Forrástúra a Karancs-Medvesben Középtáv
(2020-10-10)
Forrástúra, ezúttal a Karancs-Medvesen

Börzsönyi kirándulás

Idõpont: 2007. március 24.
Indulás: 9.45 - Nagybörzsöny
Érkezés: 16.40 - Nagybörzsöny
Résztvevõk: juhi, krichard, szabola
Útvonal Nagybörzsöny - Hegyes-hegy orom - Oldaltmászó kút - Nagy-Inóc - Magas-Tax - Rakodó - Nagy-Hideg-Hegy - Királyrét - Nagybörzsöny
HelyszínBörzsöny
Legmagasabb tengerszint feletti magasságNagy-Hideg-Hegy - 864 méter
Borult, hideg csapadékos idõ. Egész nap esett az esõ. Délutánra felszakadozott a felhõzet és néha a nap is kisütött. Európa idôjárása
A hétvégére nem igazán mondtak jóidõt, de azért nekivágtunk a Börzsönynek ismét. Szóba jött még a Bujáki Kikelet vagy a Szúadó is, de emellett szavaztunk mindhárman. Pénteken iszonyat rossz idõ volt, csak bízni tudtunk abban, hogy a modellek által adott elõrejelzések beválnak és csak elenyészõ mennyiségû csapadékkal fogunk találkozni. Na persze.

Egész nap esett:); ilyen túrán még nem vettem részt, ahol egyfolytában áztam volna. Jó, igaz, délutánra - úgy 3/4-4 körülre elállt az esõ, néha még a nap is kisütött, de ez abszolút nem vígasz. Még inkább idegesítõ, hogy másnap szikrázó napsütés volt. Nem indultunk korán, háromnegyed 10-kor szálltunk ki a kocsiból Nagybörzsönyben. Célunk elvileg 5 csúcs lett volna, de túllõttem a célon és csak három lett belõle. A feherb felhívott minket,hogy számítsunk hóra is, mert a Bükkben 700 méter felett már havazik.

A nagybörzsönyi kisvasút sínei
Foltos szalamandra
Esõben indultunk el az elsõ csúcs, a Hegyes-Hegy orom irányába. Meredek, kb 1 km-es kaptató visz fel, szinte nyílegyenesen a csúcsra. Meg is izzadtunk a kricharddal mire felértünk. Juhi már az elején lehagyott minket, gyorsabb tempóra kapcsolt, de azért szerencsére egy kétes elágazónál megvárt minket, mert különben elment volna Kenyába és soha többé nem látjuk, maximum valamelyik National Geographic újság címlapján, fedetlen keblû néger asszonyok társaságában. A sok esõ miatt a talaj sáros volt, többször meg is csúsztam rajta. De azért csak felértünk. Nem volt jó idõ egyáltalán, a magasabb csúcsok felhõbe burkolództak, a szél fújt, az esõ esett. De azért még mentünk tovább.

A Nagy-Inóc felé
A Nagy-Inócon
A következõ csúcsunk a Nagy-Inóc volt, amelyre nem vezetett turistaút. Az Oldaltmászó kút mellett kíséreltük meg a feljutást a hegytetõre: letértünk a turistaútról (s+) és nekiindultunk a forrástól felfelé induló völgynek. De hamar otthagytuk, és elindultunk a gerinc irányába; a meredek emelkedõt lassan, fától-fáig tettük meg. Végül felértünk a gerincre, de még azért kellett felfelé menni pár száz métert, mire megtaláltuk a csúcskövet. A Nagy-Inóc felhõbe burkolódzott, az esõ néhol átváltott hóba, a szél is fújt, úgyhogy nem a legkellemesebb idõpontban másztunk fel oda. Nem is tököltünk sokat, hanem indultunk tovább.

Lefelé a Nagy-Inócról
A magas-taxi turistaháznál
Cél: a magas-taxi turistaházhoz vezetõ út. A Nagy-Inócról lefelé, az erdõn keresztül caplattunk, a szél elég erõsen fújt, az esõ továbbra is esett. Elég meredek lejtõkön keresztül végre elértük a mûutat. Itt derült ki, hogy a mai napra tervezett 5 csúcs nemigen fog sikerülni, de azért még bíztam benne.

Hamar elértük a turistaházat, és gyorsan felugrottunk a Magas-Tax-ra. Szerencsére nem kellett sokat felfelé menni, ráadásul egy földút vezetett a csúcs irányába; 4-500 méter után már fent is álltunk a csúcson és indulhattunk visszafelé. Átvágtunk a turistaház elõtti réten, majd a Rakodó felé vettük az irányt. A tervben még a Miklós tetõ és a Várbükk szerepelt, de a aRakodónál a borzasztóan kellemetlen idõ, illetve az hogy már fél kettõ volt arra a józan döntésre készetett minket, hogy hagyjuk ki a két csúcsot, majd legközelebb, jobb idõben visszajövünk.

A kék kereszten
krichard és juhi
Az új terv szerint felmászunk a Nagy-Hideg-Hegyre majd onnan egyenesen (K négyzet - K kereszt) Nagybörzsönybe megyünk. A Nagy-Hideg-Hegyen juhival bementem a turistaházba átöltözni, mert teljesen leizzadtam. Krichard nem jött be, mert azt mondta ha bemegy akkor nem tud majd kijönni. Áldottam az eszem, hogy hoztam magammal egy váltás polót és pulóvert, mert így már abszolút nem fáztam. Indultunk is tovább.

Amint lejjebb értünk a kellemetlen szél alábbhagyott és melegebb is lett, ráadásul át is öltöztem; sokkal kellemesebben éreztem magam. Gyorsan haladtunk - elvégre lefelé mentünk. Az elmúlt csapadékos napok a börzsönyi patakokat rendesen megduzzasztották, több patakon kõrõl kõre ugrálva keltünk át, de voltak amelyeken száraz lábbal nem tudtunk átkelni. Mint említettem, a túra vége felé a nap is kisütött néha-néha, és mikor beszálltunk a kocsiba már az esõ sem esett. Az ülésre, került egy nylonfólia, mert úgy néztem ki mint egy vaddisznó. Hogy miért? A krichard szavaival:" Amint meglátsz egy virágot, egybõl belefetrengessz!":)