Tavaszksznt tra - Sukor 5 (2009-04-04)
2009.04.08 Az els gyermekes teljestmnytra a Velencei-hegysgben. A rvidke beszml.
Budai Kk (2020. mrcius 16.)
Tli(es) tra zzmarval, kevs hval a Budai-hegysgben tbb-kevsb a kk tra tvonaln
Pilisi Vndorls (2020. mrcius 16.)
2019 oktber 23. szerdra esett, egynapos nnep, radsul j id is volt. gyhogy irny a Pilis Vndorls
Lengyel-Ttra kirnduls (2020. mrcius 8.)
Nvemberi tra a Lengyel-Ttrban mr tlies viszonyok kztt
Forrastra a Vrtesben Hossztv (2020. mrcius 8.)
Decemberi rvid forrstra a Vrtesben, ahol a hossztv is csak 23 km-es volt.
Kanizsas 20 (2020. mrcius 8.)
Kanizsa 20 teljestmnytra. Ezen a tvon s tvonalon elszr.
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-25 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-26 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-27 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Sfr-kt (Dli-Bkk)
Forrs: Erzsbet-forrs (Dli-Bkk)

Alacsony-Ttra

Magashegyi tra
A lerst ksztette: feherb
Idpont: 2008. szeptember 14.
Induls: 0913.11.30 Trangoska
rkezs: 0914.17.00 Trangoska
Rsztvevk: Alena, feherb, Gabi, juhi, kicsibolo, krichard, Michal, rmark, Tams
tvonal Trangoska -> chata generala M.R.Stefanika -> Dumbier -> Kamenn chata -> Chopok -> Derese -> Polana -> Trangoska
Helyszn Alacsony Ttra
Legmagasabb tengerszint feletti magassg 2043 mter - Dumbier
Els nap derlt, kevs cirrus. Msnap ersen felhs, felettnk Ac kb. 3000 mteren, illetve alattunk a Vg vlgyben vkony Sc rteg. Csapadk nem volt. Hvs. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
Mg tavasszal tallta ki Gerg s Mrk, hogy el kne menni a Ttrba, mert az fasza hely, s nincs is messze. Csak egy htvgre, s fent lehetne aludni egy chata-ban. Elhvtak minket is minl tbben vagyunk, annl jobb alapon, s 3 dendecss ember el is ment velk. Ezen kvl Gerg kzvetlen munkatrsa, Gabi is jtt a bartjval, Tamssal, plusz egy cseh kolegina, Alena, s egy szlovk kollga, Michel. Nyelvproblma szval nem volt odakint, br a szllson angolul teljesen jl meg tudtuk rtetni magunkat.

Szombat reggel indultunk Pestrl, tkzben meglltunk Zvolenben, itt vettk fel Michalt. Aztn meg sem lltunk Trangoskig. Ez kzvetlenl a Chopok alatt van, az Alacsony-Ttra dli oldaln kb. 1100 mter magasan. Van itt egy nagy parkol, itt hagytuk a kocsikat msnap dlutnig.

Induls eltt
Elg ksn rtnk ide, majdnem dl volt, amikor elindultunk felfel. 9 fok volt, amikor kiszlltunk a kocsibl, s hideg, csps szaki szl fjt. Nem volt kellemes, sokan beizztottk a kesztyt s a sapkt. n is vettem kesztyt. mert odafagyott volna a kezem a trabothoz, de pr szz mter emleked megttele utn mr izzadtam. Ekkor mr simn lehetett plban is menni, a szl is lecsendesedett. Igazbl amiatt volt olyan hideg.

A Chopok alatt lv Kamenn chata nev tursitahzban
Az els emelked
foglaltunk szllst, de nem oda mentnk kzvetlenl. Tettnk egy kis kerlt, megltogattunk egy barlangot, s megmsztuk a Gymrt (Dumbier), ami az Alacsony-Ttra legmagasabb pontja. A barlang kb. 1500 mteren volt, a turistatrl egy kis svnyre kellett letrni, s egy meredek kaptatn felmenni a hzhoz, ami a barlang bejratt rejtette. Amg vrtunk a sorunkra, addig zabltuk a hazai kajt, kofolztunk, s legeltnk a kzeli fonyabokrokrl.

Tiszts a fenyvesben
A barlangba lps eltt sisakot kellett hznunk, s egy vet is fel kellett venni, amire karabiner volt erstve. Ezt kellett odalent beleakasztani egy vezet kbelbe, mert voltak elg hzs helyek is. Azrt nem volt nagyon veszlyes a dolog, a vezet csajszin pl. nem volt semmi ilyesmi. Viszont nagyon szpek voltak a szemei. A barlang elejn nem voltak cseppkvek, csak puszta sziklk. Oda kellett figyelni hova lp az ember, mert csszott a lpcs, s nhol valsgos szakadkok mellett vezetett az t. Nhol hidakat is ptettek a barlangszok a nagyobb szakadkok fl. Elszr elgg parztam, kt kzzel kapaszkodtam a kbelba, de aztn megszoktam a flhomlyt, s nem fostam annyira. A barlang bels rszben mr tbb volt a cseppk, s mivel szk volt a hely, gyakorlatilag testkzelbl figyelhettk meg ket. Egyes helyeken nem lehetett nem megrinteni ket, mert a csszs, vizes talajon knnyen leseggelhetett az ember.

