Grintovec tra (2007-06-03)
2007.06.11 Egy nehz s fraszt tra keretben igztuk le a Kamnik Alpok legmagasabb cscst, a Grintovecet. A lerst itt lehet elolvasni.
Forrs (2019. prilis 18.)

Induls: 08.10 - Murowaniec menedkhz
rkezs: ~19 s ~18 - Murowaniec menedkhz
Rsztvevk: juhi, Mariann, syb
tvonal 1.nap:Murowaniec menedkhz -> Zawrat -> Zergebstya (Kozie Czuby) -> Grnt-cscs (Skrajny granat) -> Murowaniec menedkhz
s
Helyszn Magas Ttra
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Zerge-hegy (Kozie Wierch) - 2291 mter
Dleltt napos, nhol szeles, dlutn vzes. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
Az v elejn syb fejbl kipattant a gondolat, hogy menjnk el via ferrtzni. n akkor mg azt se tudtam eszik-e vagy isszk ezt a vasas valamit. Megnztem a szervez viaferrata.hu oldalt s br a "felttlen szdlsmentessg"-gel akkor sem rendelkeztem, rblintottam s befizette a kezd rszletet.

Els pihen
Oda fel
Ahogy kzeledett az induls napja mindketten fokozott llapotba kerltnk. minl hamarabb ment volna, n meg azon gondolkodtam milyen s mekkora mennyisg alkohol fogja a triszonyomat legyzni. Cstrtk reggel 8-kor szoks szerint a Scont parkoljbl indultunk, ezttal a Gyrbl rkezett Jzsef volt az titrsunk. Salgtarjn fel vettk az irnyt s rpke 6 ra s 300 km mlva, kt hatrtkel szemlyzett megcsodlva (nagyon j lengyel hatrrasszony) megrkeztnk Zakopanba Lengyelorszg tli fvrosba. Mivel fizetni nem akartunk, ezrt a kocsit a futcn hagytuk s a krforgalomnl tallhat turistaboltig gyalogoltunk. Innen vitte fel 10 fs csapatunkat a taxi az 5 km-re fekv Kuznicbe (975 m) mivel oda nem lehet bemenni sajt kocsival.
Fik
Itt a Ttra Nemzeti Park (Tatrzanski Park Narodowy) bejratnl tbb patak is tallkozik s hmplygve folyik tovbb. Ja s itt szedik a manit. rak: www.polska-tourist.info.hu/dellengyel/latniv-tatra.html

Ksznt beszd a hznl
A kk jelzsen elindulva kt rs sta kvetkezett, csomaggal a htunkon a Murowaniec menedkhzig (1500 m), ahol hrom jszakt tltttnk. rak: www.murowaniec.e-tatry.plA hrom szintes hzban gynems szobkban s a folyoskon (ksn jvk) lehet aludni. Baromi jl fznek s 500Ft-nyi zlotyirt mr srt is kapunk. Az ton cscsforgalom volt. Sok szp lnyt, siklernyst s elforduls apct lttunk. A menedkhz kzelben egy meteorolgiai lloms bjik meg, amit sajnos nem nztem meg kzelebbrl.

6.30-kor keltnk, de nem tudtunk 8-kor elindulni. Szoks szerint magamban puffogtam. Nem rtettem mirt nem tartjuk az idt, radsul gy, hogy 1 ra alatt is simn el lehet kszlni. A csoportkp utn Zsolt vezetsvel 8.10-kor elindultunk a Zawrat fel a kk ton. Trnk sorn egybknt tbbnyire piros s srga vonalakon haladtunk.

Japn_turistk
Vz
Syb tkrs kpe
A kvekbl kirakott t trpefenyk kztt vezetett a Gasienicowai Fekete thoz (Czarny Staw Gasienicowy). Itt megmostam az arcom a hideg s kristlytiszta vzben, megcsodltam a kacsamamt a kacsacsibkkel s balrl kerlve a tavat lelkesen fotztam. Mire elrtk az els lncokat rendesen megizzadtunk. Balzs lelkesen nem vitt tskt, ugyanis Zolival az "egy tskt kt ember cipel felvltva" elvt kvettk. Sokszor ngykzlb mentem felfel, mint a gyk. lveztem a "szguldst".
Vgre hav
Kt t kzt jttnk fel
Valszn ha ticsiga mdjra lassan kszok s llandan skubizok leszdltem volna. Valamirt nem tudtam kvetni azt a mindenki ltal tancsolt elvet, hogy szpen lassan, sok kis lpssel haladjunk elre, gy kevsb fradunk. n inkbb keveset, de nagyokat lptem. Viszont a maradj a vezet nyomban elvet alkalmaztam. A csapat vgn nem volt j jnni. Spr Renik bevrsa utn azonnal indult tovbb az eleje, gy a vge nem igazn tudott pihenni. Zergt nem lttunk viszont volt egy zerge-szer src, aki nhny 100 mter batyucipels utn ledobta zskjt, levgtatott egy darabig majd visszafutott, megint batyuzott 100 mtert s gy tovbb. lltlag edzett. 11 krl, felrve a Zawrat-hgra (2159 m) elfogyasztottam az els szendvicsemet amit citromos plusszal bltettem. Az osnben mg anyztam, h csak destszeres tablettkat lehet kapni, de most rohadtul nem rdekelt. Egyszeren jl esett.

