Pilisi forráskirándulás
(2007-01-20)
2007.01.23 Egy kirándulás, amelyen a Pilis pár forrását kerestük fel. A leírás elolvasható itt.

Forráastúra a Vértesben Hosszútáv

Honlapra került:2020. március 8. A leírást készítette: feherb
Idõpont: 2019. december 15.
Indulás: Szárliget - 08:50
Érkezés: Szárliget - 14:10
Résztvevõk: feherb, szabola
Máskor is voltunk már ezen a túrán 2013
ÚtvonalSzárliget -> Körtvélyesi-kilátó -> Béla-forrás -> Hideg-kút -> Szarvas-kút -> Szép Ilonka-kút -> Szép Ilonka-forrás -> Nagy Csákány -> Szárliget
HelyszínVértes
Legmagasabb tengerszint feletti magasságNagy-Csákány - 487 m
Közepesen és erõsen felhõs, csapadék nélkül.
Szabolával és a kiskutyával mentünk el a Vértesbe megszerezni az újabb fa alakú jelvényt. Fel voltunk vértezve forrásmérõ cuccokkal és szabola szemeteszsákokat is hozott, hogy összeszedje az erdõben található szemét 0,01 %-át.

Kilátás a kilátóból
Szárligeten a rajt után bele kellett lépni valami barna fertõtlenítõbe, nehogy becipeljük a sertéspestist a területre, és a Vértes felé kanyarodtunk. Az OKT régi nyomvonalán mentünk a Birka csárdát érintve, majd felmásztunk a Körtvélyesi kilátóhoz. Ez volt talán a túra legnehezebb része, mert a sárban nehéz volt felfelé menni. A kilátóba Vágánnyal mentünk fel ketten, szabola lent maradt. De Vágány is mindig csak az elsõ emeletig jut, akkor rájön, hogy átlát a deszkák között, és fél. Lefelé szabola elõvette a szemetesét, és elkezdte gyûjtögetni a mûanyagokat. A traktorgumit ott hagyta, nem tudom miért.

Béla-forrás
Kilátás a Gráciák Bércérõl
Elsõ forrás a Béla-forrás volt, amit az elõzõ túra óta újra foglaltak. Természetesen nem ivóvíz. Ezután a Körtvélyespuszta határában lévõ Hideg-kúthoz mentünk, de itt csak egy ház volt, szöges kerítésdarabokkal körbevéve. A rendezõk gondoltak arra is, hogy ne csak forrásokat keressünk fel, hanem azért olyan helyek is legyenek benne az útvonalban, amik ún. prémium helyszínek. Ilyen volt pl. a Gráciák Bérce, ahonnan remek kilátás nyílt többek között az oroszlányi erõmûre. De a túra végén a Vértes legmagasabb pontját is érintettük, ami kvázi egy fennsíkon van.

Szarvas-kút
A Szarvas-kút volt a következõ az OKT mentén, ahol kajáztató pont is volt. Ennek megfelelõen a kutya ért oda elsõnek, de neki annyival volt könnyebb, hogy nem kellett forrást fényképeznie. Pihentünk is kicsit, szabola pedig leadta a pontõrnek az elsõ adag szemetet. Ezt követõen volt olyan, hogy Szép Ilonka-kút és Szép Ilonka-forrás. Azt hittem, hogy elírás, de nem. Ez két különbözõ objektum.

Több forrás már nem volt. Jelzetlen úton felmásztunk a Nagy-Csákányra, majd a másik oldalán le a célig. Egyszer eltévedtünk, és mivel a térképen is össze-vissza menõ utak voltak, visszamentünk oda, ahol a legutolsó jelet, azaz szalagot találtuk. Pont arra jöttek volna túrázók, amerrõl mi jöttünk vissza, de mondtuk nekik, hogy arra nincs szalag. Ellenben megtaláltuk a helyes utat lefelé a fennsíkról. A célba az átfestett, új OKT-n mentünk vissza. Jó nagy kurflit tettek bele, amikor átfestetté, de igazából nem tudom, hogy miért kellett ez.