(2023-04-16)

Raabklamm

Honlapra került:2010. május 19. A leírást készítette: bea
Idõpont: 2010. április 24.
Indulás: 9:11:53 433 m
Érkezés: 15:48:00 582 m
Résztvevõk: bea, Gyuri
ÚtvonalRaabklamm mentén
HelyszínAusztria
Meglehetõsen kellemes tavaszi idõjárás fogadott bennünket. A nap végig kegyeltjeiként tekintett ránk, a légmozgás minimális volt. Európa idôjárása
Húúúú, de korán van. Hajnali 4:45, a gyõri városháza parkolója. Nem mi vagyunk az elsõk, páran megelõztek bennünket. A busz épp most állt be, gyorsan helyet keresünk. Találunk is megfelelõt, s nyomban kényelembe helyezzük magunkat.
Szobrok
A busz hamar megtelik, gyors névsorolvasás után már indulunk is. Célunk Ausztria, Stájerország, a Rába szurdok - azaz a Raabklamm. Ausztria leghosszabb összefüggõ szorosa, mely minden túrázó számára ideális természet- és túraparadicsom. Szakadékok, meredek sziklák, romantikus hidak és kristálytiszta víz jellemzi. Ha szerencsénk van, a folyó mentén láthatunk vizirigót, jégmadarat és fekete gólyát is. A völgy védett az itt található – magántulajdonban is lévõ - barlangok és a benne lakó denevérek miatt.
Fél 9 magasságában végre elérjük a kiindulási pontunkat, Arzberget (elõtte volt azért egy buszos városnézés - ne adózzunk feltétlen bizalommal sofõrünk gps-készülékének). Gyors felszerelés-rendezést követõen a Rába melletti úton haladva pár 100 m után el is érjük a tájékoztató táblát, mely jelzi, itt kezdõdik hivatalosan a Kleine Raabklamm.
Panoráma a tisztásról

Patak
Kicsit késõbb már látni is, tényleg egy mély szurdokban haladunk. Egy tisztást követõen elõttünk magasodik „egy hegy”, rajta a szurdokra nézõ házakkal. A tisztás szélénél szinte az erdõbõl kinõve áll egy kis faházikó, rendeltetése mai napig homályba vész. Itt a folyó, patak, még csendesen folydogál, azonban pár perc múlva a szoros összébb záródik, és a víz is megmutatja erejét.
Egy keskenyebb szoros keresztezi utunk, ahol felkapaszkodunk a folyót övezõ sziklára. Jót tesz a kis emelkedõ a hûvös reggelen – enyhén fûtõs szakasz, kellemesen felmelegedünk tõle. A magasból rálátni a folyó kanyarulatára és egy madárfészekre - sajnos még lakatlan volt.
Kék virágok a patakparton
Az út újból visszaereszkedett a folyó partjára, igaz, nem sokáig. Felváltva haladt a szurdokot övezõ sziklákon, erdõben és a parton, kalandvágyók számára a mederben. Megint találunk egy faházat csipkézett lécezettel, valószínûleg pihenõ ház lehetett anno.
…és azok a rezgõs nyakú fehér kis virágok! gigkísérték utunk elsõ felét, legyen szó egy mohásabb fatönkrõl, kinyúló kõszirtrõl vagy csak az út melletti zöldellõ padkáról.
Az elsõ pihenõt Jungwirthausnál iktatjuk be, az odavezetõ baktatón bea izgatottságát az egyik porta fonott kerítése mögött húzódó magnólia fa fokozta, mely tenyérnyi nagyságú virágokba öltöztette ágait, gyönyörködtetve az arra kelõket, járókat.Az egyik épület kapujáról pedig furcsamód egy sztyuárdesz igazította útba a lelkes túrázókat.
Jelzések a sziklákon

A fövenyesen lábunkat lógatva azon törtük fejünket, vajon mire szolgálhatnak a szemben lévõ sziklák megfejthetetlen élénk színû jelzései.
Folytatva utunkat, hirtelen egy „erõmû” tûnt elõ a semmibõl, hogy ezek az osztrákok mindenbõl áramot csiholnak.
Több kisebb hídon is átal mentünk, volt, ahol azért tartanunk kellett az egyszerre csak 3 emberes megkötést, néhol vasalt, néhol fából eszkábált hídon, utóbbin nem, nem vicces, ha valaki belengeti alattad, és hirtelen kifelé kívánkoznak a lábaid…
Út a gyökerek alatt
Leküzdve egy magasabb emelkedõt – néhol kötéllel segítették a feljebb jutást, elhagyjuk a folyót. Megpihenve a hegytetõn, elõkerülnek a frissítõk és szendvicsbazárok a hátizsákokból. Majd a jóllakottság érzését fokozva ismételten nyomkövetjük a folyó vonalát.
Gyuri a patakmederben

A sziklás völgyben kisebb ágakra szakadva csordogál-unk tovább. A vízben apró, ebihalféleségekre lettünk figyelmesek. Gondolkodóba is estünk, vajon mi lehet? 4 láb, széles fej, a fül mögött kopoltyúk dagadnak. A megoldást végül egy kifejlettebb példány adta, fekete alapon sárga foltokkal – foltos szalamandra. Eléggé sietett, így csak egy futópillanatra tudtuk lencsevégre kapni. Néhány kanyarral odébb pedig egy méretesebb rézsikló vágyódott az út túloldalára. Ekkor már közel jártunk célunkhoz, Oberdorfhoz.
Szalmaemberek
Néhány km-t követõen áttértünk az aszfaltútra, s egy féltett pillantást vetve balra a vendégcsalogatás sajátos módszerével szembesültünk, kitömött szalmabábuk iszogattak a domboldalban.
A busz már várt bennünket, a társaság egy része a helyi buborékos kortyolgatásával könnyített szükségletein; többen elheveredtünk egy füves placcon megpihentetve végtagjainkat, orcánkat süttetve áldoztunk a tavaszias érzetnek.

A leírás elkészítésében Gyuri is közremûködött.