Csodavr (2010-07-03)
Pdis I: Csodavr
j nvny (2017. augusztus 9.)
Bbor here (Trifolium incarnatum L.)
Forrs (2017. augusztus 1.)
Forrs: Rmai-forrs (Keszthelyi-hegysg). Vzhozam : 7.5 l/perc, Hm.: 16.3 C
Forrs: Hidegkti-forrs (Mecsek). Vzhozam : 0 l/perc, Hm.: nincs adat C
Forrs (2017. prilis 30.)
Forrs: Bodzs-forrs (Karancs-Medves). Vzhozam : 5.26 l/perc, Hm.: 9.1 C
Hrom forrs tja a Pilisben (2017. prilis 30.)
Egy tl vgi borongs napon rvid kirndulssal teljestettk a Hrom forrs tja a Pilisben tramozgalmat.
Pardfrd kirnduls (2017. prilis 16.)
Ess kirnduls a Mtrban, ahol szinte semmi emelked sem volt.
Tovbbi trtnsek

Hoher Riffler

Magashegyi tra
Honlapra kerlt:2016. augusztus 26. A lerst ksztette: feherb
Idpont: 2016. augusztus 4.
Induls: 08:00 Schlegeisspeicher
rkezs: 19:00 Schlegeisspeicher
Rsztvevk: feherb, juhi, krichard, szabola
tvonal Schlegeisspeicher -> Olperrhtte -> Hoher Riffle ->Friesenbergaus -> Schlegeisspeicher
Helyszn Osztrk Alpok
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Hoher Riffler - 3231 m
Napos - gomolyfelhs. A felhalap vgig felettnk volt, csapadk nem esett. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
Idn Tirolba ltogattunk el egy hromnapos hegymsz trra. Mivel az idjrsi helyzet elzetes elemzse arra a kvetkeztetsre juttatott bennnket, hogy a 3 napbl egy, nevezetesen a kzps elgg szarnak grkezik, az els napra tartogattuk a nehezebb s magasabb trt. s milyen jl tettk, hiszen ami lent a vlgyben es volt, az 3000 felett valsznleg szntiszta hban jtt le. Amgy legalbb 18 rn t esett.

A t, mgtte a gleccservlgy
1800 m magasra mentnk fel autval, tulajdonkppen a Zillertal vlgy legtetejre. Az utols kilomtereken fizets volt az t, 12 eurt kellett kifizetni, hogy felmenjnk a t partjn lv parkolhoz. A t inkbb vztroz volt, egy gt gyjttte ssze az olvadkvizeket. Remek idnk volt, sttt a nap, ksza felhcskk vonulgattak, azonban az Alpok fgerince felett komolyabb gomolyok gylekeztek mr reggel. J, hogy nem oda mentnk, de igazbl arrafel mr olyan cscsok vannak, amik meghaladjk a mi jelenlegi technikai s ernlti felkszltsgnket.

Rvid pihen az itatnl
Panorma az Olpererhtttl
sszeszedelzgettnk, s 8 rakor elindultunk. Nem a legrvidebb ton mentk fel a cscsra, hanem kerltnk egy kicsit az Olpererhtte fel. Uncsi mr ugyanarra fel- meg lejnni, s inkbb az elejn tesznk egy kis kerlt, mert visszafel nehezebben sznja r magt az ember. Kanyargs svnyen mentnk egyre feljebb, s mivel magasrl indultunk, hamar kirtnk az erd szintje fl. Egyre feljebbrl lttuk a vztrozt, s a felette lv U alak vlgyet. letemben nem ksztettem ennyi fnykpet egy gtrl, s a mgtte kialakult trl. Plne fellrl. Krichard s juhi elbb voltak, n meglltam, s megvrtam szabolt. A htthez egsz gyorsan felrtnk, ekkor mr 2500 m felett jrtunk. Mire odartnk, a tbbiek meg is ittk a szrpikjket, de nekem csak egy mzliszelet kellett. Izzadtunk, mint a lovak, szabola pljbl csavarni lehetett volna a vizet.

