Tli Tihany 20 (2011-02-05)
Tli Tihany 20 teljestmnytra
Forrs (2019. augusztus 6.)
Forrs: Szpasszony-ktja (Kzponti-Brzsny)
Forrs: Dijs-kt (Kzponti-Brzsny)
Forrs: Fagyos-kt (Kzponti-Brzsny)
Forrs (2019. augusztus 6.)
Forrs: Nvtelen-6.2.11-14 (Kzponti-Brzsny)

Moldoveanu

Magashegyi tra
Honlapra kerlt:2013. szeptember 19. A lerst ksztette: feherb
Idpont: 2013. augusztus 18.
Induls: 06:30 Cabana Sambata
rkezs: 19:00 Sambata de Sus
Rsztvevk: feherb, juhi, krichard, szabola
tvonal Szombatfalvi turistakomplexum -> Kisablak -> Moldoveanu -> Kisvist -> Felsszombatfalva
Helyszn Fogarasi-havasok
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Moldoveanu - 2554 m
Vltozan felhs, a hosszabb napos idszakok kztt idnknt fehfoszlnyok sodrdtak t a gerincen. Reggel volt tbb felh. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
Kis vzess
Balkni hromrszes trnk els llomsa a Moldovenau volt, Romnia legmagasabb cscsa. Eddig csak olyan magashegyi trkat szerveztnk, ahol egy nap alatt meg lehetett fordulni a vlgybl, nem kellett a hegyekben szllst keresni vagy csinlni. Most ez nem igazn volt kivitelezhet, br a feladat nem lehetetlen. A legkzelebbi lakott telepls, ami autval normlisan megkzelthet, Kisvist (Vistisoara), de onnan is jcskn 10 km-t kell gyalogolni a cscsig 1800 m szintklnbsggel. Mivel nem vagyunk olyan formban, hogy ezt lenyomjuk, inkbb gy dntttnk, hogy keresnk szllst a hegyekben.

A kvetkez lps a szllskeress s az tvonal megtervezse volt. Ehhez tbb netes tleirst is tnztnk. Dl fell messzirl lehet csak megkzelteni a hegyet, nyugat fell a Balea-t irnybl lltlag pedig nehz s veszlyes az t. Kelet fell messze van a legkzelebbi hg, maradt teht az szaki irny, Erdly fell.

Fves puszta 2000 m felett
A Fogarasi-havasok szaki oldaln a kelet-nyugati tengely fgerincre merlegesen kisebb magassg, de rendkvl meredek mellkgerincek hzdnak (a trkpen a gerincek narancssrgval vannak jellve). A turistautak jellemzen a vlgyekben mennek felfel, pr fut csak ezen gerincek tetejn. Ezek kzl a vlgyek kzl kellett vlasztani, hogy menyliken akarunk felmenni a fgerinc fel. Kisvist fell a Vist-vlgyn lehet ezt megtenni, Felsszombatfalva (Sambata de Sus) fell a Szombatfalvi-vlgyn. Ezek esnek legkzelebb a Moldovenauhoz. Mind a kettben van szllshely. Elbbibben egy menedkkunhy, utbbiban a Szombatfalvi menedkhz (Cabana Sambata) tallhat. De akinek van stra, az mehet brhov, de mi termszetesen nem akartuk cipelni, kellett fedl a fejnk fl. A szombatfalvi megoldst vlasztottuk, ott ugyan fizetni kell a hzrt, de ha esetleg nincs hely, akkor fent a fgerincen a kis hgban szintn van egy menedkkunyh B tervnek. A Fogarasi-havasokrl, a tovbbi hzakrl, kunyhkrl, turistautakrl bvebb inf magyar nyelven: www.fogaras.ro, mi is itt nztnk utna pr dolognak.

Felfel a vlgyben
Patakocska
Hajnali 3-kor indultunk otthonrl, a napfelkelte valahol Nagylak eltt rt minket, a hatron simn tjutottunk, nem volt vrakozsi id. Kelet-eurpai id szerint dlutn 2 krl rtnk Sambata de Sus-ba, megsztuk a romn rendrket is, a kocsit 750 m magasan, a Szombatfalvi turistakomplexumban hagytuk, ami nem tudom mirt turista s mirt komplexum, de annyira nem is rdekelt ez a dolog. Innen kb. 5-6 kilomter s 700 m szintklnbsg volt a hz, ami kvzi az erdhatron fekszik. Addig vgig fenyvesben vitt az utunk, eleinte egy szemlyautk ltal is jrhat ton, majd ezutn mr normlis gyalogsvnyeken. A vlgy nagyon szk, alig pr szz mter van a keletre s nyugatra hzd kt gerinc kztt, de azok j 1000 m-rel felettnk voltak. A vlgy aljn sebes folys patak van, kt oldalrl pedig vzesseken zdul le a vz, s rohadt sok feny mindentt. 3 ra alatt felrtnk a hzhoz, ahol szerencsre volt hely, egy hatgyas szobba be tudtak rakni minket, fejenknt 25 lejrt.

