Szarvas trk (2010-10-30)
Szarvas-tra a Bakonyaljn
Tli Margita 40 (2020. november 23.)
Februri tra a Gdlli-dombsgban, amikor mg arra kszltem, hogy idn lenyomok egy 50-est.
OKT Zalasznt-Smeg (2020. november 23.)
Utols t a 2. OKT-n
OKT Hollhza-Makkoshotyka (2020. november 23.)
Amit soha nem lehet megunni: kktra a Zmeplnben
Forrstra a Karancs-Medvesben Kzptv (2020. november 23.)
Forrstra, ezttal a Karancs-Medvesen
Hatos Tlgy 20 (2020. oktber 31.)
Oktberi teljestmnytra a Sokorban
Kktra, Csereht (2020. oktber 23.)
Nyri kktra a Cserehtban, I. rsz: Encs-Boldogkvralja
Kktra, Csereht2 (2020. oktber 23.)
Nyri kktra a Cserehtban, II. rsz: Rakacaszend-Bdvaszilas
OKT, Abajszolnok-Rakacaszend (2020. oktber 23.)
Nyri kktra a Cserehtban, III. rsz: Abajszolnok-Rakacaszend
OKT, Abajszolnok-Encs (2020. oktber 23.)
Nyri kktra a Cserehtban, IV. rsz: Abajszolnok-Encs

Muntanitz

Magashegyi tra
A lerst ksztette: feherb
Idpont: 2008. jlius 19.
Induls: 9.15 - Glanz
rkezs: 21.00 - Glanz
Rsztvevk: feherb, juhi, krichard, szabola
tvonal Glanz -> Steiner Alm -> Sudetendeutche htte -> Muntanitz s vissza
Helyszn Osztrk Alpok
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Groser Muntanitz - 3232 mter
Idnknt ersebben megnvekv gomolyfelhzet, csapadk nlkl. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
A hromnapos tra msodik cscsa volt a Muntanitz. A hegy a semmi kzepn van, elg messze minden falutl. Kis fejtrst okozott, hogy milyen tvonalon menjnk fel, hogy ne legyen tl hossz a tra, ne legyen nagyon nagy a szint, s lehetleg a visszafel tart ton se legyen nagy emelked. gy esett a vlaszts arra a parkolra, amely egy Glanz nev falu mellett volt.
Reggeli verfny
Alpesi hz, kanyargs ttal
A tra adatai fent lthatk, a szintbl csupn kb. 120 m volt az, ami a visszaton trtnt. Ez a falu egybknt Matrei in Osttirol vros felett van 1500 m magasban. Egy szerpentines, vgig ersen emelked, gyakorlatilag 1x1 svos t megy fel a faluhoz. Neknk, akik a sksgon lnek, szinte elkpzelhetetlen, hogy ilyen helyen emberek is lnek, st mg falvakat is ptenek.

Mra idjrsilag jval kedvezbbek voltak a felttelek. Gerincesedett a geopotencilmez, melegebb s szrazabb leveg rkezett dlnyugat fell, ami jval tbb fnykpezsi lehetsget rejt magban. s jobb idben a trzs is jobban megy. Azrt a biztonsg kedvrt vittem eskabtot.

A nehz emelked vge fel
Kszlds a parkolnl
A parkol 1500 m magasan van, mire odartnk alig volt ott hely. Ez a tra is hasonlan kezdttt, mint a tegnapi, Weibl-s. Hirtelen emelkedett 1800 mterre, de addig majd megdglttem. Tztt a nap, izzadtam, mint egy l, az izzadsg miatt a napszemvegem llandan beprsodott. Az autt kavircolt krbe-krbe, a turistat, amin mi mentnk pedig levgta az tkanyarulatokat. Egy rt tartott, mg felrtnk 1800-ra, ott voltak az utols hzak. Kocsival ide mr csak azok jhettek fel, akiknek volt kulcsuk a kapuhoz, ami lejjebb lezrta az utat. Neknk nem volt kulcsunk, ezrt fel kellett szenvedni magunkat ide. Plusz nehzsget okozott, hogy a meleg miatt tbb vizet kellett magammal vinni, mert tegnap a szar idben is simn elfogyott msfl liter. Most 3,5 litert vittem alapbl. 1800 mteren volt egy forrs, ott rgtn le is cserltem vzkszletemet. A forrsvz j hideg volt, s nagyon j volt belle inni. Olyan knnynek tnt.