Facipels
Tezs + levesezs
A kellemesen hvs barlangi leveg utn szinte knikula fogadott odakint. Persze alig volt tbb 10 foknl, csak a szlcsend s a napsts miatt melegebbnek reztk a hmrskletet. Ismt rvid fonyzs s kofolzs utn visszamentnk a tursitatra, s megcloztuk a Stefnika chata-t. Elszr j ponnak tnt, hogy vigynk fel farnkket a hzhoz, ugyanis ki volt rva egy faraksra, hogy aki felvisz egy rnkt (kb. 5-7 kg volt egy hasb), az kap egy ingyen tet. Aztn egyre nehezebben vittem a ft. A tbbiek a vllukon vittk, de nekem kisebb volt a htizskom, nem tmasztotta meg kellkppen, s akkor meg arra ment volna el sok energia, hogy egyenslyban tartsam azt a szart. gy inkbb bicepszre gyrtam, s vittem a kezemben. Persze egyre tbbszr kellett megllni, de csak 300 mter szintklnbsget s alig 1 km-t kellett cipelni. Fenyrl lvn sz a kezem gyants lett, arra kellett figyelni, nehogy minden cuccomat sszetrutymzzam. A hzban a tea nem zlett, nem szeretem a mentatet. Juhi megitta helyettem, n csak a kezemet melengettem a pohron.

Merre tovbb?
A gerincton
A hz nyitottabb helyen volt, mint a barlang. Ahogy leltnk egyszerre elkezdett mindenki fzni, ismt felkerltek a pulverek, s miutn mindenki befejezte az abrakolst, a kesztyket is fellttk. 1727 mteren voltunk, innen az t zme egy gerincen vezet mr, de mg majdnem 300 mtert azrt kell majd emelkedni. De ez az emelkeds mr nem olyan hirtelen meredek, mint eddig volt, hanem szpen lassan nyeljk le ezt a szintet.

Ennek megfelelen knyelmes volt az gerinct, nhol nagy kveken kellett tugrlni, s sok helyen lapos kvekbl maga az t is ki volt rakva. Ezen aztn feletbb knyelmesen lehetett stlni.

Dumbier
Ahhoz, hogy felmsszunk a Dumbierre, egy kis kitrt kellett tenni. A gerinct csak egy nyeregpontot rintett a cscs alatt. Itt lepakoltuk a htizskokat, s azok nlkl mentnk fel mg a pr szz mterre lv cscsra. Alena mr fradt volt, nem tartott velnk, vigyzott a tskkra. Michal is ott maradt vele. A tbbiek cscstmadtak, s a lassan lenyugv nap fnyben ksztettnk egy csoportkpet.

A nyeregben lv tbla szerint mg msfl ra a hz, ami viszont azt jelenti, hogy csak 8-ra rnk oda, akkor viszont mr stt lesz. Szerencsnkre derlt volt az g, ami miatt ksbb lesz stt, viszont gyorsabban fog hlni a leveg. A telihold viszont adott annyi fnyt ami ekkor bven elg volt. Juhi rt elszr a hzhoz, majd kisvrtatva n kvettem t. Nem kellett msfl ra, egy is elg volt, hogy odarjnk. Kicsit koki voltam, mint mindig, amikor ki vagyok merlve. Csak hrom szendvicset ettem eddig, meg kevs krumplicukrot. A hangulatomat az sem dobta fel, hogy nyitva maradt egy zseb a htizskomon, s nem talltam benne a lakskulcsomat. Nem vgytam msra, mint egy meleg vacsorra s egy j kis szlovk srre, amit nemsokra meg is kaptunk bent a hzban.

Gulyst ettnk, ami tulajdonkppen prkltet jelentett. A srtl viszont rohadtul ellmosodtam. A tbbiek krtyztak mg, pran plinkztak is. n nem brtam gondolkodni, s elszr ott az asztalon aludtam, majd 10 krl felmentem a szobba aludni.

A Chopok, s alatta a chata
Meteorolgiai lloms
A hz, ahol a szllsunk volt, pont 2000 mteren plt, kzvetlenl a Chopok aljban. Nem drga a szlls, alig tbb, mint 2000 Ft, viszont a kaja s pia mr drgbb. lltlag mindent a htukon hoznak fel, amit azrt kicsit ktelkedve fogadok csak el. Nem tudom mennyi id kell ahhoz, hogy felcipeljk a htukon azt a rengeteg srshordt, amit az eltrben lttunk. A hely ignyes, van szinte minden. Hideg sem volt odabent, pedig jszaka -0,5 fokos minimumot mrtek a szomszdos meteorolgiai llomson. Zuhanyz nincs, a WC pedig egy budi, ami a hz mellett van. A vz a legnagyobb kincs, szval kezet is csak akkor lehet mosni, ha valaki hoz magnak ehhez vizet, vagy van esvz a hordban. Most nem volt. Szemetes sem volt, minden trznak el kell vinnie a sajt szemett.

