Thry Gyrgy Emlktra (2008-04-05)
2008.04.09 Pontrkds utni teljestmnytra. A 2008-as Thry Gyrgy Emlktra beszmolja.
Forrs: Nvtelen-6.2.13-25 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-26 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-27 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs: Sfr-kt (Dli-Bkk)
Forrs: Erzsbet-forrs (Dli-Bkk)
Forrs: Zsilibes-forrs (Dli-Bkk)
Forrs: Kalo-kt (Dli-Bkk)
Bkki Batyus Barangols 30 (2019. november 6.)
Teljestmnytra az szi Bkkben batyuval brangolva.
Forrstra a Brzsnyben Kzptv (2019. november 6.)
Forrslltogats a Brzsnyben, ezttal egy teljestmnytra keretein bell.
DDK Zselic (2019. november 5.)
Tavaszi bglymentes DDK a Zselicben 3 nap alatt.

Mtrabrc

Teljestmnytra
A lerst ksztette: szabola
Idpont: 2007. prilis 14.
Induls: 6.27 - Sirok,v.
rkezs: 18.49 - Szurdokpspki
Rsztvevk: szabola
Mskor is voltunk mr ezen a trn 2009  2011
tvonal Sirok - Oroszlnvr - Sas-k - Kkes - Csr-hegy - Galyatet - Mtraszentlszl - Vrs k - gasvr - Mtrakeresztes - Mzsla - Szurdokpspki
Szintid 13 ora
Helyszn Mtra
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Kkes - 1014 mter
Napos, felhtlen, tiszta id. Csapadk nem volt. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
Szval Mtrabrc. Mr tlen elterveztk, hogy idn elindulunk rajta. A kricharddal mentnk volna ketten, de az utols pillantban lemondta az egszet - hiba, nem rtunk neki emailt. A feherb felajnlotta, hogy levisznek minket Sirokra, ahonnan indul a tra, s aznap akkor kktrznak egyet. Most hogy a krichard lemondta, viszont a feherbk mr szmtottak erre a mtrai kiruccansra, n sem mondtam vissza.

Eddigi legnehezebb trm volt. Tny, hogy amikor elkezdtnk rla beszlgetni, akkor is jelents kihvsnak grkezett, s elssorban ezrt is szerettk volna megcsinlni. Hogy kpesek vagyunk r s meg tudjuk csinlni. Most gy gondolom nem fogok tbbszr elindulni ezen a trn, de lehet hogy ez a vlemnyem megvltozik.

Aki rnz a traparmterekre s rszt vett mr teljestmnytrkon, annak mr a szintemelkedsbl, a tvbl s a szintidbl kitnhet, hogy nem egyszer trrl van sz. St, meg merem kockztatni, hogy az egyik legkemnyebb teljestmnytra itthon. Mr tbbszr vgigmentem a Kinizsi 100-on, de az sem tnt ilyen nehznek, annak ellenre sem , hogy jelentsen hosszabb tvrl van sz.

De mindegy az egsz, a feherbk voltak olyan rendesek hogy elvittek a siroki vastllomsig, ahov kb 1/4 7-re rtnk. 7-ig lehetett indulni a trn, az n papromon 6.27 volt az indulsi id. A feherb mr vgigment a Mtrabrcen s elmondta, ngy ra idtartamot tztt ki magnak,hogy felrjen a 20km-es rsztvnl tallhat Kkesre.

Sokan voltak, nemcsak a rajtban hanem vgig a terepen. Nem volt hideg, az id tkletesnek grkezett. Bizakodva vgtam neki ennek a nehz trnak, azonban ez a bizakods tbbszr is mlypontra sllyedt. Keveset fnykpeztem, egyszeren nem akartam megllni, sok percet veszteni, mert tbb helyrl is hallottam, hogy a pr percen tli kss esetn mr nem kapja meg a trz a kitzt. Szval virgot szinte alig fotztam, a tjat knnyebb volt kezelni, hiszen csak el kellett kapni a gpet, pr msodperc s mr mehettem is tovbb.

Tvolban a Bkk
Folyamatosan emelkedtnk, de nem kszltem fel arra a hullmvasutazsra, ami fogadott. Kalapos tetre fel, j rendben van, mondom magamnak, persze hogy vannak emelkedk hiszen minden ilyen trn vannak kaptatk. A hegycscsrl le, de aztn Cseresznys-tetre ismt fel, majd jra le. Ott nem tudtam milyen nev hegyekre, cscsokra mszok fel, csak most mikor rom a lerst s elttem a trkp, most tudom nevn nevezni ket. Egyre kemnyebb lett a terep; a Szederjes-tetre mr meredekebb szakasz vitt fel. De azrt legyrtem. A rendkvl tiszta, felhmentes idben gynyr kilts nylt szakra s ltszottak a tvolban a Ttra cscsai is (akinek j a szeme taln a fotn ltja is). Szerencsre annyira mg nem voltam fradt, hogy ilyeneket ne vegyek szre.

