bred termszet vetlkeds gyalogtra (2010-03-27)
Egy rdekes, vetlkeds teljestmnytra a Mtraaljn.
Forrs (2019. szeptember 17.)
Forrs: Csrge-kt (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs: Nvtelen-3.1.21-2 (Kszegi-hegysg)
Forrs: Nvtelen-3.1.21-3 (Kszegi-hegysg)
Forrs: Nvtelen-3.1.21-4 (Kszegi-hegysg)
Forrs (2019. augusztus 29.)
Forrs: Enik-forrs (Kszegi-hegysg)

Dornyai Bla Emlktra

Teljestmnytra
A lerst ksztette: feherb
Idpont: 2003. szeptember 6.
Induls: 6.45 - Salgtarjn
rkezs: 15.50 - Salgtarjn
Rsztvevk: feherb, szabola
tvonal Salgtarjn -> Baglyas-k -> Baglyasalja -> Sznaspuszta -> Csks-tet -> Zagyvaplfalva -> Rzsafa t -> Somlya -> Pcsk-nyereg -> Dolinka -> Aclgyri t -> Fels Ponyi puszta -> Boszorkny-k -> Salgvr -> Dornyay th. -> Somoskjfalu -> Kercseg -> Czeberna-vlgy bejrat -> Pipis-hegy -> Klvria -> Salgtarjn
Szintid 11 ora
Helyszn Karancs-Medves
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Salg - 625 mter
Tbb rs napsts mellett dlutn idnknt megnvekv gomolyfelhzet. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
A rajtban
Rvettem szabolt, hogy jjjn el velem erre a trra, s nem bnta meg, hogy eljtt. Szeretem ezt a krnyket, egy csom szp trt lehet csinlni itt. Eddig csak tavasszal voltunk Salgtarjnban.

A tra els pr kilomtern mentnk fel a Boszorkny-kre, majd tovbb egyenesen elfel a vrostl. Hegyen-vlgyn vezetett az utunk, s a vros szln lv kis teleplseket rintve jutottunk el Plfalvra. Kzben tbb ellenrz pont is volt, de csak egyszer pihentnk egy vadszlesnl, ahol tbb fnykpet is csinltunk. Szabola csinlt egy panormakpet a Karancsrl s a Salgrl.

Plfalvra menve egy nagyon szp kis ligetes, rnyas rszen haladtunk. Tulajdonkppen egy gerinc volt, nha kicsit emelkedett, majd ismt lejt jtt. Alattunk a vlgyben nagy kposztafld terlt el, a vlgyet krllel dombokon viszont csak f ntt, s legfeljebb egy-kt fa.

tkeltnk a fton, majd a sok lejt utn ismt emelked jtt. Ez le is lasstott bennnket. A "vltoz meredeksg" hegyoldalon rtnk fel a Somlyra, majd tovbbmentnk a Pcs-k irnyba. Nagyjbl flton voltunk, s elg jl lltunk idben is. Mivel azonban viszonylag nagy a szintemelkeds, valsznleg romlani fog a teljestmnynk - gondoltuk ekkor. Tbbszr meglltunk fnykpezni, fleg szabola fnykpezett sokat, virgokat meg ilyeneket. Egy csom kkny is volt az ton. Sehol sem lttam mg ennyit, mint errefel. Flton jobban ki volt dglve, de lassan visszajtt az ereje. Elhatroztuk, hogy emelkedn nem rohanunk, hanem majd a lejts rszeken nyomjuk meg kicsit a gombot.

A Boszorkny k
A Pcskn csinltunk kpeket a vrosrl, majd indultunk a Boszorkny-k fel. A rgi fogaskerek vast nyomvonaln mentnk, tkzben nagyon j kpet lehetett csinlni a hegyekrl. A krnyken tbb ilyen bnyavast is mkdtt, mra azonban egy sem maradt bellk. A Boszorkny-k oldalban a legmeredekebb kaptat vrt rnk, de szerencsre nem volt tl hossz. Felrve viszont gynyr ltvny fogad. Ltszik a Mtra vonulata a Kkessel, tle balra a Bkk. Msik irnyban a Cserht, illetve a kzelben a Karancs s a Storos. szak fel a messzi tvolban a Ttra cscsai is kivehetk voltak, br az id nem volt tkletes ilyen szempontbl. Kihasznltuk, hogy a fnykpezgpen van nkiold, s rtettk egy sziklra, gy le tudtuk fnykpezni magunkat. A kpen a jobb oldali az egyiknk, a bal oldali a msikunk.

Salgtarjn
Somosk
A szomszdos hegycscs - a Salgvr - csak egy ugrsra volt. A szint nagy rszt ugyebr megmsztuk, gy nem volt olyan vszes feljutni a vrhoz, amit szorgalmasan ptenek. A feljuts rmre itt is csinltunk pr kpet. F clpontok a "Beszterce" s Somosk voltak.

Pihentnk egy keveset, de sajnos nagyon kevs volt a viznk a meleg s az emelkedk miatt, ezrt elsiettnk, hogy a Dornyai turistahz melletti forrsbl utntltsnk. Somoskjfaluig megint lazbb lett a terep, s megint egy rgi kisvast nyomvonaln mentnk. Mg egy alagutat is lttunk, de most mr nem vezettek benne sinek, s elgg be van mr nve az oldala, ahogy ez a bal oldali kpen is ltszik. Mindenesetre nem mondhat, hogy nem nz ki izgalmasan.

Somoson ismt tmentnk a fton s a sneken, majd egy tkmezt rtintve, s tbb kisebb dombot meghgva jutottunk el Kercsegre, ami egy helyi kirndulkzpont. Most is elg sokan voltak, szabola egy kib@szott j kpet csinlt a helyrl. Elkezdtnk szmolgatni, hogy kb. mennyi id kell mg. Azt hittem, hogy fradtabbak lesznk, azonban meglep mdon tovbbra is nagyon j iramban mentnk. Lassan a 40. km-t is elrtk, de mg a lbam sem fjt. Szabola sem volt mr olyan fradt, mint fltvnl, lehet, hogy a kajls jt tett neki. ltalban eszik kevesebbet, most viszont nyomta be a tbb zsemlt. A szmolgats sorn rjttnk, hogy akr a korbbi vonattal is vissza tud menni Pestre, ezrt a vgn mg belehztunk. Nagyon jl lehetett menni, egy kisebb, de meredek emelkedt leszmtva. Kzvetlenl a vros felett a Klvrinl egy gyerekcsapatot is megelztnk, akik a 20 km-es tvon indultak. Alig tbb, mint 9 ra alatt megjrtuk a trt.

n a tra eltt is tudtam, hogy mire szmthatok, hiszen mr tbbszr voltam a krnyken, de szabolnak ez volt az els. Mondtam ugyan neki, hogy marha j helyeken megynk majd, mgis kellemesen csaldott a vgn.