Hoche Veitsch
Nyárvégi osztrák kirándulássorozat III.: Hoche Veitsch

Börzsöny vándortúra

Honlapra került:2017. március 17. A leírást készítette: feherb
Idõpont: 2016. október 22.
Indulás: 08:40 - Ipolytölgyes
Érkezés: 16:20 - Ipolydamásd
Résztvevõk: feherb, szabola, Zsófi
ÚtvonalIpolytölgyes -> Gömbölyû-kõ -> Koppány-nyereg -> Nagy-Koppány -> Nagyirtáspuszta -> Só-hegy -> Márianosztra -> Nagy-Galla -> Ipolydamásd
HelyszínBörzsöny
Többnyire napos, de reggel, délelõtt még erõsen felhõs idõszakok is voltak. Európa idôjárása
A túra neve nem azért vándotúra, mert több napon keresztül vándorolni kell nagy hátizsákkal és sátorral, hanem mert évrõl évre más útvonalon kell végigmenni. Most a Börzsöny délnyugati részét jártuk be. Már 18. alkalommal rendezték meg, de nekünk ez volt csak az elsõ alkalom ezen a túrán.

Reggeli tájkép felfelé menet
Erdõ
Szabola már régen túrázott, és szokás szerint kedve sem volt reggel elindulni. Ez az állapot mindig addig tart nála, amíg be nem nevezünk. Most egy kicsit tovább tartott, elõbb felértünk a túra elsõ, egyben leghosszabb emelkedõjén. Utána már beszélgetni is volt kedve. Ez egyébként a Gömbölyû-kõre vezetett fel a rajtból, azaz az Ipoly völgyébõl. Kvázi felmentünk a hegységbe. Itt volt az elsõ ellenõrzõpont is, ahol elfogadtam a kínált házi pálinkát.

Gomba
Ezután lementünk a Koppány-nyeregbe, majd fel a Nagy-Koppányra, ahonnan most nem láttuk a márianosztrai templomot a köd miatt. Oda mentünk le egyébként, de elõtte tettünk egy kis kitérõt Nagyirtásra, majd a Horváth úton mentünk a kisebb hegycsúcsokon át a falu irányába. Itt pihentünk egy kicsit, de tényleg csak rövid idõre álltunk meg, amíg beletettünk az arcunkba pár szendvicset.

Kilátás a Gallára
A következõ ellenõrzõpont a Nagy-Gallán volt, de ide is jókora kerülõvel értünk fel. A zöld jelzést átfestették, már nem egyenesen a Galla felé megy ebbõl az irányból. Nekem a GPS-en meg természetesen még a régi verzió volt meg. De mivel nem vagyunk csaló gecik, nem rövidítettünk, hanem mentünk az itinerben kiírt úton. A Nagy-Gallán még soha nem voltam. Messzirõl elég durvának tûnik, és ebben nem is csalódtam. Felfelé a tüdõmet kerestem, lefelé meg a bokámat féltve mentem fától fáig. Felfelé persze Zsófi ért fel elõször, de a lejtõn viszont sokkal óvatosabb volt. Ekkor már a térde is fájt a lejtõkön. Lent a Galla-tisztásról is lehetett látni a csúcson lévõ túrázókat.

Ipolydamásdig zöld, majd a kék kereszten mentünk lefelé. A végén még pár kilométeres aszfaltos szakasz is lett. A célban igazi meglepetés várt: gulyásleves kenyérrel, erõs paprikával.