A trzk, mint valami hatalmas hangyaboly rohant elre a tvoli, Szurdokpspkiben tallhat cl irnyba. Egymst kerlgetve, ki futva, ki csak sietve, robogott vgig a nhol elg szk, nhol elg meredek emelkedkn s lejtkn. Arcokkal kerlgettk egymst, hol n hagytam le valakit, hol elztt vissza. Az elejn mg nem kvettem az "inkbb lassabban, mint tbbszr meg-megllva" krichard fle taktikt s ez elgg kifrasztott a kaptatkon.

Kis dombok
Kilts szak fel
rm nem volt, nem tudtam hol tarthatok, az itinert nem vettem el, minek, hiszen a kk svon kellett menni egszen Kkesig. De azrt mr zavart, hogy hol az els ellenrzpont. Aztn az egyik hegyecske tetejn kitrult elttem az Oroszlnvr brutl meredek emelkedje. Sajnos a fotn nem jn ki jl, de aki mr jrt arra az tudja milyen. Szerencsre a tvben kaptunk vizet. Nehezen mentem fel, de csak felrtem. Belegondoltam, hogy mg kb 48 km van htra... Nos nem ppen a legkellemesebb gondolat. A cscson pecsteltem, s mentem tovbb. Szerencsre lefel.

De rmm nem tartott sokig, mert mg a Cserepes-tetre s a Nagy-Szr-hegyre is fel kellett kaptatnom. Nehz volt. s onnan mg maradt htra kb. 6 km a Kkesig. Itt mr gy gondoltam el vagyok ksve, htravan mg rahedli kilomter, n kivagyok, nincs idm fnykpezni, nincs id semmire csak rohanni. Kzben tovbb haladtam a Sas-k fel, majd onnan tovbb az utols kis meredek lekzdse utn a Kkesre, azzal a gondolattal hogy kiszllok, lemegyek Mtrafredre, kzben fotzok, forrst mrek, szval lazulok s otthagyom az egszet.

Vgl felrtem. Kaptam egy pohr levest, s egy pohr vizet. Kimentem a torony tvbe s ledglttem a fre. Na j, ez van. De azrt mg elvettem az tlerst s megnztem alaposabban. Elvileg kb. 4,25 ra alatt kellett volna felrni ide, mert akkor mg szintidn bell vagyok. Flrenztem, taln ez volt a mzli, mert azt hittem hogy van kb. 10 perc elnym. Egy kis kaja, egy kis vz, s mris optimista nem kerlt eltrbe. Feladni? Hjjje vagy szabola? s mikor lttam, hogy egy 35 v krli n tovbbindul, nekem sem volt maradsom. Feltltttem a vizes palackot s nekildultam.

A galyateti kilt
Pardsasvr ltkpe
A Kkesben van egy nagyon j dolog: csak lefel lehet menni:) s ez sokat segtett. Hamar lertem a mtig, majd nekivgtam a Csr-hegynek. Itt mr odafigyeltem, inkbb lassan megyek, de nem llok meg. s sikerlt is felmsznom a cscsra. Galyatetig nem akadt semmifle gondom, egsz jl haladtam s mikor pecsteltem Galyatetn mg mindig megvolt a ht perc from. Nem brtam ki s ittam fl liter klt:); pillanatok alatt legurult. Nem is ignyeltem tbb pihent, feltpszkodtam s nekiindultam a maradk 26 km-nek.

Amgy itt megint elnztem az itinert, azt hittem 27 percem van, pedig csak ht volt s ez a ht perc a csillagvizsglra teljesen elapadt. De itt meg kellett llnom, nem brtam ki, mert a tavasz taln utols lenykkrcsine mellett egyszeren nem tudtam fotzs nlkl elmenni. Innen Mtraszentlszlig laza terep kvetkezett s szentlszln is csak annyira lltam meg, hogy elvegyek egy pohr cukros tet, de mr azt is menetkzben ittam meg.

A vrs-ki kilt
Itt tallkoztam az els szakasszal, amikor se elttem se utnam nem volt senki. A Vrs-kre hamar felrtem, itt tallkoztam a feherbbel s natasval, akik Galyatet fel mentek a kk svon, de megvrtak engem. Adtak egy kis vizet, beszltnk pr szt, aztn mentem is tovbb. Ez a tra folyamatos harc az idvel, minden msodpercre figyelni kell, a felesleges pihenk megbosszuljk magukat.

Feherbk mondtk, hogy gasvrig knny a terep, de a hegy maga mr nehz lesz. Igazuk lett. Kt rszletben kapaszkodtam fel a cscsra. s szerencse, hogy volt kzben az a kis egyenesebb szakasz, fel tudtam kszlni a msodik megmrettetsre az els utn. Az elttem halad fick kezben ott ficegett egy GPS, megkrdeztem tle, meg tudja-e nzni hny mteres szintklnbsget tettnk meg eddig. A vlasz meglep: 2030 mter. Az itiner szerint itt mr kb 2200 mternl kellene jrnunk! Akkor most hogy is van ez?

gasvri sziklk
Felrtem a cscsra, pecstels, de nincs meglls, gyernk, gyernk, gyernk tovbb! Be kell rni! Az gasvr msik oldala meglls nlkli, amolyan "ftl-fig" meredek lefel, ahol nemhogy 4-gyel de mg hrommal sem lehet robogni. Szerencsre nem volt hossz -kb 400 mter, s nemsokra lertem az gasvri turistahzhoz. Nem lltam be a hossz sorba a csapnl, hanem azonnal indultam tovbb.