Reggelre a hz alatt a Vg vlgyben s az Alacsony-Ttrtl szakra alacsinyszint felhzet kpzdtt, ami elg sokig meg is maradt. Ebbl a rtegbl emelkedett ki a Magas-Ttra, s pr kisebb cscs a kzelnkben. Extrm mdon faszn nzett ki a dolog. Mint amikor tli inverzis helyzetekben Kkestetrl is ltszik a Ttra, csak most itt sokkal kzelebb volt. Szinte karnyjtsnyira.

Panorma a Magas-Ttrrl I.

Panorma a Magas-Ttrrl II.

A met. lloms a Chopok cscsrl
A reggeli sonks tojs utn felmentk a Chopokra is. A hegy teteje gyakorlatilag gy nz ki, mintha egy csom nagy kvet egymsra dobltak volna. Hasonl volt, mint a Bses Weibl, csak itt nagyobbak, s stabilabbak voltak a kvek, s nem volt olyan magas sem. Az egymsra hnyt kvek kztt voltak olyanok is, amelyek szp rendben le voltak rakva. Ez volt az t felfel. Csak 23 mterrel van a cscs a hz felett, s termszetesen itt is kszlt csoportkp, de megint nem volt teljes.

A kvetkez sok perc szarakodssal telt. Sokan voltunk, s mindenkinek mskor volt valami dolga. A lnyeg, hogy fl 11-kor indultunk csak el, ezttal a gerincen kezdtnk, majd lekanyarodtunk a parkol fel.

Az szaki oldal
Alig mentnk fl rt, meg is pihentnk, de ez is hosszra sikeredett. A Deres (Derese) nev cscs alatt trtnt mindez. Ez pont olyan, mint a Chopok, csak kicsivel alacsonyabb, s az egymsra doblt kvek kztt nincs olyan szpen kirakott t, mint ott. De ennl a pihennl azrt mr sikerlt egy teljes csoportkpet csinlni.

A gerincen vezet turistat itt is ki volt rakva lapos, nagy kvekbl. Nem tudom ezt mikor csinltk gy meg,
Dleltti sta a hegyekben
Ne ugorj!
de nem lehetett knny kirakni. Mondjuk eltrpl a piramispts nehzsge mellett, de n akkor sem vllalkoznk r. Kzben szak fell tfolyt a hegyen pr felhfoszlny, de a dli oldalon tovbbra sem volt alattunk felh. szak fel viszont mg kora dlutn is volt egy vkony felhs rteg. Nem egytt mentnk, hanem ssze-vissza mindenki a maga tempjban. Az elgazsokban megvrtuk egymst, de a lelst s sokig zablst prbltuk hanyagolni, mert normlis idben azrt vissza szerettnk volna rni Pestre.

Pingvin a szikln
Kanyarg t
Sok kicsi kraks volt a nagyobb sziklkon. Egy helyen valsgos hegyi jtszteret csinltak a turistk. Egyms hegyn-htn volt egy csom kis kraks, feliratok, st egyesek mg stonehenge kicsinytett mst is megptettk.

A Deres utn a Polana kvetkezett, majd egy les jobbkanyarral leereszkedtnk egy kisebb nyeregbe. Ennl a pontnl leltnk kajlni, de mivel nem volt tlsgosan meleg, az csrgsben hamar elkezdett lefagyni a kezem.
Ezen mentnk a Polana utn
Minden ilyen helyen, ami turistautak elgazsa volt, szpen ki volt tblzva, hogy mi merrefel van. Egy fra voltak kirakva a tblk s a nyilak. Nem olyan \\\"sterilek\\\", mint Ausztriban, de a magyar viszonyokhoz kpest nagysgrendekkel jobbak.

Kezddik a trpefenys szakasz
Nzik a hegyeket
Lassan ereszkedtnk a hegyoldalban, eddigi gerinctrnkkal nagyjbl prhuzamosan, csak 200 mterrel alacsonyabban. Sok kis patakot kereszteztnk, volt ahol mellettnk mltt ki a fldbl egy szikla all a vz. Minden ilyen kis vzfolyst mr messzirl meg lehetett ismerni, mert a kzelkben valami lapuleveles nvny ntt. Erre is volt fonya, lejjebb pedig mlnt is talltunk. Igaz, azokon mr csak kevs volt, de azok nagyon finom desek voltak. Az fonya inkbb savanyks.

A hegyoldalban kanyarg svnyrl 1500 mter magassgban kellett letrni, nagyjbl ott, ahol a Chopokra vezet ktlplya kzps llomsa van. Innen vgig meredek, rszben szerpentinez lejtn mentnk lefel, immr nem a trpe, hanem normlis mret fenyvesben. Az utols kanyarokat mr mton tettk meg.