Budai Kk (2020. mrcius 16.)
Tli(es) tra zzmarval, kevs hval a Budai-hegysgben tbb-kevsb a kk tra tvonaln
Pilisi Vndorls (2020. mrcius 16.)
2019 oktber 23. szerdra esett, egynapos nnep, radsul j id is volt. gyhogy irny a Pilis Vndorls
Lengyel-Ttra kirnduls (2020. mrcius 8.)
Nvemberi tra a Lengyel-Ttrban mr tlies viszonyok kztt
Forrastra a Vrtesben Hossztv (2020. mrcius 8.)
Decemberi rvid forrstra a Vrtesben, ahol a hossztv is csak 23 km-es volt.
Kanizsas 20 (2020. mrcius 8.)
Kanizsa 20 teljestmnytra. Ezen a tvon s tvonalon elszr.
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-25 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-26 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-27 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Sfr-kt (Dli-Bkk)
Forrs: Erzsbet-forrs (Dli-Bkk)

Rysy

Magashegyi tra
Honlapra kerlt:2009. november 11. A lerst ksztette: feherb
Idpont: 2009. szeptember 12.
Induls: 09:00 - Csorba-t
rkezs: 21:00 - Csorba-t
Rsztvevk: Csilla, Edina, Edit, feherb, Gabi, Horvth Balzs, juhi, rmark, Tams, TT
tvonal Csorba-t -> Poprdi-t -> Tengerszem-cscs -> Csorba-t
Helyszn Magas Ttra
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Tengerszem cscs - 2503 m
Vltozan felhs volt az g eleinte hosszabb, dlutn rvidebb napos idszakokkal.Dlutn zporok,zivatarok is voltak. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
Naplemente hegyekkel
Idn is megszerveztnk egy kirndulst a Ttrba, csakgy, mint tavaly, de most a Magas-Ttrba mentnk. Mg j, hogy idõben elindultunk pntek dlutn Pestrõl, mert Mrknak defektje lett Zvolen mellett. De mg stteds elõtt megrkeztnk a szllsra, Tatranska Strba-ba, s a lenyugv nap sugarainl mg sikerlt is kkeket kszteni a Ttrrl.

Az els kilomterek
Magas-ttrai elsõ trnk egy cscstmads volt. Ragyog idõben vghatunk neki a Rysynek. Ez gyakorlatilag a szlovk-lengyel hatron van, de mgsem a hatrvonalon, attl mindssze 10-20 mterre. Egy kisebb cscson van a hatr, ami egyben Lengyelorszg legmagasabb pontja is. A Ttra elg npszerû hely, tmeg volt a hegyen. Taln azrt is, mert relatve kicsi terleten helyezkedik el, a jelzett utakrl nem lehet letrni, s a magasabb rgik csak jniustl novemberig ltogathatk.

Gabi s Pitom az eltrben
Ttrai virg
Csorba-ttl indultunk 1300 mter magasrl. Trnk elsõ feln alig volt szintemelkeds, csupn 200 mtert kellett felfel menni a Poprdi-tig. Ez egy kisebb t, mellette elg nagy menedkhzzal, tteremmel. Kocsival ide csak az jhet fel, akinek a hzban van szllsa. Az emelkedõ az t elejn volt, utna sokig szintben mentnk. Egy helyen mg egy kis forrst is lttunk, kis kutyahzszerû ptmny is tartozott hozz. Az igazi tmeggel csak a Poprdi-tnl tallkoztunk. Annyian voltak, mintha csak egy htkznap reggel lettnk volna a Moszkva-tren. letemben nem lttam mg ennyi kirndult egy helyen (legfeljebb Dobogkõn s Kkestetõn az auts kirndulk miatt). s termszetesen mindenki a Rysyre tartott :) Az t felnl voltunk, de mg 1000 m szint elõttnk llt. Innen kezdõdtt csak az igazi hegyi tra.

Tengerszemek
Rvidesen elhagytuk a fenyvest, s trpefenyõk kztt szerpentineztnk felfel. A trpefenyõk is egyre kisebbek lettek, eleinte mg 2 mteresek voltak, gyakorlatilag thatolhatatlan dzsungelt kpeztek az t mellett, majd egyre kisebbek s ritksabbak lettek. Felfel haladva szinte szre sem vette az ember s el-eltnedeztek, a vgn a puszta szikla maradt csak. Felfel haladva egyre magasabbrl lttuk a Mengusovska-vlgyet, dl fel pedig kipillanthattunk a hegysgbõl, s a prarteg fl magasod Alacsony-Ttra is lthat volt. Sokan mentnk, a tz ember tz klnbzõ sebessggel haladt, de tbbszr megvrtuk egymst. Rengetegen voltak a hegyen, a trzk megfestettk az utat. Mr messzirõl lthat volt, hogy a sziklk kztt merre kell majd tovbbmennnk. Sok magyar is volt rajtunk kvl.

