Pilisi kirándulás
(2008-04-27)
2008.04.29 Ismét egy forráskirándulás Lajosforrás környékén.

Kincsesbánya 30

Idõpont: 2009. január 31.
Indulás: 08.15. Kincsesbánya
Érkezés: 14.10. Kincsesbánya
Résztvevõk: Bidu, Eszter, feherb, krichard, szabola
ÚtvonalKincsesbánya -> Szár-hegy -> Fehérvárcsurgóo víztározó -> Gaja-szurdok -> Varjúvár -> Bodajk -> Kálvária -> Alba Regia forrás -> Becsali presszó -> Kincsesbánya
HelyszínVértes
Téli erdõ
Végre egy túra, amin megmutatkoztak a tél szépségei is. Még ha nem is a teljes távon, de a túra jelentõs részén hóban mentünk. És nemcsak alattunk, hanem felettünk is volt hó, kisebb-nagyobb intenzitással órákon át havazott. Öten indultunk el, ebbõl három dendeócsés paraszt.

Kincsesbányán a mûvelõdési házban volt a rajt és a cél. A rendezõk többen mutatták az utat azoknak, akik kocsival érkeztek. A háztól nem messze volt egy nagy füves placc, ott lehetett parkolni. Tömeg volt a rajtban, de viszonylag hamar el tudtunk indulni. Szóvel a szervezésre nem lehetett kifogás. A mentelap sem volt akármi. Színes térképpel, nem egy fénymásolt lap, ami általában szokásos. Amit hiányoltam, az az ellenõrzõ pontok helye a térképen. De a leírásban minden le volt írva korrekten. Nem lehetett eltévedni. Legalábbis nekünk nem sikerült.

Óriáspocsolya
Kanyarulat
Szalagozott úton indultunk el, és nemsokára az elsõ ponton máris kaptunk egy csokit. Az idáig tartó emelkedõn a bemelegítés meg is volt. Innen a dombtetõn mentünk, szemben havas domboldalakkat lehetett látni. Ahol voltunk, ott még csak foltokban volt hó. Nem volt sár, ami nagyon feldobta a hangulatot. Fagyott volt a talaj, és egyre több hó is volt az úton. Azért figyelni kellett, nehogy elhasaljon az ember, fõleg azon a lejtõn, ami levitt a víztározóhoz. A tavat az északnyugati részén értük el, ahol be volt fagyva. Sokáig mûúton mentünk, és tök fasza volt, hogy esett a hó. Szabola erre verte magát hosszú kilométereken át. Egyre több volt a hó, de ez nem most esett. A legtöbb a Gaja-szurdokban sé Bodajkon volt, de érdekes módon, ettõl délre alig 5-6 km távolságra már semmi jele nem volt.

Gaja-patak
Felduzzadt víz, beledõlt fákkal
A túra vitathatatlanul legszebb része a Gaja-szurdok volt. Sok víz volt a mederben, aki már többször volt itt, az azt mondta, hogy még soha nem látott ennyit. A turistaút végig a patak mellett kanyargott a szurdokban. Egy helyen kis vízesés is volt rajta. Többször kellett kerítésen átkelni, ami nem ment olyan könnyen, mert nagyon le voltak fagyva a falépcsõk. A szurdokból a túra leghosszabb emelkedõjén kellett felmenni a tetõre, ahonnan beláttuk az egész szurdokot. Nagyon jól nézett ki a "havazás mögött". Kezdtem kicsit lelassulni, emlaradtam a többiektõl kissé, de az kerítésen átmászós részeken mindig utolértem õket. A dombtetõre felérve megpillantottuk Bodajkot, ami túránk legészakibb pontja, innen már majd visszafelé megyünk Kincsesbánya felé.

Bodajk a sípálya felõl
A sípályán mentünk le. Ment a sílift is, de nem volt sok síelõ, inkább szánkózott a nép. Itt volt a legtöbb hó. Minek megyünk mi a Triglavra, amikor itt van b.. meg Bodajk is sokkal közelebb!

Kálvária
Pecsételés után, mielõtt újra felmentünk volna a falu melletti dombra muszáj volt kajálni. Eddig még csak csokit ettem, és már félúton voltunk. Az Alba Regia forrásnál tulajdonképpen visszeértünk a szurdokba, de még mielõtt elértük volna a patakot, felkanyarodtunk egy dombtetõre. Sajnos a forrás nem mûködött. Kiérve az erdõbõl hétvégi telkek mellett vitt az út, majd a víztározó gátján kellett végigmenni. Itt már nem volt hó. Semmi. A hó továbbra is esett, de már csak éppenhogy szállingózótt. Ez viszont nem maradt meg. Kissé unalmas szakasz következett, láttuk a tó másik oldalán a büfét, ahva mennünk kell, és még elég sokat kellett addig gyalogolni.

Sáros szakasz
Megkerültük a tó kis öblét, felmásztunk az utolsó emelkedõn, majd egy aszfaltúton begyalogoltunk Kincsesbányára. A legvégén volt még egy sáros szakasz, ami nem nagyon hiányzott, de hát a fene bánja. A túra 80 % nagyon szép környezetben zajlott.