Mtravast 20 (2008-10-11)
2008.10.13 Egy kis barangols a Mtravast nyomvonaln s azon is tl a Mtrban.A lers
Tli Margita 40 (2020. november 23.)
Februri tra a Gdlli-dombsgban, amikor mg arra kszltem, hogy idn lenyomok egy 50-est.
OKT Zalasznt-Smeg (2020. november 23.)
Utols t a 2. OKT-n
OKT Hollhza-Makkoshotyka (2020. november 23.)
Amit soha nem lehet megunni: kktra a Zmeplnben
Forrstra a Karancs-Medvesben Kzptv (2020. november 23.)
Forrstra, ezttal a Karancs-Medvesen
Hatos Tlgy 20 (2020. oktber 31.)
Oktberi teljestmnytra a Sokorban
Kktra, Csereht (2020. oktber 23.)
Nyri kktra a Cserehtban, I. rsz: Encs-Boldogkvralja
Kktra, Csereht2 (2020. oktber 23.)
Nyri kktra a Cserehtban, II. rsz: Rakacaszend-Bdvaszilas
OKT, Abajszolnok-Rakacaszend (2020. oktber 23.)
Nyri kktra a Cserehtban, III. rsz: Abajszolnok-Rakacaszend
OKT, Abajszolnok-Encs (2020. oktber 23.)
Nyri kktra a Cserehtban, IV. rsz: Abajszolnok-Encs

Ennsradweg Flachau-Bcs

Kirnduls
Honlapra kerlt:2011. jlius 6. A lerst ksztette: feherb
Idpont: 2011. jnius 18.
Induls: 2011.06.18 Flachau
rkezs: 2011.07.02 Bcs
Rsztvevk: Andrs, feherb, Gyz, Kati
tvonal Flachau - Radstadt - Irdning - Grossreifling - Steyr - Au/Donau - Krems - Bcs
Helyszn Ausztria
Tovbbi rsztvevk: Andor, Kati, gi, Gabi, Andrs, Feri, Gyuri, Mrk, Jnos, Jnos, Kriszta, Sanyi.
Igazbl ez volt letem els soknapos biciklitrja. Tavaly a Mura mellett is voltam ugyan, de csak flig-meddig, mert csak Graz alatt csatlakoztam a csapathoz pr napra. Akkor is s most is Katikval s a www.adventures.hu-rl verbuvldott csapattal mentem, sszesen 16-an. Kt kisbusszal, egyik rnciglta a bicikliszllt trlert, a msik pedig az ton vgig ksrt minket, gy nem kellett cipelni a strakat, s egyb nehz cuccot.

A tra az Enns folyst kvette a forrsvidktl a Linz alatt lv dunai torkolatig, ez Ausztriban az R7-es jelzs biciklit. Majdnem 1000 mterrl indultunk, a Duna pedig kicsivel 200 felett van ott. Ez ne tvesszen meg senkit, nem volt vgig lejt. St, egyes napokon hullmvastszeren kanyargott a biciklit fel-le a hegyoldalban. ltalban aszfaltozott utak voltak, de nhol murvs ton kellett tekerni, de azon is lehetett gyorsan haladni. Ezek ltalban gyr forgalm mezgazdasgi utak voltak. A szkebb szorosokban, ahol nem volt hely, ott vezettk r a bicikliutat az autk ltal is hasznlt tra.

Kicsivel a felhk alatt
Flachauwinkel melll szerettnk volna indulni, Gyz, a travezet ki is nzett egy pihenhelyet az autplyn, ahonnan le tudunk gurulni, az autk pedig meg is tudnak fordulni. Ez az A10-es autplya mellett volt a Niederer Tauern szaki oldaln, kzvetlenl a Tauerntunnel bejrata alatt. Innen teht felfel nincs tovbb, legfeljebb keskeny utakon. Kis tveds miatt azonban le kellett gurulni egy faluval vissza, Flachauba, itt vrt a msik kisbusz a biciklikkel. Lepakoltunk az esben, s mg a 0. kilomteren Katika biciklijn belst is kellett cserlni. Kicsit tartottam a trtl, mert nem volt a bicikli 100%-os llapotban, klnsen a hts kerkben a 8-as volt aggaszt, ami kiderlt, hogy nem is az, hanem a gumiabroncs deformldott. Lehet, hogy feleltlensg, de ilyennel gurultam le tbbszr is 50-nel a lejtkn.