Menedkhz a Nagyablakkal
Pihiztnk, kajltunk kicsit, prbltuk a szamarak ell menekteni a vacsornkat, s mivel mr 5 rakor eltnt a nap a hegyek mgtt, kezdett hideg is lenni. Korn keltnk, sokat is utaztunk, krtyt nem hoztunk fel, jobb hjn lefekdtnk. Nem volt hideg a hzban, sima pokrc elg volt, igaz, hogy polrfelsben s hossznadrgban aludtam.

Indul a hullmzs a gerincen
11 ra alvs/fekvs utn keltnk kora hajnalban, kint ppen csak vilgosodott. A hz krl sok stor llt, azokbl is kezdtek elbjni az emberek. Azt hittk, hogy k is jnnek fel, de aztn senkivel nem tallkoztunk kzlk. Volt egy forrs vagy patak a hz mellett, onnan vettnk vizet a kvhoz. Amgy ezekkel a vizekkel vigyzni kell, mert nem tudni, hogy vals forrsrl van sz vagy bvpatak kibukkansa. A patak pldul, ami mellett jttnk fel a hzhoz, egyik pillanatrl a msikra bukkant el a kvek kztt, pedig jval felette szintn a felsznen zgtak al a vzessek jobbrl s balrl. A kett kztt a felszn alatt folyt.

Alattunk a Szombatfalvi vlgy
Felfel a fgerincre
Trnk els szakasza a gerincig tartott, ez alatt 800 m-t kellett megtenni felfel, de alig 2 km volt addig a tv. Kemny emelked nzett teht szembe velnk, de mivel most indultunk, mg frissek voltunk s fittek. Ktfel lehetett menni. A Nagyablakba (Fereastra mare), vagy a Kisablakba (Fereastra mica), mind a kett egy-egy kisebb hg a fgerincen. Utbbit vlasztottuk, mert gy rvidebb a tv a cscsig vezet ton. Nehezen talltuk meg a jelzst, mert a trkpnkn kk sv szerepelt, ezzel szemben a valsgban srga hromszgeket kvettnk. Hromfel gazott az t, ez ment nagyjbl a mi ltalunk preferlt irnyba. Felfel ktszer buktam ki, amikor mr le kellett dobnom a htizskot, s muszj volt pihenni kicsit. Egyszer kb. flton, msodszor viszont mr a gerincen. Az az oldal, amin mi mentnk fel, meredekebb, mint a dli oldal, de nem veszlyes. Szerpentinezik az t, de a kvekre termszetesen figyelni kell, s nyilvn a tli viszonyok teljesen msok, mint a nyriak. Szemly szerint nekem ez volt a legkemnyebb szakasz a meredek rsz miatt.

Felrve a Kisablakba
Az els hg utn
Bekukkantottunk a Kisablakban lv bivakba. Vasgyak vannak, pron szivacs is van, de a legtbbn csak a puszta vasrcs. s termszetesen szemt krltte, ez hozztartozik sajnos a romn hegyekhez. Krichard elment kakkantani, majd rszletesen elmeslte, hogy sikerlt neki ez a mvelet. Ettl a hztl 4 km a Moldoveanu nyugat fel vgig a gerincen, ami termszetesen nem sksg. Addig ngy hgn kell tkelni azaz felfel 100-200, majd lefel ugyanennyi szint. s csak a legutolsnl ltjuk meg magt a cscsot, addig eltakarjk az elttnk hzd hegygerincek. Az t nem veszlyes, szles a gerinc, amin a turistajelzs vezet, egyszer-ktszer ltszik kzvetlenl alattunk a mly, kvekkel bortott vlgy. Birkk legelnek a hegyoldalon, nha elg extrmnek tn helyeken is. Neknk nem gylt meg a bajunk a psztorokkal, sem a kutyikkal, de mg a kosaikkal sem. Nem lttunk se medvt, se farkast, mint az valakikkel elfordult. Amgy trzt is csak keveset, csak hrman jttek szembe velnk.