Lefel s a vzszintes terepen simn tudtam haladni, st direkt megnyomtam, de amit nyertem a rven azt elvesztettem a vmon, mert az emelkedkn nagyon lelassulva mentem fel. Igaz, meglls nlkl. Innen lefel egy kevsb meredek, de azrt szemt szakasz kvetkezett egszen a patakig, ahonnan kb. kt kilomteren keresztl kellett caplatni, hogy berjek Mtrakeresztesre.

Tbbszr elfordult, hogy belltam msok mg, sztlanul baktattam a nyomukban, elzni nem volt energim, mg azt hiszik kivagyisgbl nyomulok, s semmi kedvem nem volt oda-vissza elzgetni egymst ezekkel az arcokkal. Viszont jl esett valaki nyomban haladni. Alkalmi felvezetimet azonban zavarta ez a kiskutyahsg s egy id utn killtak ellem, vagy elhztak.

Mtrakereszetesen jra ht percem volt. Itt kb. egy liter mlnaszrt ittam meg. Keresztesen nemrgiben hatalmas flash-flood robogott vgig, ami annyi hzat elmosott a krnyken. Most az azta kiptett, hatalmas, kikvezett medernek pphogy csak az aljn csrgedezett az a patak, amelyik anno cunamiknt rontott a falura. Nem maradtam sokig itt sem, 15.47-et tttek az itinerre, ami azt jelenti, hogy a Muzslig mg 6 km van htra, 19.27-re kellene bernem, amibl kvetkezik, hogy a Muzsltl a clig lv 7,5 km-re hagytam magamnak 1,5 rt. Azaz 6-ra mindenkppen fel kell rni, hogy legyen eslyem.

Ez mg nem a Mzsla:)
A Mzslra fel
Nekivgtam. Itt ismt sokan voltak. Az elejn egybl nehz emelkedkn kellett haladni felfel. A Nyikom-nyeregnl mr ltszott egy hegy. Nem hittem, hogy ez lenne a Mzsla hiszen mg nem jttem 4 km-t a Keresztesrl. Nem is az volt, st mg az utna lv sem, csak a harmadik cscs volt az igazi. De minden eljn egyszer, s amikor meglttam mennyi idt tttek a lapra nagyon megrltem: 17.21! Azaz mg tbb mint kt rm volt berni a clba. Taln meglesz.

ltem pr percet, minek siessek? Van idm:)). De azrt mg nem voltam 100% biztos a sikerben. Tovbbindultam. s pr szz mter utn ismt belltam valaki mg, akivel beszlgetni kezdtem. s a src nagyon sokat segtett, j hzembernek bizonyult. Ers tempban mentnk, ami a vge fel mr sok volt nekem, de nem lltam meg, ott csrtettem a nyomban. A Mzslrl levezet utols, meredekebb szakasz elgg megviselt s a kiszradt Dis-patak medrben le kellett lnm pr percre. Nem gyztem hllkodni a srcnak, hogy vgig kitartott mellettem.

De innen mr nem volt meglls! Vgig lejts, fldt, majd pr kanyar s ott lltunk az iskola eltt:)Az idm 12:22:) Ahhoz kpest, hogy a Piszkstetn 0, azaz nulla percem maradt, egsz szp. Nagyon sajnlom, hogy a trsasgbl senki nem osztozhatott velem az rmben, amit a clbars nyjtott. A szervezs kivl, nagyon sok helyen kaptunk folyadkot -igaz, kaja nem volt, vagy csak egy helyen- , n mg letemben trn nem ittam annyit mint itt : kb 8 litert. A tra eleje a legnehezebb, amg az ember 1500 mteres szintklnbsget lekzdve, vgighullmvasutazva a tjat feljut a Kkesre, radsul alig tbb, mint 4 ra alatt. Mg az utols Mzsls szakasz sem olyan eszmletlen fraszt. Srlsek a szoksosak: pr vzhlyag, combhajlat kidrzslve, de mit szmtanak ezek a Mtrabrces kitz mellett!:)

Zld zna
Tbbek kztt ezekkel a nvnyekkel tallkoztunk a trn (Az itt lthat nvnyekrl mg tbb kp tallhat azon az oldalon, ahol a trk, kirndulsok sorn fotzott nvnyeket gyjtttk ssze: Pr nvny Magyarorszg s a krnyez orszgok flrjbl)
Potentilla micrantha Ramond ex DC.
Kisvirg pimp
(Potentilla micrantha Ramond ex DC.)