Forrs (2019. jnius 13.)

rkezs: 19.50 - Pomz
Rsztvevk: krichard, szabola
Mskor is voltunk mr ezen a trn 2007  2010  2013
tvonal Dobogk - Jsz-hegy - Fnyes-forrs - Lukcs-rok - Rm-szakadk - Rm-hegy - Mikls-forrs - Thirring-sziklk - Dobogk - Zsivny-sziklk - Joci-forrs - Nagy-Szoplk oldala - Vaskapu-vlgy - Vaskapu-szurdok - Hutaittelep - Golyvs-forrs - Pilisszentkereszt DNY-i rsze - Szurdok - Szent-kt - Morg-hegy - Kerekes-hegy - Tlgyikrek - Salabasina-forrs - Holdvilg-rok - Nagy-Csikvr - Janda Vilmos kh. - Pomz
Helyszn Visegrdi-hegysg
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Dobogk - 699 mter
Felhs g, idnknt jelentktelen es. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
A ht kzepn gondoltam arra, hogy el kellene menni trzni egyet valahova. Elszr egy szombati trt nztem ki valahol a Bakonyban, de aztn bizonyos okok miatt vasrnap lett belle. s gy esett a vlaszts a Szurdok 40 nev teljestmnytrra, amelynek hallatlan elnye volt, hogy a Pilisbe s a Visegrdi-hegysgbe invitlt, teht nem kellett sokat utazni reggel. Szerencsre meg tudtam fzni a krichardot, hogy jjjn el velem, mert egyedl nem hiszem hogy belevgtam volna. Mr a kirsban is felhvtk a figyelmnket, hogy nem knny a tra, amirl magunk is meggyzdtnk. Az 1800 mteres szintklnbsg 44 km alatt nem tnt olyan soknak, hiszen a brzsnyi vulkntra 400 mterrel tbb szintemelkedssel rendelkezett s azt is kibrtuk simn. De ez mgis ms volt mint utlag kiderlt.

Nevezs
A_Dunakanyar_mindig_hls_tma
Induls utn
A tra Dobogkrl indult s a mr jl ismert Pomzra rkezett. A kocsit a pomzi hv megllban hagytuk, s busszal mentnk fel a hegytetre. A trn nem volt szintid, a lnyeg hogy este fl kilencre be kellett rnnk a clba. Nem akartunk reggel korn kelni ezrt csak 9 utn pr perccel vgtunk neki a 44 km-nek. Az Etvs turistahztl indultunk. Nem volt rossz id, de a nap nem sttt, ami taln szerencse is volt szmunkra, mert az elejn ugyan nem de pr kilomter utn mr rendesen izzadtunk. Csak egy pol volt rajtam s elkvettem azt a hibt, hogy felvettem az eskabtomat, ami pillanatok alatt megizzasztott s utna mr nem vettem le nehogy megfzzak.

A Lukcs-rok bejrata
A Lukcs-rok fels rsze
A Lukcs-rokban
Szerencsre az els pr kilomteren lefel kellett mennnk - mondjuk nemigen lehetett volna msmerre:) - mghozz Dms irnyba. Mr itt bizonyoss vlt, hogy nem lesz knny utunk, mert az elmlt pr nap csapadkos idjrsa elgg sarass vltoztatta a terepet, a krichard mr itt csszklt sima talp cipjben, szerencsre az n bakancsommal knnyebb volt biztosan lpnem. Pr kilomter utn egy murvs thoz rtnk, majd lefordultunk a Lukcs-rok irnyba.

Mg sosem jrtam erre, fogalmam se volt, hogy vannak ilyen helyek is a hegysgben. A Lukcs-rok a kzismert Rm-szakadkkal prhuzamosan fut lefel, de az lmny az sokkal vadabb. Nincs kiptett szakasz, mint a testvrnl, de az t ugyanolyan.
Na j, olyan nagyobbacska vizessek nincsenek, de azrt elgg nehzkes terep. Lassan haladtunk lefel a vlgyben, amely hol sszeszklt, hol kicsit kiszlesedett. A keresztbe dlt fk, illetve sziklatmbk neheztettk a jrst. Marhra lveztem a dolgot, szinte minden percben meglltam valamit fnykpezni. Fel se merlt bennem, hogy ilyen helyek is vannak errefel. Arnylag hosszan nylt el a vlgy s hiba lefel haladtunk, a sebessgnk nem volt szveszt. Utolsk voltunk a szzhatvan-valahny indulbl, de ez abszolt nem rdekelt. Itt jutottam el arra a pontra, hogy levettem a eskabtomat s lecserltem a polmat. A polt valban cserre hoztam, igaz nem 5 km utn akartam vltani. De nem volt mit tenni.