Radstadt llomson
Esben indultunk el teht, de els napra alig 20 km volt a penzum. A hidegfront rkezst az esn kvl a hirtelen vihaross fokozd szl is jelezte. A kempingben szerencsre felajnlottak szmunkra egy ping-pong termet, ahol ugyanannyirt aludhattunk, mint a storban, de nem kellett a hideg esben strat lltani, s szraz maradt minden. Az idjrs nem viccelt, reggelre 6 fok lett (elz napokban Magyarorszgon 30 fokok voltak), az jszakai es miatt felhk sztak a vlgyben, de az alig 2000-es hegyek tetejn h volt, ami mintha nem lett volna ott elz nap. Szerencsre az es elllt, s ki-kikandiklt a kk g. Kilenc krl indultunk el, s mieltt rtrnk volna a biciklitra, megnztk Radstadtot, a kisvrost, ahol aludtunk. Sokszor kis erdei utakon vezetett utunk, gyakorlatilag vgig lejtn. Az Enns itt mg gyors folys kis patak volt, ide-oda mentnk t rajta kisebb-nagyobb hidakon kvetve a biciklit vonalvezetst. Schladmingban lltunk meg hosszabban, ekkor mr tmentnk Salzburg tartomnybl Stjerorszgba. Mivel vasrnap volt, semmi bolt nem volt nyitva, ez ltalnos Ausztriban, csak egy pksget talltunk. A ftren egy padon kajltunk, mg az otthonrl hozott szendvicseket.

Hegyek vonattal
Az Enns fels folysa elg bks, annak ellenre, hogy nagy a foly esse. Nincsenek nagy vzessek, zgk, szles a vlgy. Mintha egy alfldn kerekeztnk volna, kivve, hogy havas hegycscsok voltak krlttnk mindenfel. Csak egyszer-egyszer mentnk feljebb a hegyoldalba, ha ott volt egy falu, de a Zalai-dombsgban nagyobb emelkedk vannak, mint ezek voltak. A vlgyben egy vastvonal is futott, mghozz a Salzburg-Graz vastvonal, ami villamostott, de egyvgny. Halkak, de nagy sebessggel jnnek-mennek a vonatok rajta. Sokszor mire szrevettem ket, nem volt annyi idm, hogy meglljak, elvegyem a fnykpezt s csinljak egy kpet. Prat azrt sikerlt csinlni. Egy DB-s szerelvny is elhaladt mellettnk, ez a Frankfurt-Graz EC volt, olyan ramvonalas vezrlkocsival, ami az ICE-re emlkeztet, s annak idejn a Liszt Ferenc EC-vel a Dliben is megfordult.

Fenyves s sziklahavasok
Egsz nap esre hajl id volt, de a nap is tbbszr elbjt. Dlutn mr mindenfel zporokat lttunk magunk krl, a felhalap is lejjebb jtt, a hegycscsok felhbe kerltek. blarn faluban rt utol a zpor, de szerencsre nem a nyeregben, hanem akkor, amikor megnztk a falusi sszejvetelt, s vettnk a stikbl s a srbl, amit a helyiek rultak. Amint elllt az es, felpattantunk a biciklire, s rvidesen meg is rkeztnk az egyrnyira lv kempingbe. Persze kzben mg egyszer elkezdett esni, de ez nem tartott sok, csak a szle kapott el minket. zottan rtnk be, s rgtn ping-pong terem utn krdezskdtnk. Szegny osztrk kempinges, kicsit furn nzett, mit akarnak ezek a magyarok! De azrt odaadta az elznl ktszer nagyobb termet, gyhogy most is megsztuk szrazon az jszakt.

Zpores a tvolban
Es utn
Ez Irdning telepls mellett volt a Putterersee nev t partjn. Lehetett volna frdni, de senkinek sem volt kedve 13 fokban. Azt elkpzelni sem tudom, hogy a sok nmet s holland nyugdjas mit csinl itt egsz nap a lakautban. Mert nem valami sportos alkatak, egyesek mg kutyt is motorral stltatnak. Akkor hegyet sem nagyon msznak, a sszezonnak vge, frdni a tban pedig azrt mg nekik is hideg van.