Zld hegyek

Stat a hegyoldalban
Steiner Alm
A forrs egy stat mellett volt, amely a hegyoldalban vezetett gyakorlatilag szintben Matrei vros felett. Llegzetelllt volt a panorma, ahogy a vlgyben kanyargott a patak s az t. Fent, a stat mellett pr helyen padok is lltak. Lassan 1950 m magasra rtnk fel egy Edelweisswiese nev helyre. Innen le kellett ereszkedni a Steiner Almhoz, ez 1914 mmagasan van egy patak mellett. Turistahz-szersg ez, de a tulaj tehenekkel s lovakkal is foglalkozik. Feljebb a hegyoldalban birkkat is lttunk. A hztl egy vlgyben mentnk felfel, de mg mindig nem volt kemny az emelked. Viszont mr ltszdott a vlgyet lezr szikla, amelyen vzessek zgtak al.
Tzrai
A szikla tetejn a Sudetendeutche Htte is ltszdott, ahova mennnk kellett, s nem nzett ki valami bizalomgerjesztnek az az emelked. El sem tudtuk kpzelni, hogy megy oda fel az t.

Juhi javasolta, hogy egynk a nagy emelked eltt, s tallt is asztal alak sziklt, ami elg nagy volt ahhoz, hogy mind a ngynk knyelmesen elfrjnk rajta a kajjval egytt. A vlgy vge fell, illetve a keleti hegyoldal fell rengeteg vz mltt lefel vzessek formjban, de a nyugati hegyoldalrl csak szraz patakmedrek jttek lefel. Ott valsznleg mr minden h elolvadt. Amgy komoly, nagy mennyisg h sehol sem volt, legfeljebb hfoltok voltak, azok is csak 2400 m felett. A cscsrl lttunk egy fonnyadt kis gleccsert.

Ebben a vlgyben tzraiztunk

Kis vzess folyik a nagy vzessbe
Visszanzve a vlgybe
Pontosan 1 km-rel magasabbrl indult a kemnyebb emelked, mint a Kkes magassga, de addig keresztl kellett menni pr unatkoz tehnen. Kt vzess kztt szlalomozott a turistat. 650 mtert kellett felmenni a hzig, tovbbra is napstsben. Fl ra menet utn meg kellett llnom, megmostan a pofmat egy vzessben, s ittam is belle egy keveset. Viszonylag gyorsan haladtunk, 400 mtert felfel rnknt. Juhi ment legell, szinte megllthatatlanul, aztn krichard, majd n. Szabola kicsit lemaradt, kicsit tartott a trtl, s persze nvnyeket is fotzott. Elszr a trk sorn sikerlt havasi gyoprt is megrkteni.

Kzvetlenl a Sudetendeutche Htte alatt
Felfel a gerincre
Ilyen sorrendben rtnk fel a hzhoz, 1 ra 40 perccel azutn, hogy 650 mterrel lejjebb otthagytuk a teheneket. A hz 2600 m magasan van, eltte ltnk le egy j 20 percre pihenni, s zablni. De csak csokit s kekszet ettnk. Egy csom ember jtt-ment arrafel, ez turistautak csomppontja. Sok cscsra fel lehet innen menni, egyik a Muntanitz, ahonnan szintn sokan jttek lefel. Velnk egytt mg pran elindultak arrafel.

