Pádis-fennsík

Résztvevõk: András, feherb, Gabi, Kati, Vera
ÚtvonalGlavoj-rét -> Pádis-fennsík -> Szamos-Bazár -> Glavoj-rét
HelyszínBihar-hegység
Többször erõsen megnövekvõ felhõzet, délután egy zivatar széle is elkapott minket. Európa idôjárása
Nyáj a fennsíkon
Juhász
Negyedik nap ismét nagy túra elõtt álltunk. A Szamos-bazár a Galbinához hasonló szoros, méghozzá a Meleg-Szamos folyik benne. Többet kellett gyalogolni ma a tábortól. Többen is voltunk, elõzõ este még jöttek páran Pestrõl. Másik irányba hagytuk el a Glavoit, észak felé vettük utunkat. Itt van kitéve nagy vászonra a szemétmentes Glavoit reklámozó felirat, de ahogy elhagytuk, teli volt minden szeméttel. Az emberek nem képesek hazavinni a mocskukat, kidobják a kocsiból, le a szakadékba. Vagy szándékosan a szemetelést tiltó tábla alá gyûjtik a szemetet. A kirándulások során máskor is láttunk konzervdoboz maradványokat, mûanyag palackokat. Még nálunk sincs ennyi szemét, pedig mi is rengeteget szemetelünk, mondjuk az osztrákokhoz képest. Szerencsére a táj formája nem az embereken múlott, az már évmilliókkal ezelõtt kialakult, utána jöttek csak az emberek.

Az átjáróbarlang bejárata
Belülrõl nézve
A Szamos-bazár egy átjáróbarlanggal indul, a turistaút is ezen megy keresztül. Persze van alternatív útvonal is a felszínen, ha valaki arra akarna menni, vagy magas a vízállás. Mert a Szamos ezen ága itt folyik keresztül, de itt inkább csak egy patak még. Létrákon kell leereszkedni a barlangban, vannak láncos szakaszok is. Nincs teljesen sötét, vannak ablaknak nevezett képzõdmények, kvázi lyukak a mészkõsziklában, Még pár ezer év, és ez a barlang is úgy fog járni, mint a Csodavár, beszakad, és eltûnik fölüle a mennyezet.

Szûk szorosban
A szikla tetején
Kiérve egy padnál kettévált a csapat. Egy részük rövid utat járt be, mi a nagy kört tettük meg: felmentünk a jobb parti sziklára, majd le, és a másik oldalon megint fel és megint le. Így felülrõl is megnézhettük a szorost, és az azt övezõ mészkõszirteket. Lefelé kemény volt, ráadásul elkezdett esni is. Görgõköves részen, szerpentinezve mentünk le a patak szintjére, Gabinak esett baja, mert elcsúszott, és elsõ reakciójával a csalánba kapaszkodott.

A Meleg-Szamos partján
Kis barlang a sziklaoldalban
Egy fenyõfán mentünk át a patak túlpartjára, és nekivágtunk a másik oldali emelkedõnek is. Itt is találkoztunk egy kóbor kutyával, õ lett II. Vágány. Vagy inkább 2. Vágány, római számmal kicsit arisztokratikus, ami valljuk be kicsit fellengzõs egy erdei kóbor pásztorkutyához. Õ is követett minket, de õ már éhesebb volt, mint a tegnapi, megette a kenyeret, szinte kézbõl kapta ki a töpörtyût. Nem tudott volna eljönni, de András felrakta a sziklára, ahova mi fel tudtunk lépni, de õ nem. Innen meg már nem volt visszaút, jött velünk. Ha kellett nekifutásból ugrott fel a sziklára, ahol mi kézzel-lábbal másztunk. Katika nagyon a szívére vette, hogy szegény kutya mi lesz vele, most azt hiszi, hogy hazavisszük. A réten jó sok ember van, fog kaját kapni, igaz 1. Vágánnyal volt egy kis afférja, hogy kié a zsírosabb kekszfalat. Sõt, olyannyira jól érezte magát, hogy érkezés után rögtön szájba akart szexuálni egy nõnemû kóbor kutyát.

Tájkép estefelé a fennsíkon
Tábori zuhanyzó
Megint szerencsénk volt az idõjárással, csak csöpögött, illetve messzebbrõl dörgicsélt az ég. Mára teljesen kifáradtam. A bakancsban túráztam, ami baromi kényelmetlen, és annak ellenére fájt a talpam, hogy nem gyalogoltunk sokat. Következõ nap átmegyünk Torockóra, az már nem vad, hanem szelíd kemping lesz, lehet normálisan zuhanyozni, lesz WC, és még kaját is rendeltünk a szállás mellé. Éjszaka végig esett, sõt még délelõtt is, így a rövid túra elmaradt, amit a torockói átutazás elõtt terveztünk. A réten olyan helyen is folyt a víz, ahol eddig meder sem volt, a patak megáradt, de még a medrében volt, a forrás zavarossá vált. Jól rácsesztünk volna, ha végig ilyen az idõ.

Le a faluig majdnem 2 óra volt az út. 25 km bakker. Jobban elfáradtam, mint amikor 1100 km-t vezettem Németországból haza autópályán. Ott kávézás, majd indulás Torockó felé az Aranyos folyó völgyében. A 75-ös fõút is borzalom, kátyúk, néhol hiányzik az aszfalt, de ahogy elhagytuk Bihar megyét látványosan javult a helyzet. De nem mertem 80-nál gyorsabban menni, így viszont sok volt az a 170 km Torockóig.