Dél-bükki forrástúra

Indulás: 7.30 - Szigethalom
Érkezés: 15.30 - Szigethalom
Résztvevõk: feherb
ÚtvonalSzigethalom -> Dunaharaszti -> Ócsa -> Ráckeve -> Makád -> Tassi zsilip -> Lórév -> Szigetújfalu ->Szigetszentmárton -> Tököl -> Szigethalom
HelyszínDunamenti-síkság
Túlnyomóan napos, kevés gomolyfelhõ, a túra végéig csapadék nem volt. Európa idôjárása
Idén nem mentünk a Kinizsire. Viszont ezen a napon rendezték meg a szomszédomban ezt a biciklitúrát, úgyhogy arra el is mentem, Pár éve voltam juhival, de akkor a 95 km-es szakaszon, most a hosszabbra neveztem be. Emlékszem, akkor a túra után nagyon megutáltam a biciklizést, de reméltem most ez jobban sikerül. 8 óra szintidõt adtak a rendezõk, aminek elégnek kell lennie ekkor távra. Ráadásul sík a vidék, a legnagyobb emelkedõ a Duna gátja volt.

Ócsa, templom
Rögtön kimentünk a Csepel-szigetrõl, az egyetlen szigeten kívüli ellenõrzõ pont Ócsán volt. Ezt Taksonyon, Dunaharasztin és Alsónémedin át kellett megközelíteni. Ez 26 km volt, szóval innen még 100 km a cél. A hátsó fogaskerekek nagyon nyikorogtak, fõleg ha a legkisebbet használtam. Dunaharaszti után kezdõdött, és aztán egyre jobban nyikorgott. Nem is használtam ezután, vagy legfeljebb nagyon ritkán. Itt még kellemes volt, nem is volt olyan meleg. Ócsán a református templom mellett volt a pont, de elmentünk a tájvédelmi körzet mellett is. Olyan volt az egész, mintha nem is az Alföldön lenne. Az erdõ sem az a tipikus alföldi "egyenerdõ".

Árnyas út Ócsa mellett
Bugyi volt a következõ falu, itt volt kb. 500 m bicikliút. Ezután sem láttam sehol ilyet a túra során. Innen Kiskunlacházáig végig szembe fújt a szél, ami marha kényelmetlen volt. Egyszer álltam meg fotózni meg inni. Sok erre a kavicsbánya és a bányató, és ez a forgalmon is megmutatkozott. A teherautók szinte egymást érve hagytak le. Én 25-tel mentem, szóval ez még hagyján, de volt olyan, amelyik a személyautót is megelõzte, pedig az sem 60-nal ment. A vasúti átkelõnél pont kifogtam a kelebiai gyors és a kunszentmiklósi személy keresztjét, így ezt az idõt is kihasználtam arra, hogy ne a nyeregben üljek. Kiskunlacházánál már 50 km-nél voltam, és egyre sûrûbben álltam fel a nyeregbõl, mert bizony törte a seggem. Idén eddig összesen alig bicikliztem többet, mint ennek a túrának a hossza, és egyhuzamban is csak 26 km-t mentem. Kicsit elszoktam a tekeréstõl.

A sziget legdélibb pontja
Para
Átmentünk Ráckevére a Kis-Duna hídján, majd megállás nélkül mentem Szigetbecsére, ahol zsíros kenyérrel és teával töltõdtem fel. Ez volt a félúton, és 3 óra alatt ide is értem. De már éreztem, hogy a túra második fele nem fog ennyire könnyen menni. Makádon is áthajtottam, és a Kis-Duna gátján lévõ úton mentünk le végig a Csepel-sziget legdélebbi pontjáig, a Tassi zsilipig. A gáton egy autó fér csak el. Ha jött egy szembe muszáj volt annyira lehúzódni, hogy már az útszéli füvet simogattam. Maga az út nem valami jó állapotú, de ha a közepén biciklizik az ember, akkor ott kikerüli a kátyúkat.

A semmi közepén Makád és Lórév között
Innen vissza Makádra ugyanaz az út. Nem valami felemelõ, de szerencsére mire épp megunja az ember addigra be is ér a faluba. A gáton visszafelé meg kellett állnom, mert kezdett begörcsölni mindkét combom. Makád és Lórév között egy fotómegállás erejéig leszálltam a nyeregbõl. Amúgy nem sokat fényképeztem. Macerás lett volna minduntalan megállni, elõkeresgélni a gépet, aztán eltenni, és újra elõvenni.

Lóréven hosszabb pihenõt tartottam, kb. 15 percig feküdtem, járkáltam, egy kútból megtöltöttem a kulacsomat, amibõl olyan jó mûanyag íze van a víznek. Kicsit nehezemre esett elindulni, de még több, mint 30 km hátra volt. Kellett a pihenõ, éreztem, hogy jobban megy a tekerés, és a hátszél is támogatott. Ismét átmentem Ráckevén, most már kora délutánra kiürült a város. Délelõtt még sokkal nagyobb volt az autós és a gyalogos forgalom is. Ráckeve után egyik pillanatról a másikra elment minden erõm, a 100.
Lórév, kompátkelõ
kilométert elérve muszáj volt egy nyíltvonali megállást közbeiktatni.

Öt perc pihenõ után mentem tovább, és nemsokára hátszéllel megtámogatva beértem Szigetújfaluba, ahol az utolsó ellenõrzõ pont volt. Sajnos már meleg lett a szóda mire ideértem, de nem voltam nagyon szomjas. Rögtön továbbindultam. Az volt a tervem, hogy ott állok már csak meg, ahol már tényleg muszáj lesz. Szigetszentmártonon és Szigetcsépen keresztülmentem, de utána ismét pihenõt kellett közbeiktatni. Hiába volt a hátszél, az a térdemen és a derekamon nem segített. Kicsit kicsi hozzám a bicikli, ezért fájnak most ezek. Hiába volt a pihenõ, az a pár km Tökölig kész gyötrelem volt. Viszont onnan megint könnyebben ment. Talán, mert tudtam, hogy innen már tényleg nincs messze a cél, csak végig kell menni a HÉV sínek mellett meg pár kanyar Szigethalmon, és ott is voltam.

Amint említettem a térdem és a derekam fájt a legjobban, a seggem nem is annyira. Viszont hosszú zoknit vetem fel reggel, így sikerült úgy leégnem, mint egy hülyegyerek.