Nagyjbl vgigkvettk szemmel a bejrand tvonalat. Egy gerincre kellett felmenni egy meredeken, majd a kevsb durva gerincen tovbbmenni egszen a cscsig. Az els 300 m volt itt is meredek, egy ra alatt sikerlt ezt is legyrni, Egyre nagyobb kiterjedsek voltak a hfoltok, amikben elg gyorsan lehetett haladni. Sokat mentek mr fel, s a kialaktott lbnyomokban lehetett lpdelni. A vlgyben finom homokon kellett tmenni, a trkp ide mg gleccsert jellt. Ennek mr nyoma sem volt.

Gleccserpanorma

A gerincen, kicsivel 3000 m alatt
A legmagasabb pont mg nem a cl
A gerincre felrve ***** fasza hegycscsok kerltek a szemnk el a msik oldalon. Szabola aggdott a triszonya miatt. Attl tartott, hogy a gerinc nem szles, s lefj minket egy oldalszl a francba. De aztn megnyugodott, mikor is felrt, s ltta, hogy nincs semmi gz. Biztonsgosan lehetett haladni a sziklkon, amelyek stabilak voltak, s sok helyen a gyrdsek is ltszdtak bennk. Itt hnak nyoma sem volt, de feljebb is csak foltok voltak a gerincen. A gleccser mellett a vlgyben viszont mg sok piszkos h olvadozott. Juhi mr nagyon elrement, nem is lttuk, mi hrman nagyjbl egytt mentnk. A tvolban megpillantottuk a cscsot, s kicsit beszartunk, mert nagyon messzinek tnt. Radsul volt pr olyan szakasz, ahol csak nehezen tudtunk
Kis kapaszkds a sziklk kztt
elmenni a kvek s a szakadk kztt. Egy helyen hprknyt is lttunk oldalrl, de biztonsgos tvolsgban elmentnk mellette.

Gylekeztek a felhk, szemben a Grossglockner felhben volt mr. Csak az als rszt lehetett ltni. Rajtunk is keresztlment pr felhfoszlny, de szerencsre hosszabb idre nem takartak be minket a fellegek. A juhi gy ltszik turbszart evett, vagy a fagyott trs tszta miatt volt olyan gyors. Komolyra fordtva a szt, neki ez a gyors temp fekdt jobban, s ha lassabban ment volna, jobban elfradt volna.

Ez mr tnyleg a cl
Az utols emelked
A tra kritikus szakasza kvetkezett. Ezt a trkpen Kampl-nak rjk, angol weboldalakon chimney-nek nevezik. Ez a Kleiner Muntanitz nev kisebb cscsrl visz a Grosser Muntanitz-ra, illetve a kt cscs kzti kis nyeregbe. A kis cscs 3192 m magas. innen ezen a "kmnyen" kellett leereszkedni, ami elg durvnak nz ki, de van egy segt kbel, amibe lehet kapaszkodni. Gyakorlatilag fggleges a sziklafal, amin le kell menni, de sok helyen lpcsszeren vannak sziklk, simn lehet kapaszkodni beljk, s a kbel is sokat segt. Soha az letben nem msztunk sziklt, nekem szemly szerint nem is tetszik az a sport, de ennek ellenre simn megcsinltuk ezt a "csimnit". A trabotot letettk, az zavart volna, krichardnak belefrt a tskjba mindhrmunk (juhi mr rg trt a msik cscsra). Aztn vgl is krichard meggondolta magt, s inkbb visszafordult a legdurvbb rsz eltt, s azt mondta, hogy inkbb a kis cscson marad. Mi szabolval tovbbmentnk, fleg a kbel adott nagy biztonsgot.

Csoportkp a Grosser Muntanitzon
Csoportkp a Kleiner Muntanitzon
Csak pr mter volt necces, aztn a nyeregtl gyakorlatilag autplya vezetett a nagy cscsig, amely kereken 3232 mter magas. Nekem ezzel megdlt a magassgi rekordom is. 16.15-re rtnk fel, 7 ra alatt. Nem is akartunk sokat szarakodni, hogy mg vilgosban visszarjnk a kocsihoz. Atis egy rt vrt rnk, addig elkezdett metrt pteni. Mivel krichard nem jtt t, visszafel a kis cscson is csinltunk egy kzs kpet, hogy mindegyiknk rajta legyen. Egybknt a "csimnin" felfel nekem nehezebb volt, mint lefel.

