltuk a mlnaszrpt szdval. Viszont kezdtnk mind a ketten rohadt hesek lenni, ms a gyomrom is korgott. De Galyig mr nem akartunk megllni, itt van mr 1,5 km-re, a juhi meg epekedve vr mr minket. Tvolltnkben a tirisztoros villanymozdony kapcsolsi rajzt tanulmnyozta, de azt mondta, nem sokig jutott el vele.

17
A Kkest megelz hegyek


Visszanzve a Kkesre
Galyatetn kt szendvicset is megettem, plusz mg csokit. Klt is ittam, ami nem nlunk volt, mert akkor rgtn elfogyott volna. Elvigyzatossgbl juhinl hagytuk a kocsiban. Hideg volt mg, nem lehetett gyorsan inni belle. A sok por rszradt az izzadt lbamra, szvesen lemostam volna a pofmmal egytt, de nem volt mkd kt itt. Kezdett izomfjdalmam lenni a lbamban, s fltem, hogy begrcsl. A krmet meg nem akartam volna a koszos lbamra kenni. A bfslobbi ersebb volt gondolom, nem nyitottk meg a kutakat. A pecstelhely a kiltnl volt, juhi eddig jtt velnk. A kvetkez talihely Mtrakeresztesen lesz cirka 3 ra mlva.

Corsa-szakrtk
Galyatetk
Sokig nincs most kemnyebb emelked. Kvzi szintben visz az t a csillagvizsglig, de persze azrt itt is vannak kisebb lejtk s emelkedk. Egy splyrl szpen ltszdott a Karancs, de mg a tvolabbi Alacsony-Ttra is kivehet volt. Mtraszentlszln hideg s j cukros teval vrtak, ami nagyon jl esett. A mosdban sikerlt lbat s poft is mosni. A hideg vz ellenre nem grcslt be a lbam se most, se az utols kilomtereken. Mondjuk nem vagyok oda nagyon az ilyen izomlazt krmekrt, de biztos hasznosak. Kicsit meglepdtem, hogy relatve hossz lejt kvetkezett, ahhoz kpest, hogy egy kilthoz kellett felmenni. De aztn az emelked is jtt, ami nem volt vszes. Vrs-ktl a Mtra-brcen mentnk, ahol tovbbra is az elzekhez kpest szinte unalmas volt az t. Sokan utolrtek minket, sszetmrlt a banda. Aztn kisvrtatva megint csak kettesben maradtunk. Aki gyorsabb volt, az elfutott, aki lassabb, azt mi hagytuk el. Az egyik kanyar utn meglttuk gasvr fenyeget kpjt. Krichard kiakadt kicsit, mg nem volt erre, br a Mtrban nagyon sokat kirndult mg a pre-dendecss idkben. Jl esett a tudat, hogy ez az utols eltti akadly. s viszonylag knnyen ment. Meg is lepdtem magamon, hogy meglls nlkl lekzdttk, st krichard sem volt elttem, hogy hzzon. A lefelton sem fickndozott annyira, mint a Kkesen, ez mr t is lefkezte, de gy is nagysgrendekkel gyorsabban ment lefel, mint n. A lejtk kezdtk kifrasztani a combjaimat, azokkal fkeztem ugyanis. Lehet, hogy valamit elrontok?

Kilts gasvrrl
A lejt aljban, a turistahznl csak annyira llunk meg, hogy feltltm vzzel a palackot, s tovbb gurulunk lefel, a most mr szeldebb lejtn, aminek alig akar vgeszakadni. Elrtk a Csrg-patakot, s mr nylegyenesen megynk Mtrakeresztes irnyba. Pr ve elrasztotta a falut egy zivatart kvet rads, de most alig volt vz a mederben. A tervezettnl jval tbbet tltttnk a faluban. Le is ltnk, a tra sorn taln msodszor. Normlis kajt egyiknk sem akart enni, de szilrd s folykony dessget egyarnt tettnk az arcunkba. Az itineren lv idbeoszts szerint pont akkor indultunk el, amikor kellett, de maradk 13 km-re mg tbb, mint 3 rnk volt.

Kilts a Muzsla oldalrl kelet fel
Splya
Nekiestnk a Muzslnak, de csak sszel. Meredekkel indul, majd lankadnak a brcek, st egyes helyeken nagyon kellemes erdei t vezet fel a hegyoldalban. Most n mentem ell, krichard mgttem jtt, nha megvrtam n is. Megfordult a fellls, ezen az emelkedn most n hztam t. gy reztem, hogy nem tudok megllni, valami hzott felfel. Taln az is benne volt, hogy mr ez az utols hegy, aztn mr csak 7 km lejt a clig. 45 perc alatt elrtk a Nyikom-nyerget, ami 3,7 km a falubl. Kicsit visszafogtuk a lovakat, s innen a hrom huplin mr lassabban mentnk fel. A harmadik volt a legszadibb, de vgl 1 ra 10 perc alatt felrtnk a Muzslra. letemben nem rltem ennyire egy cscsk ltvnynak, mint akkor. Erre vrtam mr azta, hogy v elejn elhatroztam, eljvk erre a trra. A hegy egybknt az alatta fut 21-es trl is ltszik, st az autplyrl is kivehet. Tisztn ltszik mg messzirl is a tbb hupli, amiken tjttnk, de a lefel men oldalon is van bellk, szerencsre azok nem annyira nagyok. A cscson leltnk, ettnk retlen krtt. A hossz lejt a combjaimat kezdte ki, de szerencsre nem grcsltek be. Trkon nem szokott izomfjdalmam lenni, de a 2700 m megtette a hatst. Furi, de a Muzsltl van mg 30 m szint, ami ha belegondolunk egy tzemeletes magassga, senki sem esne le szvesen onnan. De itt mr rhejesnek tnt.

Az utols kilometerk
Vgl 12.32 alatt lett meg a tra. Szabolnak is hasonl ideje volt, de nem vitt botot s nem ksrte dep, csak a rajtba meg a clba mentnk el rte. s a lersa alapjn ktszer is a padln volt, de mgis tovbbment s nem adta fel. n nem reztem semmi holtpontot a tra alatt, s - ami ritkasg - nem is rinyltam, hogy nem lesz meg. A clban gy reztem magam, mint aki vgigrohant egy hegysgrendszeren.