tban Admont fel
A harmadik nap dcgsen indult. Elszr gi vette szre, hogy defektet kapott mg a kempingben. Miutn elkszlt a bicikli, s indultunk volna, Gyz jrt hasonlan. De mg 10 rakor is csak a szomszd falu boltja eltt lltunk. Vgre kihasznltuk, hogy nyitva van minden. Bevsroltunk ebdre s msnap reggelire is kenyrbl s csokibl. De innen aztn nem volt meglls, ebdig vgig tekertnk, csak pisisznet erejig lltunk meg. Admontban kltttk el ebdnket, egy ra pihent engedlyezett erre a fnk, majd elindultunk egy szk vlgybe. Innen megvltozott a tj.
Szkl a vlgy
Eltnt a szles vlgy, helyette szk, szikls kanyonban tekertnk, ahol az ton s a vaston kvl nem fr el semmi. Az t is keskenyebb, s nagy a kamionforgalom. Itt kellett tekernnk j 20 km-t. Tbb alagt is van, ahova nem lehet biciklivel bemenni, de van egy elkerl szervzt mindegyik mellett, amiken persze emelkedk is vannak. Kati figyelmeztetett erre, volt az, aki elvezette a kisbuszt a cuccokkal a clllomsra, s visszatekert elnk.
Szk vlgyben folyik a foly
Itt is volt kt szerelsi epizd: egyszer Andor biciklijt kellett mteni, mert a csomagtart kidolgozta magbl a csavart, illetve gi megkapta msodik defektjt. Hieflau vrosktl kicsit szlesebb lett a vlgy, de tovbbra is sok volt az emelked, s mr megint eleredt az es. Megint a kemping eltt 10 km-rel. Beugrottunk mg egy Sparba mieltt begrdltnk volna a kempingbe. Tudtuk, hogy van itt egy matracszlls, s szerencsnkre voltak benne szabad helyek. Tkletes volt, megint megsztuk az ess strazst.

Tehervonat a Salza vlgyben
Kilts a vlgyre
Ez a hely a Salza foly mellett volt, ami Grossreiflingnl mlik az Ennsbe. Kicsit kitrtnk teht a szlls kedvrt az Enns vlgybl. Msnap a tbbiek eltt elindultam, hogy tudjak fnykpezni a Salza vlgyben viziermvet, esetleg vonatokat, amik a foly msik oldaln mentek. Tbb tehervonat is elgrdlt ez id alatt, de az osztrk menetrend tansga szerint nincs erre szemlyforgalom. A mai nap ott folytatdott, ahol az elz abbamaradt. Tovbbra is fel-le a fton az autk kztt, majd rtrve a biciklitra, azon folytatdott ugyanez. Kzben megfelezdtt a csapat, a kemnyebbek felmentek a hegyek kz, ahol alagutakba vjva megy a biciklit. Nekem ez a hullmvasutazs is elg volt, s kzben a vizem is elfogyott. Jl esett a Sparban vett akcis kla.
Reichraming
Reichraming faluban pihentnk meg, s fogalmunk sem volt, hogy a msik csapat hol tart, elvileg itt jttek ki k a hegyek kzl a folyparti tra. Innen mr ment a vonat, Talentek jrtak innen a hegyek kzl St. Valentinbe s Linzbe, ott rtk el a Bcs-Slazburg fvonalat. Jnos gondolkodott, hogy fell az egyikre, s elmegy Steyrbe a szllsra, mert nagyon ksz volt mr attl, hogy nem mkdtt rendesen a vltja ezeken a dombokon. De kt rt kellett volna vrnia a kvetkez vonatra, gy inkbb tekert tovbb. Reichramingban megint csak ftri kajls kvetkezett, a vltozatossg kedvrt megint a fejnk felett fejldtt ki egy zivatarfelh, de csak a kifutszelt kaptuk meg. Felmentnk a falu utni els emelkedre, ott meg Katit talltuk, aki pp egy padon evett. Nem mondott j hreket, folytatdik a hullmvast.

Steyr - Enns torkolat
Steyr, ftr
De valahogy mr knnyebben ment, lehet, hogy mert j sokat tudtam inni a ftren lv csapbl. Ktszer meg is lltunk fk alatt, mert a msodik hullmban mr elkapott minket az es. Estre rtnk csak be Steyr-be. Azt hittem, hogy egy ipari vrosba rnk, de egy rgi osztrk kisvros volt, hangulatos utccskkkal, folytorkolattal, a tvolban hegyekkel. Mert a mai nap folyamn kirtnk a hegyek kzl. Reggel mg lttunk havas hegyeket, dlutn mr szeldltek, estre pedig inkbb csak egy dombsghoz hasonltott a tj.A kempingben valaki strat lltott, de mivel minimlisan tbb pnzrt vasgyas szobban is lehetett aludni, utbbit vlasztottuk Katival, a stor szz maradt.