Kocka alak szikla
Egy lncos szakasz is akadt, ami gyakorlatilag csak egy irnyban volt jrhat, szerencsre mindenki felfel ment mg ekkor. Egy-kt ksza ember jtt csak szembe velnk, akik vagy a fenti menedkhzban aludtak, vagy mr kora reggel megjrtk a cscsot. A lncos szakaszon pran csak vatosan mentek, õk lasstottk a tmeget, de persze voltak olyan fasza csvk, akik elõzgettek ssze-vissza. Itt kicsit tban volt a trabotom, nem is volt rtelme hasznlni, inkbb sszecsuktam. Tulajdonkppen szraz idõben nem volt vszes ez a lncos rsz, hban vagy esõben el tudom kpzelni, hogy kellemetlen s csszs lehet.

Kilts dlnyugat fel
Gomba
A lncok vgnl kicsit pihentnk, de innen mr tnyleg kzel volt a Chata pod Rysmi hz. Itt is pihi volt, meg pudingevs s kofolaivs. Sajnos jelvnyt nem lehetett venni. Kicsi a hz s nagy volt a tmeg, megprbltam minimalizlni a bent tlttt idõt, mert nem szeretem a tmegjeleneteket. Az csorgsban kezdett mindenki fzni, az g is befelhõsdtt. Aztn ahogy elkezdtnk ismt felfel menni, megint lekerltek a pulverek. Itt mr t sem volt, kisebb-nagyobb kveken kellett lpdelni, sokszor a keznket is hasznlni kellett. A trabot megintcsak egyre inkbb htrny volt.

Csoportkp a cscson
Pr perc mlva elrtk a Rysy s a Vysoka kzti nyerget s tpillanthattunk az szaki oldalra. De nem lttunk semmit, mert az szakkelet felõl rkezõ nedves levegõ csak termelte a felhõket azon az oldalon. Nagy kontraszt volt a gerinc kt oldala kztt: szakon felhõs, de felhõk gyakorlatilag csak alattunk, vagy kiss felettnk voltak, dl fel pedig pedig napos, kevs kzpmagas felhõvel. Szz mterrel a cscs alatt Edina gy dnttt, hogy nem megy fel a tmeggel, ott maradt egy vdettebb sziklaoldalban. Nla hagytam a trabotomat, a vgn mr nem volt r szksg. A cscson szinte egymst tapostk a trzk. A hegy magyar neve Tengerszem-cscs, de a nagyobb tavakat a lengyel oldalon eltakartk a felhõk, csak a Zanie plese ltszdott, amelyek mellett el is jttnk felfel jvet.

Lengyelorszg tetejn
Amikor elindultunk lefel kisttt a nap, szinte meleg lett. A hznl megint meglltunk, bevrtuk egymst. Rvid kajls utn folytattuk utunkat lefel. A lncos rsz aljn kicsit oda kellett figyelni, mert szûkebb volt a hely a talpnak. Edina httal lefel jtt le a tancsomra, de ezt egy szlovk fi flrertette, fel akarta õt hzni, n meg a lbt cibltam lefel. Szerencsre megbeszltk a flrertst mielõtt Edina is sztszakadt volna, de az utols lpsnl, mikor mr mindkt lba biztos talajon llt, sikerlt fldet fognia. Innen viszont elhrult minden domborzati akadly a lejutsunkhoz.

Szikla a felhben
A kevs nvnyzet s a nagy tmeg megakadlyozott abban, hogy megszabaduljak feleslegess vlt vzkszletemtõl. Amint egy nagyobb sziklt talltam, elmentem mg. Ms is gy tett, s az ilyen helyek emiatt mr messzirõl bûzlttek. Fent a hznl volt ugyan WC, de nagyon hossz sor llt elõtte. Radsul rm-rmtrt a gyomorgrcs, ami nem volt ppen kellemes. A kzelgõ zivatar drgsei, s a nekikezdõ zpor tovbb cskkentette komfortrzetemet. Szerencsre csak a zivatar szle kapott el minket, rvidesen az esõ is elllt. gy reztem, hogy soha nem rjk el azt a rohadt hzat a Poprdi-t partjn, a vgtelensgig kanyargott az t a fenyvesben. A hznl beltnk kajlni. Mivel n egsz nap alig ettem valamit, mg egy csom otthoni kajm volt, a kofoln kvl nem vettem semmi, hanem a hazait ettem. Miutn megettem, szrevettem a kirst, hogy otthonit nem szabad zablni, de amgy is csak szlovkul s nmetl volt kirva, gy meg n nem tudok. A tbbiek ettek sztrapacskt, madarsky gulascht kndlivel, buchtyt meg zmrzlinov poharat. Kzben vgig esett s lassan be is sttedett.

A stt miatt egy hosszabb, de normlisabb ton mentnk le a kocsihoz. Ez volt az az t, amelyen fel lehet jnni autval is a Pordi-tig. Mivel csak nlam volt lmpa, nem akartunk botladozni azon az turistaton, amin fefel jttnk.

Tovbbi kpek
A lersba be nem frt fotk