Pihen az utols emelkedn
A cscs alulrl
A Moldoveanu alatt meglnklt a forgalom. Sokan jttek fel dl fell, illetve Kisvist fell, ez ugye a legkzelebbi t. Szinte dug alakult ki. A Vist-vlgyi nyeregben is van menedkhz, ide is jn fel turistat dl s szak fell, ezeken jrtak a legtbben. 2300 m magasan voltunk, a cscs 2554, teht mr nem volt sok htra. Viszont ez volt a gerincen a legkemnyebb emelked. Az elz 4 jcskn kivett bellnk, de gy voltunk vele, hogy mg alig van dl, idnk rengeteg. Itt jutott eszembe, hogy visszafel ne a gerincen menjnk vissza, hanem a Vist-vlgyn, s majd lent, 700 m magasan menjnk t Felsszombatfalvra, akkor kevesebb a szint, kevsb fraszt az t.

rkezs a cscsra
Vgl is alig egy ra alatt felrtnk a Vistea Mare nev cscsra, ahol mr csak 19 percet rt a tbla a Moldoveanuig. Itt letettk a botokat, mert volt egy lncos szakasz, ahol mindkt kzre szksg volt. Juhi rt elszr a cscsra, hogy videzhasson, majd krichard s n kvetkeztnk, vgl szabola toppant be. Gyors fotzkods EMDT-s plban meg zszlval, s indultunk vissza. A bakancs kezdte trni a lbamat, azt mg be kellett ragasztani eltte, hogy lefel ne legyen gond.

A Vist-blgy legteteje
Szval vissza a Vist-vlgyben mentnk, ami hasonl a Szombatfalvihoz. Taln a fls rsze nem annyira meredek, tbb a kanyar, gyorsabban lehet haladni, de nagyon oda kell figyelni, hogy hova lp az ember. Elg egy rossz lps, s kimegy a boka a kveken. Fleg, hogy nekem egyre szarabb lett a lbfejem, amit feltrt a cip, s nemcsak htul, hanem ell is kezdtem rezni. Krichard adott a ragtapasz helyett gzlapot meg leukoplasztot, az tartsabbnak bizonyult. A msik problma a viznk volt, ami nagyon megfogyatkozott. Szabola 3 liter vize elfogyott, az n 4,5 literembl fl, krichard 6 literbl szintl fl liter maradt. De lltlag az 1500 m magasan lv bivak mellett van forrs.

Vzess
Pfrnyok az erdben
Volt is, ott megtltttnk 3 liternyit, az elg lesz estig. A bivakban voltak emberek, nem nztnk be, de hasonl lehet a felszereltsg, mint a Szombatfalvi-nyeregben lvnl. Itt rtk el a fenyves hatrt, s az igazat megvallva elgg ki voltam mr dglve. Idegestett, hogy nem tudtam, hol vagyunk, a hz nem volt rajta a trkpen, a GPS meg kiakadt mg 1800 mteren, azta nem fogott jelet. Nem segtett sem az jraindts, sem az elemcsere. A fk pedig csak rontottak a vteli viszonyokon. Ha elhisszk, hogy a trkpen j helyre jellik az erdhatrt, akkor mg 5-6 km a vlgyben, plusz 4 km a msik faluig a sta. Ez nagyon rosszul hangzott, de nem volt mese, menni kellett. Nem volt mr meredek az t, st lassacskn autk ltal jrhat tra is rtrnk. Prbltunk telefonlni a szllsunkra, hogy ksni fogunk, de a vlgyben csak immel-mmal volt trer. Ezrt is akartunk minl elbb kijutni. Aztn a fenyves lombhullat erdbe mentek t, a mellettnk lv meredek gerincek is szelidltek, megjelentek a nyaralhzak, ami mind azt jelentette, hogy lassan megrkeznk a Viktriavrosbl Szombatfalvra men fldthoz. Ezen mr csak szabolval ketten mentnk vgig, de itt mr tnyleg minden bajom volt. A msik lbam is feltrdtt, a htizsk pedig a derekamat kezdte ki. De a lnyeg, hogy sikerlt felmenni a cscsra, a tbbi dolog rvid ton orvosolhat volt.

Tovbbi kpek
A lersba be nem frt fotk