(2023-10-29)

Börzsönyi forrástúra

Honlapra került:2010. szeptember 22. A leírást készítette: bea
Idõpont: 2010. szeptember 4.
Indulás: 07:30 Kismaros
Érkezés: 16:45 Királyrét
Résztvevõk: bea, Gyuri
Máskor is voltunk már ezen a túrán 2011
ÚtvonalKismaros – Testvér-forrás – Riezner-forrás – Kóspallag – Kisinóci th. – Pokol-völgy forrása – Szép-bérc – Lovas-kút – János-forrás – Vadász-kút – Nagy-hideg-hegyi th. – Rakodó – Újpest-forrás – Petõfi-forrás – Királyrét
HelyszínBörzsöny
A felhõs, hûvös reggelt kezdetben kisebb intenzitású, majd egyre hevesebb esõzés váltotta fel. Európa idôjárása
Már a tavalyi forrástúrát követõen eldöntöttem, hogy idén is részt veszek a sorozat börzsönyi állomásán. A reggeli csúszásoktól (MÁV, autópályáról való nem letérés) eltekintve lázas igyekezettel töltöttük ki a nevezési cetliket, melyek a neonzöld és pink különbözõ árnyalataiban pompáztak; majd nekivágtunk a borongós kismarosi szakasznak.

A vasútállomásról kikanyarodva rátértünk a sárga jelzésre, és az országút mellett szedtük a lábunkat egészen egy lekötõ utcácskáig. A késõbbi erdei ösvényt több alkalommal is kidõlt fatörzsek állták úton. A fel-felsejlõ helyes kis hétvégi házak, a hely szelleme magával ragadott bennünket, már-már egy elkövetkezendõ „téli” túra vízióját emlegettük.

Testvér-forrás
Kóspallag
A Testvér-forrás pecsétjét, majd a Riezner-forrást megválaszolva meg sem álltunk Kóspallagig, ahol a központban az OKT jelzésre váltva kaptattunk az új szakaszra terelt kálvária dombon. Egy rét-félét átszelve haladtunk tovább befelé az erdõben, utunkat néhányszor patakátkelések szabdalták. Egyes vadul burjánzó részeknél kifejezetten az volt az érzésem, hogy nem az én 167 centis belmagasságomra tervezték. No, de sebaj, végre megpillantottuk az erdõ mélyén megbúvó Kisinóci turistaházat.

Frissítettünk magunkon és a lelkesedésünkön, majd a sárga jelre visszatérve a Pokol-völgy forrásához iparkodtunk. A szembejövõ turista forgalom csak a forrásnál nyert értelmet, itt ugyanis a kód lekopírozását követõen a rendezõk az empatikus sporttársra bízták, hogy visszafordulásra, avagy mászásra adja a fejét – mi az utóbbira szavaztunk. Itt egyébként egy férfi dicsérõ szavakkal illette Gyuri egyedi kendõjét – mondván \"Végre nem egy újabb marihuánás darab\".

Szép-bérc
A szemerkélõ esõben elértük Szép-bércet, ahol a távolban meghúzódó esztergomi bazilika kupola együttese, egy kis Duna szeletke, valamint a környezõ vonulatok látványa feledtette az egyre kedvezõtlenebbé váló idõjárási viszonyokat.

Az ezt követõ km-ek eléggé free style-ra sikeredtek, miután ráébredtünk az eltévedés megmásíthatatlan tényére. Míg Györgyünk újratervezte az útvonalat, azon morfondíroztunk mi lesz, ha egy ellenõrzõ pontot kihagyva lyukadunk ki ismét a sárgán? Már-már azt fontolgattuk, hogy Gyuri majd lelesi valakirõl a megoldást, de hál’istennek erre nem volt szükség.

János-forrás
A János-forrás és Vadász-kút után jött, aminek jönnie kellett, egy matt 200 szint szigorúan felfelé – a heves esõzés elleni menedéket a Nagy-hideg-hegyi turistaház jelentette, ahol a kötelezõ zsíros és vajas deszkás köröket lefutva meredeken vesztettünk szintünkbõl a csúszóssá vált úton egészen a Rakodóig.

Két fa
Az esõtánc elmaradt, a hátralévõ két forrás érintését, kétszeri balboka bicsakoltatást követõen eléggé hosszúnak tûnt a királyréti halastóhoz szedresen kövezett út. Végül Ákos bácsi büféjében megtépázva, de törve nem vehettük át újdonsült jelvényeinket.