Enns vros
Pihennap kvetkezett, nem kellett 60-70, hanem csak 40 km-t tekerni. Mindezt a rekken, 30 fokos hsgben. Osztrk szokshoz hven egyik naprl a msikra jtt a knikula. Dleltt Steyrben vrost nztnk, egy ra utn indultunk csak el, hogy megsimogassuk az Enns torkolatt. Enns vroskig vgig tekertnk. Most csak kettesben, mivel mindenki azt csinlt, amit akart, a szllson tallkoztunk este. Ez a knikula nagyon megviselt, nagyon fjt a fejem, nem is ittam eleget. Ennsben a ftren beltnk pizzzni, hogy egyszer valami normlisat is egynk, ne csak konzervet. Vgl nem lttuk az Enns torkolatt, mert annl kicsit lejjebb volt hd a Dunn, s arrafel tekertnk el. Kzben elmentnk a pr ve tadott nagysebessg vastvonal alatt, amit zajfog fal vesz krl. A fehr homlokbl csak sejteni lehetett, hogy egy ICE-szerelvny halad el rajta, fnykpezni nem lehetett. A Duna-hdon dug volt, szerencsre jrda is volt mellette, mi ezen mentnk t, majd kisvrtatva meglltunk egy boltnl, ahol bevsroltunk a holnapi napra. s milyen jl tettk, ugyanis ez a cstrtk nnepnap volt Ausztriban, amikor is minden zrva tart. Persze ezt mi nem tudtuk, csak szerencsnk volt.
Zivatar kzelt a strand fel
Mg ott, a Spar parkoljban bevertem a citromos srt, alig 15 msodperc alatt, de csak attl kezdtem jobban lenni, amikor bevettem egy gygyszert s megittam r 2 liter vizet a kempingben. Mert a kemping innen alig 10 percre volt, de ez nekem rknak tnt. A szl befordul dlkeletire, megersdtt, s szembe fjt. Mgttnk nyugat fell ftyolfelhk vonultak fel, amik aztn gyorsan meg is vastagodtak, s mr sejteni lehetett, hogy valami nagy dolog kzelt. Ht ezrt volt ma ilyen dgleszt meleg, a front szvta fel dl fell, hogy aztn este jggel htse le a kempingez biciklistkat. Andrs tallt a kempingben wifit, oksitelcsin mutatott mholdkpet. Ltszott, hogy a front mg valahol Svjban van, ez egy instabilitsi vonal eltte, s az amerikai modell szerint egsz jszaka esik majd. Most nem sikerlt ping-pong termet tallni, fahz is csak egy volt. Maradt a stor.

Gondolom ezek utn most mindenki tragikus befejezst vr, hogy kinttt minket a storbl az es, belevgott a villm a biciklikbe, a jg betrte ksrbusz szlvdjt meg ilyesmi. Ehelyett megsztuk egy kis szlviharral, kis esvel, pr drrenssel. mindezt egy fatkolmny alatt, ahova mindenki behzdott, Andrs meg a kacskat etette kzben. jszaka egy mm-nyi es nem esett, felhs volt ugyan, de legalbb j ers htszelnk volt. A mholdkp szerint viszont mg tlnk nyugatra volt a front felhzete, a mai napi elzsra teht esllyel lehetett volna fogadni. s 110 km volt a mai napra kiosztva, mr nem is emlkszem, hogy mikor tekerem hrom szmjegyt.

Dunai uszly Grain-nl
Az, hogy a mai nap nnep, csak Grainben tudatosult, amikor ott akartunk vsrolni. Egsz jl haladtunk a Duna bal partjn. A mi Dunakanyari tjunkra emlkeztetett a tj, csak kicsit tbb volt a kanyarulat a folyn s srbben voltak a viziermvek. Szemmel lthatan ersebb volt a foly sodrsa ott, mint Pestnl. Ybbsben lltunk meg ebdelni, egy ermnl tmentnk a jobb partra teht. Mg fagyizsra is jutott id. Ez flton volt Kremsig, a mai clunkig, de mg egsz jl brom. Ahhoz kpest, hogy elz nap ekkora tvtl mr majdnem meghaltam. A dlutn folyamn egyre feketbb felhk gylekeztek, s Melk eltt eleredt az es. Ketten meglltunk egy hd alatt, a tbbiek tovbbmentek. Negyed ra mlva elllt, ekkor kerekeztnk tovbb, s egy hd alatt sszetallkoztunk a tbbiekkel. Itt felvettk az esruhkat, s rvid tanakods utn vgl is elindultunk, gy tnt, hogy mr egyre messzebbrl drg az g. Amgy pont egy ngyvgny vasti plya hdja alatt voltunk. Induls utn pr perccel le is szakadt az g, pillanatok alatt szarr zott mindenki. A kilomterrm is megllt, befolyt al a vz. Pedig nem voltunk mr messze Melktl, tulajdonkppen pr fordul, s a vrosban voltunk, ahol a Duna-parti kemping recepcijnak plete al hzdtunk be, s elindult a tanakods, hogy mi legyen. A strak a kisbusszal Kremsben, Kati ki tudja hol, Jnos meg mr az elejn eltnt, mondvn, hogy tud rvidebb utat. A sok-sok kombinci utn gy dntttnk, hogy folytatjuk utunkat, s esben, escuccban nyomjuk le a maradk 40 km-t. s mr este hat ra volt.