Csz
Gyertek
Jvnk
A hgbl gynyr kilts nylt, lthat volt a Lengyel t-t egyike is. A zerge frgesggel elz kis szkt megkrtk csoportkp ksztsre majd elindultunk keletre a Fagyottavi csorba fel. tkzben ert vettem magamon s elkezdtem szabolnak virgos kpeket csinlni. Azt hiszem ezen a szakaszon kszlt a legtbb kp. Egyszeren marha j volt a kilts jobbra s balra, elre s htra. Elrve a 8 m magas sima fal letrst ltrzni kezdtnk. rdekes mdon most nem a ltra tetejn jtt el a triszonyom hanem a kzepn ahol beremegett az egsz szar. Visszanzve elg flelmetes, fleg hogy ferdn fotztam le. A ltra aljban tallhat a csorba, innen meredeken balra fel haladtunk tovbb a Zergebstya irnyba. Nhol flelmetes volt, de nehznek nem nevezhet. Fl egy krl rtk el a bstyt. Letboroztunk, megebdeltnk s csinltunk egy csom kpet. Az elmaradhatatlan egy lbas is itt kszlt.

Segtsetek
Magyar zergk
Ekkor jelentkeztek a fradtsg els jelei. s nem csak nlam. Syb is kimerlt, Jzsinak meg a trde fjt. 13 utn tovbb indultunk lefel, de lassan mert a menetrendszer es megrkezett s fl rn t esett. Zskos Balzs most alakult t Mikulss, miutn felvette az 5 zlotyis piros eskabtjt. Becsomagoltam a gpet s ezutn j ideig nem csinltam kpeket. A megszokott szikls, nhol lncos ton haladtunk a Buczynowa-vlgyi-csorba (2225m) fel. Innen egy 20 mteres meredek rsz s rvid sta utn elrtk a fekete-piros telgazst. A piroson haladtunk tovbb a zld legazig.

Pihi
Csapat
Ekkor szavazott a trsasg tovbb menjnk-e mg 25 percet a gerincen vagy hzzunk le. A tbbsg velem egytt a tovbb menetelre szavazott. Jzsinak tovbbra is fjt a lba. Tartok tle, hogy mr nem segtett volna rajta ha valaki itt lemegy vele. Szval mentnk tovbb s elrtk a Grnt-cscs szaki ormt (2225m) ahonnan baromi szp kpeket ksztettnk. A cscs eltt mg volt egy 5 mteres hasadk, ami felett lehetett fotzkodni. Rlam is kszlt itt egy kp, aminek azt kellene mutatnia milyen fasza csv vagyok, de inkbb a valsgot brzolja (nagyon be voltam fosva). A cscsrl a srga jelen elindultunk lefel a Fekete t kzept megclozva. Jzsi, syb, n, meg persze a zr k Reni s Sanyi voltunk az utolsk. Szpen lemaradtunk. Fradtak voltuk, radsul n klnsen nehezen viselem a lefel menetet, morcos s morgs vagyok ilyenkor, inkbb mennk felfel. Nem rtettem mirt nem lehet megllni.
Panorma
Hazafel
Aztn persze rjttem, k nha meglltak s vrtak. Azrt egy elnye ennek is volt. Mivel trsasgban rohadtul nem megy a hugyozs, most volt olyan rsz amikor teljesen takarsban voltam s visszaadhattam a termszetnek a napkzben megivott 2 liter vzbl azt, ami az izzads utn megmaradt. 18-kor elrtk a reggel krbe kerlt tavat. Itt mg pancsikoltam egy kicsit meg csinltam virgos kpeket, de annyit, hogy mr csmrm volt. A vzszintes terepen 19.10-re bevnszorogtam a menedkhzba. Rohadt hes voltam s mivel mr korbban kitalltam mit fogok enni egybl rendeltem is borcsot meg trs palacsintt. Ez a borcs vglis ckla leves amibe lehet krni ftt tojst. Meleg s savany volt, de irt jl esett. Utna lefrdtem s kellemes fradtsgot reztem. Syb is jobban volt a frds s kaja utn, megint nagy volt a szja.