t a hegyoldalban
Mr csak 800 m szint volt htra, de elg rafks elosztsban. A kvetkez hzig szinte alig emelkedtnk, taln 100 m-t, s az olyan 5 km-re volt. Onnan a maradk 600 m szint 1 km-en bell kvetkezett a cscsig. A Friesenberghausig kves ton mentnk, nha az t is eltnt, s a kveken kellett egyenslyozni. A trkpen ezt mr pttyztt jellel jelltk, de egyltaln nem volt vszes az t. Annyit szmtottak a kvek, hogy nem lehetett olyan gyorsan haladni, mintha mondjuk a Pilisben trzik az ember egy norml hegyoldalban. A kvetkez hzig a 2 rs utat, ami a tblkon volt, azrt tlzsnak reztk, s valban az is volt.

Sok-sok szikla, jelzsekkel
Sokszor keltnk t patakokon, valamikor hdon, mskor sziklkon. Olyan is volt, hogy hallottuk a zubogst, de magt a vzfolyst nem lttuk, mert teljesen elbortottk a kvek. Furcsa volt, hogy a zubogk mellett olyan hangzavar volt, hogy nehezen rtettk egyms szavt is, de ha egy kisebb gerinc utn eltvolodtunk tlk, akkor egyik pillanatrl a msikra szinte nma csend lett. gy kanyarogtunk a hegyoldalban, amikor meglttuk a hzat, de messze alattunk. Szerencsre szrevettk, hogy nem kell elmenni odig, gy nem vesztettnk 100 m-t, br egy kicsit hosszabb lett a tra. Egy vlgyben krbementnk szintben a hz felett, ahol mr hfoltokkal is tallkoztunk. Eltte tartottunk egy pihent, ahol nzegettk a terepet, de nagyon nem ltszdott, hogy merre mehet ez az t. De odarve mr lehetett ltni, hogy nem vszes. Ami tvolrl omladkos kavicsoknak tnt, az odarve stabil sziklatmb lett, s a hfoltok sem a meredek hegyoldalakon voltak, hanem a vzszintes rszeken, ahol tlen ssze tudott gylni, s gy nyron ksbb olvad el.

tkels a hfolton
Khalmaz, alatta tval
A Hoher Riffler alatt tartottunk mg egy hosszabb pihent, de ekkor mg nem sejtettk, hogy mindenkinek ez lesz az eddigi mszsok kzl a legfrasztbb. A tbla szerint 2,5 ra jrsra volt onnan a cscs. Elindult az t felfel, elszr kanyargott, majd elbb rvidebb, ksbb hosszabb tvolsgokra eltnt az t, vgl csak a kvek s sziklk maradtak, ezeken kellett kapaszkodni, egyenslyozni. Mreteloszlsuk a fltgltl a kisbusz nagysgig terjedt, elbbiekre r lehetett lpni, csak nem lehetett tudni, hogy mennyire stabilak, utbbiakat inkbb megkerlni volt clszer. A jelzsek kvethetek voltak, messzirl virtottak a piros cskok a sziklkon, t hjn jelzsrl jelzsre haladtunk.

Vztroz
A sorrend nem vltozott, juhi volt legell, t kvette krichard kiss tvolabb, mi ketten szabolval a vgre maradtunk. Szabola jobban le volt maradva, de 3000 krl meglltam, mert kellett egy hosszabb sznet. Ekkor raktam flre a botomat, mert mr zavart, knnyebb volt kzzel fogni a sziklkat, mint botozni. Persze megjelltem GPS-en a helyet, hogy a lefel ton is meglegyen. Enni nem brtam, csak egy gymlcsszeletet toltam le a torkomon, hogy legyen valami energia. Ekkor utolrt szabola, s mr egytt mentnk, de mr neki kellett rm vrnia. Nagyjbl egyenletesen emelkedtnk, de egy-egy helyen meredekebb rszek is voltak. Legszvesebben meglltam volna minden lps utn, de ekkor soha nem rtnk volna fel. Inkbb szmoltam a jelzseket, s minden 5. vagy 10. utn tartottam 1 perc pihent, amikor kifjtam magam. gy reztem, hogy hinyzott az oxign, de a lbam is begrcslt, ami mg soha nem fordult el, s a trdemet is bevertem egy sziklba. De ezek ellenre nem voltam teljesen kinylva, 50-80 m szintemelkeds utn meglltam fl-fl percekre, ez alatt ssze tudtam magam szedni a kvetkez szakaszra. Egyltaln nem gondolkodtam olyanon, hogy feladjam-e. Az utols hosszabb pihent 60 m-rel a cscs alatt tartottuk, innen mr tnyleg csak 20 emeletet kellett megmszni. A kereszt is mr ltszdott, pont odanztem, amikor krichard megrkezett.

