Medvehagyma tra (2011-04-17)
Forrs: Erzsbet-forrs (Dli-Bkk)
Forrs: Zsilibes-forrs (Dli-Bkk)
Forrs: Kalo-kt (Dli-Bkk)
Bkki Batyus Barangols 30 (2019. november 6.)
Teljestmnytra az szi Bkkben batyuval brangolva.
Forrstra a Brzsnyben Kzptv (2019. november 6.)
Forrslltogats a Brzsnyben, ezttal egy teljestmnytra keretein bell.
DDK Zselic (2019. november 5.)
Tavaszi bglymentes DDK a Zselicben 3 nap alatt.

Hocher Sonnblick

Magashegyi tra
A lerst ksztette: feherb
magyar english
Idpont: 2005. jlius 17.
Induls: 9.00 - Kolm Saigurn
rkezs: 20.30 - Kolm Saigurn
Rsztvevk: feherb, krichard, natasa, szabola
tvonal Kolm Saigurn -> Naturfreundehaus Neubau -> Rojacherhtte -> Sonnblick, Zittelhaus -> Rojacherhtte -> Naturfreundehaus Neubau -> Kolm Saigurn
Helyszn Osztrk Alpok
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Hoher Sonnblick - 3106 mter
Elg szp id lett erre a napra, nagyon kevs felh szklt az gen. Egy-kt gomoly burkolta be csak a hegytetket, de semmi veszlyt nem rejtettek magukban. 9 euroba kerlt, hogy feljussunk, ennyit kellett leperklni a mautstelln. De le van szarva, megrt ennyit ez az t. Prbltunk okulni az elz hegyi trkbl, gy elre le lett mrve a t hossza, a meredeksg, egy csom vizet vittnk: csak mi ketten 6 liter folyadkot cipeltnk .

A falu egyik hza
Vzess
Kolm-Saigurn falu 1600 m magasan terl el, s gyakorlatilag pr hzbl ll csak, amibl kett vendghz. Fel lehet ltni a Sonnblickre, kivehet a meteorolgiai lloms plete. Hrom helyre megy fel ktlplya, de egyik sem a turistkra specializldott. Kt htthez, s a meteorolgiai llomshoz megy fel teherlift. A feeling hasonl volt, mint az elz nap: havas hegycscsok, alattuk egy csom vzess zgott lefel. Krichard tancsra nem rohatnunk, hanem lassan lpkedtnk felfel egyenletes tempban, hasonl stlusban, mint elz nap: mi Natasval kiss lemaradva, de Szabolk mindig bevrtak minket.

Pihen tkzben
Krichard
Nhol nem is volt meredek
Mivel elg magasrl indultunk, gyorsan elrtk az erd hatrt. Innen mr csak kvek, s kisebb fvek, virgok tarktottk a tjat, s ahogy felfel haladtunk ezekbl is egyre kevesebbet talltunk. Az els szakasz a 2100 m magassan lv turistahzig elg meredeken kapaszkodott fel. Tbb t is vezetett a menedkhzhoz, mi a legrvidebbet, de egyben a legmeredekebbet vlasztottuk. Itt ittam elszr, kapsbl majdnem egy liter elfogyott. Egy tehncsordnl is meg kellett llni, mert egyikk elllta az utat. Hiba mondtuk neki, hogy menjen mr odbb, az svnyen nincs semmi legelnival, nem tudtunk utnozni az osztrk tjszlst, gy nem is rtett minket. Knytelenek voltunk mi megkerlni.

Egsz j idben rtnk fel az els htthez, ahol lepihentnk, kajltunk, csokiztunk, ert gyjtttnk a kvetkez szakaszhoz. Fel lehetett tlteni a vizes palackokat is olvad hlvel, igaz ez kevsbe oltja a szomjat, mint az svnyvz. Hsz perc pihen utn indultunk tovbb. Eleinte szintben haladtunk, st egy kicsit lefel is, majd t kellett kelni egy kicsi, de annl sebesebben rohan patakocska hdjn. Innen lttuk elszr a Sonnblickrl indul gleccser als vgt. A fehr h all a meredek szakaszokon kiltszott a szrke jgtmeg.
Trmelk
Krichard s szabola
A mi utunk termszetesen nem erre haladt, hanem egy kisebb-nagyobb kvekbl ll hegyoldalon emelkedtnk. Itt is szerpentin kanyargzott a hegyoldalban de korntsem annyira meredeken, mint az els htte eltti kaptat. A kvetkez menedkhz 2700 m magasan fekdt, addig csak egyszer lltunk meg hosszabb idre, de akkor is csak egy ivs meg rvid pihen erejig. A kvek kztt itt is mormotk ltek.Visszanzve lttuk a mr elhagyott menedkhzat, nha a messze lent a vlgyben lv falut is. Trhet iramban haladtunk, n sokkal rosszabbra szmtottam. Azt vettk szre, hogy a gleccser jgtmbje, amelyre az elbb mg fel kellett nznnk, most egyre lejjebb kerl, ahogy mi egyre magasabbra megynk. Ahogy emelkedtnk az t menti kvek egyre nagyobbak lettek, nhol valami omls az tra is hordta a kveket.
Panormakp a Vogelmaier-Ochsenkarkees gleccser vlgynek aljrl