A kereszt a cscson
Nvnyek 3000 felett
Lefel termszetesen sokkal knnyebb volt. Legalbbis addig, amg nem volt meredek a lejt. A gerinc simn ment, de mg a gerinc s a 2600-on lv hz kztti meredekebb szakasz is knnyebb volt, mert itt a hfoltokon gyorsan s biztonsgosabban lehetett haladni. Innen 600 elg kellemetlen mtert kellett cskkenni addig a helyig, ahol dleltt mg a tehenek legeltek. A szerpentinen figyelni kellett a kvekre, a brnyokra, s nekem meg a juhinak lassan ment csak a lefel halads. Szabola s krichard gyorsabban mentek, k mg konzervet is akartak melegteni. n inkbb kenyeret ettem, nem akartam mg a konzervet is cipelni. Ugyanott ettnk, mint felfel, az asztal alak, lapos kveknl. De mire odartem, a lejtn szarr ment a talpam, s ki is voltam tikkadva. Megint megmostam a pofm a vzessben, de kicsit gzosabb volt, mert nehezebben lltam a vizes kveken. A sok lejt miatt kicsit remegett a lbam, de rohadt j rzs volt a pofamoss.

Perspektva apr emberekkel
Mormota
A kajls helytl 4,5 km a cl, addig 40 m-t kell felfel menni, addig a statig, amirl mr a lers elejn is volt sz. Ezen kvl mg ngy legelsz lovon kellett tverekedni magunkat, amit krichard szvott meg, mert egy lovacska rszllt. Megharapta a kezt, de a htizskjra akasztott kamsli is tetszett neki. Csak nagy nehezen tudta lerzni a musztngot, de aztn mr nem volt, ami meglltson minket. A forrsnl ismt feltltttk a vzkszletnket. Nekem pont elg volt az a 3,5 liter, amit hoztam. Furcsa, de a tra legnehezebb rsze az utols kilomter volt a meredek lejtvel, amin lefel is rohadtul megizzadtam, s a talpam is nagyon megsnylette azt az utols lejtt.

Kilenc rra rtnk vissza a kocsihoz, kezdett sttedni. Mindenki kiterlt a parkolban, s tpte le magrl a cipt. Termszetesen egyiknknek sem szradt ki a tegnapi es ta, s a nedves bakancsban mentnk ma. Nekem egy vzhlyagom lett a sarkamon, krichardnak kett a lbfejn. De inkbb fizikailag voltunk elfradva, s mr ott eldntttk, hogy a harmadik hromezres cscsot kihagyjuk a kvetkez nap. Egybknt a harmadik nap mg a Lienz-i vrhoz tart staton is nagyon neheznkre esett felmenni. De legalbb megtudtuk, hogy ott is van egy forrs.

Tovbbi kpek
A lersba be nem frt fotk
A Kleiner Muntanitz a kt hegy kzti nyeregbl
krichard a tehnnel
Steiner Alm
Ebben a vlgyben kell vgigmenni aztn irny felfel
Fves t
Szikla
Sudetendeutche Htte
Felhtorlds
krichard napoztatja a lbszrt
Kis feny n ki a sziklbl
tjelz kraks
Zld zna
Tbbek kztt ezekkel a nvnyekkel tallkoztunk a trn (Az itt lthat nvnyekrl mg tbb kp tallhat azon az oldalon, ahol a trk, kirndulsok sorn fotzott nvnyeket gyjtttk ssze: Pr nvny Magyarorszg s a krnyez orszgok flrjbl)
Leontopodium nivale (Ten.) Heut. em. Lakui
Havasi gyopr
(Leontopodium nivale (Ten.) Heut. em. Lakui)