A Rm szakadkban
A Rm-hegy orma
Vgl lertnk az rok aljba s visszafel indultunk a Rm-szakadkban. A vlgy elejn meglltunk pr percre, krichard evett meg ittunk is. Elindultunk felfel a vlgyben s itt volt az els ellenrz pont- na j a msodik, az elsvel a Rezs-kiltnl tallkoztunk, a rajttl 500 mterre. Megknltak cseresznyvel, pecsteltnk s indultunk is tovbb. Mg vissza kellett valahogy kapaszkodnunk Dobogkre s az mg elg messzinek tnt. A kzismert szakadkban nagyon j tempban haladtunk. Rg jrtam erre s a rgi lncokat kicserltk fm kapaszkodkra, ami knnyebb tette a haladst. Nagyon j kis krnyk ez is, a nagy sziklk kztt lefel rohan patak partjn haladtunk felfel. Arnylag hamar felrtnk a szakadk tetejre. ahonnan tovbb folytattuk utunkat a Rm-hegy irnyba.
Kilts a Rm-hegyrl keleti irnyba
Sokat jelentett szmomra a csoki amit a krichard hozott. Minden komolyabb emelked eltt megettem belle egy keveset s sokkal jobban brtam a felfel kaptat meredek szakaszokat. Lehet hogy ez csak valami lelki dolog, a tudat, hogy ettem a csokibl segtett, de az is lehet, hogy tnyleg ert adott. A krichard azt mondta, nem rez klnbsget. Felkaptattunk a Rm-hegyre. Itt se jrtam mg soha,de nem bntam meg hogy megismertem a helyet. Szp kilts nylt a krnyez hegyekre. Itt is tallkoztunk egy pecstel hellyel, eleget tettnk a feladatunknak, majd indultunk tovbb. Itt mr lehagytunk pr embert, nem mi voltunk az utolsk. Ezt nem azrt mondom, hogy milyen fasza csvk vagyunk, csak azrt mert a Ricsi mr az elejn - 6-8 km utn! - elkezdte, hogy nem fogunk berni idben. Tny, hogy a tke kivolt, mert a cipje a Lukcs-rokban, majd a Rm-szakadkban szarr zott. Itt legalbb kapott egy kis nbizalmat, hogy mr nem mi vagyunk az utolsk.

Dobogk fel
Tovbb indultunk Dobogk fel. Visszatrtnk a mtra, majd benztnk a Mikls- forrshoz is. Elvileg a trn nem voltak meghatrozva, hol vannak az ellenrz pontok, ezrt minden olyan helyre, amely fel volt tntetve a lersban rdemes volt bemenni, htha ott bjik meg egy ellenrzhely. Nem mintha csalni akartunk volna, de a Mikls forrshoz tart 150 mteres kitrt kihagyhattuk volna. Nem voltunk szomjasak abszolt s pont sem talltunk ott. De azrt bementnk, ki tudja. Folytattuk utunkat. A turistajelzs letrt a mtrl s meredeken indult felfel egy villamosvezetk rszre kialaktott vgaton, amelyben elgg rendesen megntt az aljnvnyzet. Msfl mteres csaln illetve gyalogbodza mezkn keresztl vezetett az elg rendesen csszs, saras t, de azrt hsiesen felkzdttk magunkat s bertnk az erdbe. Esett valamicskt az es, de szerencsre nem igazn okozott gondot. Mg javban kellett flfel mennnk. De hogy ne legyen olyan egyszer a dolog, nem egybl Dobogkre vitt az t, hanem mg egy kis kitrt kellett tenni a Thirring sziklk fel. Ezek azok a sziklk, amik Dobogktl szakra, kzvetlenl a kzismert kilthelyek alatt terlnek el a hegy oldalban a fk kztt.Itt jra pecstelhellyel tallkoztunk, kaptunk egy kis npolyit, majd a sziklkat megkerlve vgl feljutottunk jra a kiindulsi turistahz el.

A Vaskapu sziklk
Itt most nem kellett pecstelnnk, nem is lltunk meg csak vettnk egy kis vizet s folytattuk utunkat. J tempban haladtunk br egy tz perces bnzs nem tudtunk nem kihagyni. Az egyik elgaznl rossz irnyba fordultunk de szerencsre nem lett belle nagyobb gond s mg idben korrigltuk a hibt. Azaz az elttnk halad src:) . Mi csak kvettk. Elmentnk a Zsivny-sziklk mellett, majd a Vaskapu-vlgy fel vettk az irnyt. Azt hittem navan, hogy Dobogkrl Pilisszentkeresztig csak lefel fogunk menni, de nem gy trtnt. A Vaskapu vlgy bejratig nhol kellett emelkednnk, de vgl elrtk a vlgy bejratt. Itt azonban nem mentnk vgig lefel hanem a Vaskapu-sziklkhoz kapaszkodtunk fel.
Szerencsre elg jl brtuk a kaptatt, s vgl elrtk a sziklkat is. Ht azok se voltak semmik! Elvileg jelzett turistat nem jn ide fel, de a szervezk erre hoztk az tvonalat, ami rthet. Ezek azok a sziklk, amik a Pilis oldalban ltszanak a Dobogk fel vezet mtrl. A mszksziklkban hatalmas lyukak ttongtak, nmely sziklt rendszeresen mszsra is hasznltk.