Magnyos_harcos_a_kvek_birodalmban
Hgyjt vlgyek
Egyre nagyobbak lettek az ton keresztlhzd \"htfolysok\", s kt kisebb gleccserszersgen is keresztl kellett vgtatni. Kb. 50 m-t kellett rajtuk lefel megtenni, majd a msik oldalon ugyanennyit felfel. A kt kis gleccser kztt egy nagyobb khalmot talltunk, rajta egy csapadkmrvel, aminek a karimja kb. 3 m magasan lehetett. Gondolom, hogy tlen se takarja be a h. Innen kezddtt igazn a \"very alpine environment\". Igaz ugyan, hogy eddig is talkoztunk hval meg kvekkel, meg nagyon szp havas hegyek a tvolban, de most kerltnk igazn kzel egy hegycscshoz. A kvek mg nagyobbak lettek, utat mr nem lehetett kzttk kivenni, s ahol nem nagy szikladarabok bortottk a talajt, ott ssze tudott gylni a h is. A msodik htte, 2700 m-en is nagy sziklatmbk kz plt. Itt kajltunk msodszor, megetetve a httenwart kutyjt is.

3000 mteren
Httrben a Scharek
Tovbbra is hasonl volt az t stlusa; a kvekre pinglt piros cskot, pttyt kvettk. A sziklk nem mozdultak el, s ltalban stabilan lltak egymson,de egy-egy ingadozott, mikor rnehezedtnk. A legkisebb 10 cm-es tmrvel rendelkezett, de tbb mteresek is akadtak kzttk. Alattunk a Vogelmaier-Ochsenkar gleccser havas felszne hzdott. Az t a kvek alkotta gerincen ment flfel, amit szabola mr elre kiszrt. De a gleccser tetejn lttunk lbnyomokat a hban, amik szintn felfel tartottak. gy dntttnk, arra megynk, mert taln egyszerbb hban haladni, mint a kveken botorklva.
Szikls terep
A_gleccservlgy_fels_szakasza
Lefel pedig mindenkppen gyorsabb lesz. Szabola ment elre, tapodta ki a lbnyomokat, mi pedig kvettk. Mg ktszer lltunk meg pihenni a havas emelkedn azokon a helyeken, ahol egy nagyobb sziklra le lehetett lni. Egy pars hely akadt t kzben, ahol egy csszs s elg vkony perem szikla okozott kisebb fennakadst. s ha vletlenl megcsszik itt az ember, akkor bizony nem a puha hra esik, hanem a sziklra, onnan pedig tovbb egy szakadkba, r a gleccserre. Mondanom sem kell, visszafel meg is cssztam, amikor a bal oldalamon egy nagy kbe akartam kapaszkodni.

Ezertszz_mterrel_a_ltvny_felett
Nem tudtuk mennyi van htra, ugyanis nem lttuk a cscsot. Egy kisebb bukkan pont eltakarta. Azt beszltk, hogy ha a kis bukkan utn nem ltjuk meg a hzat a cscson, nem megynk tovbb. Szabola mr ltta a hz antennit, amikor pont egy felh rt a cscsra, ami teljesen be is takarta azt, s vele egytt a szl is feltmadt. Majd amikor a felh tovaszott, egyszercsak megjelent elttnk a hz, gyakorlatilag karnyjtsnyira.
Panormakp 3000 mteren a gleccserrl s az elsznt trzkrl, akik valahol a kp bal oldaln nyomulnak
10 perc hban val menetels utn meg is rkeztnk. Bent a fogadban ettnk egy meleg levest, s fl tkor indultunk is lefel. Az tteremben is fotztunk, s - a Groglocknerrel a httrben - kint a hz eltt is lefnykpeztk magunkat. Szabola memriakrtyja mr betelt, gy mr csak a mi fnykpeznkkel lehetett megcsinlni a fotkat.

Csoportkp
Utols_kp.Az_a_kis_kiugr_pck_a_cscs
Nem nagyon izzadtunk a cscson, aznap +7 fok volt a maximum, de a valaha mrt legmelegebb is csak +15 fok. A menedkhzban fel is tntettk ezeket a meterolgiai rekordokat. Kijve a meleg hzbl, fel kellett teht ltznnk, s lefel, menet kzben fokozatosan vettk le magunkrl s tettk el a meleg holmit. Ugyanazon azton mentnk vissza, persze mr nem nagyon kellett pihenni. n ott bnztam, ahol a hban szikla mellett kellett menni, a Natasa meg a szikls rszen. De egsz j idben lertnk. Viszont akadt hrom olyan szakasz, ahol felfel kellett menni: ktszer a kis gleccsereknl, egyszer pedig az als htte eltt. A sok lefelmenet utn ezeket kifejezetten kellemetlennek talltuk, mg akkor is, ha nem tartottak sokig. A nagy hegyek miatt rnykban haladtunk, szinte vgig a lefelt sorn, s ekkor reztem elszr, hogy kurvra legett a kezem, a nyakam, az arcom, de mg a flem is. A napszemveg persze ltszott a pofmon.