Amikor felmentnk a Melk alatti Duna-hdra mr elllt az es, alig 300 mteren volt a felhalap, fjt a szl, de legalbb nem esett. J tempban mentnk, 20-25 kztt folyamatosan. Egy ra utn meglltunk rvid pisisznetre. Sajnos tovbb pakolsztunk, a tbbiek mr elindultak, s lemaradtunk. Pedig mi sem mentnk lassan, de elvesztettk ket a szemnk ell. s megint csak eleredt az es. Rohantunk, pedig utunk taln legszebb rszn mentnk, szlterm vidken, fantasztikusan szl kisvrosokon t. Utlag Jnos elmondta, hogy bement egy helyre borozni, s borzaszt rossz volt a bor. De dicsrni kellett, mert a gazda gy rakta el, hogy az a legjobb bora.

Kastly Krems mellett
Kremsben tallkoztunk Jnossal, egy osztrk nnike mutatta meg neki az ifjsgi szllt, ami sajnos teli volt, ahogy a fiskola kollgiuma is. Ezutn mentnk csak a kempingbe, ahol a tbbiek mr lltottk a strakat. Katika teljesen el volt zva, amilyen hangulata volt mg a biciklijt is eladta volna egy szllsrt, csak ne strazni kelljen. Hiba volt esvd a biciklistskjn, bezott az is. Szerencsre a fnykpezgpe benne volt mg egy tokban, az megszta. Volt kt szabad bungal (kontner), gondolkods nlkl elfoglaltunk egyet. Volt bent fts, ht, rezs. Utbbi azrt is volt j, mert mg a 3. szllson otthagytam a frissen vett merlforralt. Nem kellett az esbittel vacakolni a kvksztsnl.

Tulln
rkezs Bcsbe
Elrkezett az utols biciklis nap, amikor Bcsbe mentnk be. Szmomra ez volt a legunalmasabb nap. Vgig a Duna mellett, ami tlnk balra hmplygtt, a tj is egyre inkbb hasonltott a magyarorszgira. A seggemet mr nagyon nyomta a nyereg, szinte 5 percenknt ki kellett kicsit lnm a nyeregbl, s a 10-15 kilomterenknti pihen is jl jtt. Tullnbl egyenesen is be lehet menni Bcsbe, ami rvidebb, de a hegyeken t vezet. Mi a folyparton mentnk, amiben van egy kis kanyar, s szaknyugat fell r be Bcsbe. Az utols elvrosban kaptam defektet, de gyorsan sikerlt ezen is tl lenni. Bcsben mg vagy 20 kilomtert kellett tekerni a kempingig. A legrvidebb ton mentnk oda, mghozz a \\\"budai\\\" oldalon, s nemcsak egy hegyet kellett megmszni, hogy megrkezznk. Valami olyasmit kell elkpzelni, mintha Szentendrrl Budarsre gy menne az ember, hogy kzben felmegy a Cscs-hegyre, majd a Hrs-hegyre, vgl a Svb-hegyre is, aztn legurul a msik oldalon. Ezutn mr nem kvntam magamnak tbb tekerst. rkezs utn termszetesen eleredt az es, de csak kb. fl rt tartott. Utols napra bcsi vrosnzs maradt. A Schnbrunni kastly kertjben tltttk a dlelttt Katival, majd a Belvrosba szerettnk volna sztnzni kicsit. Hromkor volt a tallkoz a Prter-hd \\\"pesti\\\" oldaln, szval olyan sok idnk nem volt. Plne, hogy megint eleredt az es. Egy raks klnbz nemzetisg turistval a Hofburg kapuja alatt vszeltk ezt t, majd kettkor elindultunk a tallkozhelyre.

Schnbrunn
Szmomra elg fraszt volt ez a 8 nap, fleg a vge fel. Szerencsre a bicikli is kibrta jelents srls nlkl, pedig sokszor eldlt, s a felhszakads is lemosta rla az olajat, 2 napig nyikorgott szegny. Otthon durrant ki a frissen belerakott bels, amikor j kemnyre fel akartam pumplni.

Tovbbi kpek
A lersba be nem frt fotk
Liezen lloms
Admont temploma a hegyek eltt