Innen vgig, igaz az elejn elgg meredeken tartottunk lefel, s jabb elttnk haladkat fogtunk be. A Ricsinek itt mr rendesen fjta trde lefelemenetnl s azon drukkolt, hogy a clig minl tbbet kelljen felfel! menni, mert akkor nem fjt neki. Elrtk a Klastrom forrst s itt sem lltunk meg, hanem mentnk tovbb Pilisszentkereszt irnyba. A szervezk a lehet legkevesebbszer akartk az tvonalat keresztlvinni lakott terleten s ezrt Szentkeresztre se ment be. A falu szln haladtunk vgig, egy rvid utccskn majd a falun keresztlfoly patak mellett haladtunk ismt embermagassg nvnyek kztt.

A pilisszentkereszti szurdok
Nemsokra elrtk a szentkereszti szurdok bejratt, amit mr ismersknt kszntttnk. A szurdok aljhoz rve lakoma! fogadott minket. Mg csak alig voltunk tl a tra feln, de azrt mr hrom nagyobb s nehezebb szurdokon, vlgyn verekedtk vgig magunkat. s itt a szervezk ltal fellltott storban bodzaszrp, meggyszrp, szibarack, lekvros s mjkrmes kenyr fogadott minket korltlan fogyasztssal:) Mindketten megittunk majdnem egy liter a szrpkbl,ettnk fejenknt kt kenyeret, bekaptunk egy adag csokit. Nem maradtunk itt se sokat, elvgre egyiknk se volt nagyon fradt. Itt szintn lehagytunk pr trzt s a krichard is gy gondolta itt mr hogy be fogunk rni idben.

A Tlgyikrek fel
A Holdvilg-rok fel a piros svon
Csak ht mg kt nagyobb emelked elttnk volt. Elszr is fel kellett mennnk a Tlgyikrekhez. Az t els szakasza nem volt vszes, a mt mellett az erdben haladtunk, majd a krnykbeliek ltal jl ismert kpolnhoz msztunk fel. Na j nem kellett mszni, s meredek sem volt az t, de azrt felfel haladtunk. A kpolnnl tallhat Szent-kt forrs elgg j vizet adhat, mert lttuk, hogy nhnyan palackokba tltve viszik haza. Itt megint kavarogtunk egy kicsit, de aztn megtalltuk ismt a helyes utat, termszetesen felfel. Szmomra elgg meredeknek tnt innen az t egszen a srga sv jelzsig. Tbbszr is meglltam pr pillanatra s bevrtam amg a Ricsi utolrt. Most szerencsre nem fjt a lba. De vgl felrtnk s elindultunk a Tlgyikrek irnyba. Ezt mr ismertk szintn a Pilis 50-rl s gy msodszorra mr nem is tnt olyan hossznak ez a szakasz.

A Holdvilg rokban
Az ikreknl pecsteltnk, majd elindultunk lefel a Holdvirg-rok bejrata irnyba. Enyhn lejt, arnylag hossz, erdei ton haladtunk, majd rkanyarodtunk az utols nagyobb emelked, a Holdvirg-rokba vezet turistatra. Az t eleinte lanksabban, igaz hatalmas aljnvnyzet ksretben vezetett felfel. A patak ott csordoglt mellettnk, majd jabb pecstelhelyet rintettnk. Itt sem lltunk meg, nem volt r szksg s pr szz mter utn elrtk az rok vgben lv piros ltrt. Felmsztunk, de innen mg korntsem volt vge a kaptatnak, mert mg vagy pr szz mtert kellett elgg meredeken felfel haladnunk.

A Nagy Csikvron
Az utols cscs a Nagy-Csikvr volt, oda mg fel kellett msznunk. A Holdvirg-rok tetejtl mg elgg hosszan vitt az t egszen a csikvri nyeregig, ahol rtrtnk a zld hromszg jelzsre, amely a cscsra vitt fel minket. Itt is tallkoztunk egy pecstelhellyel, amelynek mr nem volt hely a lapon. Pillanatok alatt felrtnk a cscsra, aminek marhra rltem, mert sokkal messzebbre vrtam a tett. De innen a krichardnak igazi szenveds volt a lefele t. A Csikvr oldaln elgg meredeken vitt lefel a jelzs, ftl fig haladtunk s a trde nemigen brta. Nha megprblt htrafel menni, mert sokkal elviselhetbb volt gy szmra az ereszkeds. Nagy nehezen elrtk a Janda Vilmos kulcsoshzat, ahonnan mr akr sttben is letalltunk volna. Itt mr biztosak voltunk abban, hogy meglesz a tra. tkzben krichard megette a kajt amit hozott magval az utols morzsig. s szerencsre abszolt nem fjt mr a trde. Nagyon megnyomtuk az utols szakaszt, fleg a Pomzon tvezet rettenten unalmas s hossz rszt s nyolc ra eltt tz perccel mr a kitzket vettk t.

Nagyon j trt tudtunk magunk mgtt s abszolt nem bntuk meg, hogy nekivgtunk. Marha j helyeken haladtunk, a hegysg olyan rszeit is megismertk, ahol mg sohasem jrtunk. A tra nehzsghez s a krichard fjs trdhez mrve, elg j idt futottunk. A szervezs kivl volt. Mindenkinek ajnlani tudom.