AK: Kunfehértó-Zákányszék
(2021-12-08)
Se hó, se kánikula, se porzó homok - téli túra a Dél-Alföldön

Villányi-hg

Honlapra került:2010. október 27. A leírást készítette: feherb
Idõpont: 2010. június 5.
Indulás: 13:00 Máriagyûd
Érkezés: 16:00 Máriagyûd
Résztvevõk: feherb, juhi, krichard, szabola
ÚtvonalMáriagyûd -> Csodabogyó-tanösvény -> Máriagyûd; Szársomlyó
HelyszínVillányi-hegység
Legmagasabb tengerszint feletti magasságSzársomlyó - 442 m
Máriagyûd, templom
Kidõlt fák a Hármas-hegyen
A túra elsõdeleges célja a Szársomlyó felkeresése volt, hogy szabola lefotózza az ott élõ különleges virágokat. Kicsit késõn mentünk, mert a meleg és napfényben gazdag tavasz miatt korábban virágoztak ezek a növények. De ha már ott voltunk, akkor elmentünk kirándulni a Villányi-hegységbe, mivel ott eddig nem voltunk. A kirándulás útvonalát alapvetõen a geoládák helyé határozta meg.

Még a harkányi érkezés elõtt felmentünk a Hármas-hegyre, hogy megnézzük, van-e bánáti bazsarózsa. De nem volt, viszont volt helyette kidõlt erdõ, a vihar által halomba döntött bükkfák, és kullancsok tömkelege. Évrõl évre egyre nagyobb a vihar által kidöntött erdõ területe a hegytetõn.

Az óratorony magasságában
Kilátás a kilátóból
A Villányi-hegységi túrát Máriagyûdön kezdtük, a templom mellett lévõ geoláda megkeresésével. Elég meredek domboldalban találtuk meg, sikerült itt összedisznózni magunkat. Eredetileg egy 15 km-es kört terveztem, de ez le lett rövidítve, mert elég lassan haladtunk. Szabola kihasználta az alkalmat, és mindent lefotózott, ami zöld, és van virága. Sajnos nem fedeztünk fel új növényeket, bár legtöbbünknek minden faj vadiúj volt a mocsári nõszõfû kivételével. A Csodabogyó-tanösvényen mentünk fel a gerinre, megcsinálva az itt lévõ virtuális multiládát. Közben baromi jó kilátást nyújtó tornyot találtunk a hegyoldalban. Beláttuk az egész Ormánságot, a déli peremén lezáró Papuk-hegységgel. A kirándulás után még elmentünk Siklósra ládázni, de sajnos a vár zárva volt, a felujítás miatt nem lehetett bemenni.

Virágfotózás
Másnap mentünk el a Szársomlyóra, ami mellesleg a Villányi-hegység legmagasabb pontja. Fokozottan védett, csak vezetõvel látogatható. Éppen ezért nem vettük bele a Csúcsra járásba. Felkeresése fakultatív a túramozgalomban résztvevõ kollégáknak. A vezetés 4 órát tartott, de a hossza attól is függ, mennyire érdeklõdõ a társaság. Mi érdeklõdõnek számítottunk.

Siklósi vár
A Szársomlyó tetején
Kékfejû gyík
A Zengõ és a Hármas-hegy
Kilátás a Szársomlyóról I.
Kilátás a Szársomlyóról II.