Ltkp a cscs all
Az utols hfolt
Aztn egyszer csak mi is felrtnk szabolval. A felhk szinte karnyjtsnyira voltak, de sszessgben jobb volt az id, mint amikor elindultunk. Az olasz-osztrk hatrt jelent nagy gerinc felett is feljebb hzdtak a gomolyok, teljesen j volt a lts. Nyugatra ment fel egy kisebb cscsra libeg az szaki oldalrl. Kiss tvolabb az Olperer, mg 200 m-rel flnk magasodott, de az innen nzve is sokkal durvbbnak nzett ki. Az szaki oldaln pedig a Hintertux-i gleccser maradvnyai, a sliftek termszetesen most nem mkdtek.

Cscsfot
Panorma az Olperer fel
Cscsfot, kis zabls, mrleglls, tltzs s hasonl dolgok elvgzse utn indultunk lefel. Azt reztem mszs kzben, hogy a lefel t is hasonl tempban fog zajlani, legfeljebb annyi klnbsggel, hogy nem kell annyiszor megllni megvrni, hogy a tdm is utolrjen. Termszetesen megint mi voltunk az utolsk a hegyen. Felfel menet jttek szembe emberek, de utnunk csak egyvalaki jtt. Egy kutyval. De k visszafordultak, amikor elkezddtt nagyon meredek s nagyon szikls lenni a terep. Vgnnyal n sem jttem volna ide fel. A vz lett most hinycikk, ngynknek j ha 1 liter maradt a lefel tra. Szerencsre egy olvad hfolt al bele tudtam erlteti a palackomat annyira, hogy fl liter j hideg vz sszegylt benne, ez elg is volt. Fleg gy, hogy a Friesenberghaus-ban ittunk fl liter klt vagy almdudlert.

Friesenberghaus
A dudlerezs mellett krichard evett egy levest, de nem nagyon csrgtnk, mert a nap eltnt mr a hegyek mgtt, s kezdett hideg lenni. A hztl mr normlis volt a terep. Volt t, voltak nvnyek (igaz, csak fvek), tehncsordn is keresztlmentnk. Este 5-kor indultunk, s 7-re rtnk le a parkolba. Egyszer ltem le egy kre, mert krichard elrement kbelezni, de mire vgzett szabola s juhi is bert minket. Mg egy forrst is lttunk, ahol vgre jl leittuk magunkat.

Hd a vzess felett
Egyre tbb patak lett megint, de itt mr nem mertnk bellk inni, ezrt is jtt jkor a forrs. Aztn egy kis meglepets jtt, mert a trkpen tk egyenes t elkezdett kanyarogni a trpefenyk kztt. Felettk ltszdott, hogy azrt az a nagy gt egyre kzelebb jn, de a legeslegvgn mg egy vzess felett lv hdon is t kellett kelni. Na azrt nem volt Niagara, de ha fl mterrel magasabb lett volna a vzlls, akkor kellemetlen lett volna tkelni azon a kis szaron. s ha nem tudtunk volna tkelni, akkor az ++ nagyon sok kilomter kerlt jelentett volna, ami miatt nem lett volna felhtlen az rmm.

De szerencsre most nem volt magasan a vz, s ha kicsit (igazbl elgg) el is fradtunk, a seggnket a fldhz verhettk volna, olyan j idt fogtunk ki, s jra sikerlt 3000-es hegyre feljutni anlkl, hogy helikopterrel jttnk volna le rla.