Hochobir
(2004-08-28)
2006.09.15 Egy újabb kirándulás az archívumból: a Hochobir meghódításának története is megíródott, így helyet kapott az oldalon.

Forrástúra a Vértesben 42

Honlapra került:2013. április 1. A leírást készítette: feherb
Idõpont: 2013. március 23.
Indulás: 07.25 Szárliget
Érkezés: 16:30 Szárliget
Résztvevõk: bea, feherb, krichard, szabola
Máskor is voltunk már ezen a túrán 2019
ÚtvonalSzárliget -> I. Béla forrás -> Szép Ilonka-forrás -> Mocsár réti kút -> Mátyás-kút -> Várgesztes -> Majk -> Szarvas-kút -> Szárliget
HelyszínVértes
Halálos unalom...
Forrástúráról lévén szó, kiemelt eseményként szerepelt az EMDT naptárában ez a rendezvény. A 20 km túl rövid volt, a hosszútáv viszont túl hosszú. Szabolát csak kicsit, beá(cskát) jobban rá kellett beszélni, hogy induljanak el ezen a távon. Aztán a vége az lett, hogy szabolának kutya baja volt, bejának meg fájtak kicsit a forgói. Az idõjárási térképre tekintve láthatjuk, hogy pont jókor volt a túra. Az elõzõ havazás nyomai már nem voltak láthatók, a következõ meg még messze volt.

A szárligeti rajt felõl a Vértes felé indultunk el, tehát az 1-es úton át a Birka Csárda irányába. Elsõ jelentõs természeti objektum a Mária szakadék volt, ahol egy ládázásra is megálltunk. Kicsit nehezen indult nekem a túra, lassan vettem az emelkedõket a szakadékban. 11 óra volt a szintidõ, ami nem kevés, de nekünk még a forrásokat is meg kellett mérni, és még ott volt a ládázás is. Egyedül mentem át a szakadék másik oldalára, a többiek uncsiztak a faleveles hófoltok között.

Lent az I. Béla forrás
Szép Ilonka-forrás
Az elsõ ellenõrzõ pont az elsõ forrás is volt, mégpedig az I. Béla nevezetû. Lementünk, megmértük, bea addig beszélgetett a pontõrrel. Jelzetlen, szalagozott úton mentünk tovább egészen addig, amíg a Macskabükk nevû helyen elértük a piros jelzést. Itt volt egy kis kavarás. A leírás szerint ezen át kell menni a Szép Ilonka-forrás felé, mi meg elkezdtünk rajta sétálni. Visszamentünk az elágazóba, ahol eligazító tábla is mutatta, hogy merre van a forrás, ráadásul a jelzett út viccesen vissza is kanyarodik. Egy szó, mint száz, kiderült, hogy jó felé megyünk, de legalább nemcsak saját magunkat, hanem másokat is átverünk ezzel a mutatvánnyal. A Szép Ilonka-forrás elég kiábrándító. Olyan, mint egy kettétört nagy szikla, amibõl itt-ott csordogál a víz. Felírtuk a kódot, és indulás tovább.

Mocsár-réti kút
Rövid idõn belül több forrás is volt errefelé, a következõ a Mocsár-réti kút, ami egy kútgyûrûre emlékeztetett, ami akkor színültig volt fagyott vízzel. Majd a Mátyás-kút következett, amit már meg lehetett mérni. Még délelõtt volt, eléggé hideg, fagyott volt a talaj, sárnak nyoma sem volt. Hó is csak foltokban fordult elõ, illetve egy-két helyen a múlt heti hófúvások miatt buckák is megvoltak még.

Majk
Várgesztes után vált el a hosszútáv a középtávtól. A hosszúak átmentek a Vérdes déli részébe is, felkeresni az ottani forrásokat. A várgesztesi vár alatt lévõ ellenõrzõ pont után mi egy hosszabb, az eddigieknél kissé unalmasabb, de könnyû úttal Majk irányába mentünk. Krichard is elkezdett fotózni az oksitelcsijével, és visszanézve a képeket, eléggé útfétise van a gyereknek. Bea kezdett fáradni, a lábára panaszkodott, meg olyan érzése volt, mintha ki akarna csavarodni egy-egy csavar a medencéjébõl. Nekem annyi bajom volt, hogy kezdett úrrá lenni rajtam az álmosság. Ezt tovább rontotta, hogy a majki templom melletti pont kajáztató állomás is volt egyben. Bezabálni nem akartam, pedig lehetett volna mit: zsír, máj, felvágott, lekvárok, savanyú, hagyma. Kávé sajna nem volt, pedig most az lett volna nagyon jó. A kajálástól, csokizástól még inkább elnehezültem.

Elvágja a kezét a jéggel
Megint rám kellett várni, amíg elmentem ládázni, amiben ráadásul még a jelszó sem volt bent. Majk a hegység szélén van, Szárliget pedig kvázi az átellenes oldalán. Ergo fel kellett ismét menni emelkedõkön, majd a másik oldalon lejönni. De nem volt azért ilyen egyszerû, mert a hegységen belül is sok fel-le menetel volt. De itt legalább szebb volt az erdõ. Már kora délután volt, felmelegedett annyira a talaj, hogy kiengedett, és sárosabb lett az út. Lassabban is haladtunk emiatt, de ahogy néztük az órát, rengeteg idõnk volt még. Nem is értette senki, hogy a francba tudunk ilyen gyorsan menni, legalábbis magunkhoz képest. Lehet, hogy a sietségre ment rá beja forgója.

A Szarvas-kútnál
FEl a Vitányvárhoz
A Szarvas-kút volt az utolsó forrás, amit érintettünk. Innen még egy fontos objektumot látogattunk meg, ez pedig a Vitányvár volt. Ez egy rom az erdõ közepén egy magaslaton. De romjaiban is pompázatos, és a kilátás sem rossz, persze nem olyan párás idõben, mint amilyen a túra idején volt. Várgesztes és Szárliget között a kék túra útvonalon több fa is ki van faragva. Ebbõl párat láttunk, a legdíszesebb a Rockenbauer emlékfa volt. Sok utolsó emelkedõnk volt, de lassan leereszkedtünk a Vértes és Gerecse közti völgybe, és ugyanarra, amerre feljöttünk, vissza is mentünk Szárligetre. 9 óra alatt tettük meg a 40 km-t, 2 órával szintidõ elõtt értünk be.

Nekem ez volt az elsõ teljesítménytúrám a Vértesben, de amúgy sem voltam itt sokszor. Még 14 éve OKT alkalmával, illetve kétszer felmentünk a Nagy csákányra, amikor a csúcsrajárós feladatot nézegettük. Viszont biztos, hogy nem ez volt az utolsó túrám erre, mert nagyon tetszett a hely, és ráadásul messze sincs tõlem.

Krichard szabálytalankodik
Krichard útja
Ez is út, de víz folyik rajta
Hogy juhi is örüljön
Játszótér a Mátyás-kútnál
Séta a farönkök mellett
Indulás a Vitányvárból
Zöld zóna
Corydalis cava subsp. cava (L.) Schw. et Koerte
Odvas keltike
(Corydalis cava subsp. cava (L.) Schw. et Koerte)
Galanthus nivalis L.
Hóvirág
(Galanthus nivalis L.)
Helleborus dumetorum Waldst. et Kit.
Kisvirágú hunyor
(Helleborus dumetorum Waldst. et Kit.)