Hegyi t
Kiindul cscsnk a tvolban
Mariann siet
Szombaton szoks szerint 8-kor indultunk. Jzsi nem jtt velnk. Azt hiszem elege lett a lncokbl, inkbb a Kasprowyra ment fel. Mi kilencen megint a Fekete t kzept cloztuk meg. Elz nap itt jttnk le a srga jelen, most felfel prblkoztunk. ltalban nem sokra emlkszem (e m megrsa is ksz csoda), de itt tudtam (az elz nap mly nyomai :)) hogy hossz t kvetkezik a Grnt-cscsig. Tbbszr takarsban voltunk a nap ell s nha a szl is fjdoglt. A teleizzadt plm miatt fztam. A pnteken remekl mkd tlet, hogyha megllunk megfordtom magamon a plt s az meg tud szradni a hasamon, most nem jtt be. Ell-htul vizes voltam. Sokat msztunk. Syb lemaradt Renikkel s Lacival. A trsasg elz nap kifnykpezte magt, ezrt most csak dl krl kerltek el a masink. Most nem csak szabola kedvrt, hanem sajt rmmre is kattintgattam. Eszmletlen j kpeket csinltam a szebbnl szebb virgokrl. Br e napon a Sas-ton rvidebb tvot kellett mennnk mint elz nap, szpsgben s nehzsgben tbbet kaptunk.

Fotst fotz fots
Kereszt-nyereg a Sas-t vge
Vzess
Elszr a ltrnl cidriztem, ksbb pedig amikor egy baloldali szakadk mellett araszolgattunk a falon. Mg a ltra eltt, 11 tjban meglltunk pihenni. Kajls utn egy meredek s zzalkos szakaszon ereszkedtnk le, ahol radsul nhny lncot tart cvek ki is jtt a helyrl, vgl egy jeges szakasszal zrtuk a ltra eltti rszt. Ezutn mindenfle csorbn s tornyon thaladva, lnc segtsgvel vagy pkjrva vidman rkeztnk meg a Kereszt-nyereghez 14 ra tjban. jabb zaba s pihi, valamint egy villmokkal ksrt zivatar megtekintse utn megkezdtk a leereszkedst a menedkhz irnyba. Itt a Sas-t vgn jtt rm a szoksos szomorsg. Megint vge egy nagyszer trnak, pont amikor kezdenk belejnni :) . Jobban szerettem volna ha a Lengyel t-t fel ereszkednk. Ott is van egy menedkhz, radsul arra van a Ttra egyik nagy vzesse.

Utunk vge
Vz
Szerencsre a kzelg es krptlt. Valamifle perverz rm munklkodik bennem ilyenkor. Jkat kuncogok az embereken, ahogy szidjk az idt mikzben szarr znak. A srga t fels rszn csak kvekkel tallkoztunk, a lentebbi rszen h s trpefeny is akadt. Sybbel s Renikkel a vgn ballagtam, mg vgl egy kis tnl sikerlt utolrni a tbbieket. Kzben az es tbbszr eleredt majd elllt, lland ltzsre s vetkzsre brva a tbbieket. Minket sybbel nem rdekelt a vz. Fotztuk a tavat, a tpll patakot s a virgokat. Miutn elllt jra elindult a csapat m a java csak ekkor kezddtt. Alig rtnk be az erds rszbe j flrs, bsges zuh jtt a nyakunkba. A tbbiek gugolva prbltak fedezkbe bjni, amit abszolt nem rtettem. Nem is agyaltunk ezen, sybbel mentnk a magunk tempjban.

Es utn
Otthonunk
Hamarosan elrtnk egy fahdhoz, ami a menedkhz kzelben tallhat. Az es elllt, a tbbiek utolrtek s nztek rnk mi a fent keresnk a dzsinzssban. Szerencsre megrtettk, hogy magnyra vgyunk, most nem akarjuk ket az objektv tloldaln ezrt le is lptek. Csods kpeket ksztettnk errl a pfrnyokkal s mohkkal teli vziparadicsomrl. Miutn kilvezkedtk magunkat bestltunk a clba, forr frdt vettnk s elfogyasztottuk a bcsvacsort (a mlns sr hatsa az elmosdott kp :)).