Mtrabrc (2009-04-25)
Forrs: Erzsbet-forrs (Dli-Bkk)
Forrs: Zsilibes-forrs (Dli-Bkk)
Forrs: Kalo-kt (Dli-Bkk)
Bkki Batyus Barangols 30 (2019. november 6.)
Teljestmnytra az szi Bkkben batyuval brangolva.
Forrstra a Brzsnyben Kzptv (2019. november 6.)
Forrslltogats a Brzsnyben, ezttal egy teljestmnytra keretein bell.
DDK Zselic (2019. november 5.)
Tavaszi bglymentes DDK a Zselicben 3 nap alatt.

Konrd menet

Teljestmnytra
A lerst ksztette: szabola
Idpont: 2007. janur 13.
Induls: 7.50 - Esztergom
rkezs: 14.30 - Dobogk
Rsztvevk: juhi, szabola
tvonal Esztergom-> Vaskapu th. -> Bartkti erdszhz -> Fekete-hegy -> Sasfszek th. -> Pilisnyereg -> Pilisszentllek -> Szak-nyereg -> Dobogk
Szintid 8 ora
Helyszn Visegrdi-hegysg
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Dobogk - 699 mter
Reggel felhs id fogadott minket, de dleltt kisttt a nap. A szl lnken fjt. Dlutn ismt befelhsdtt az g, de csapadkkal nem tallkoztunk. A magasabb helyeken nhol ers szl fjt. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
Az egyik olyan trnk amelyre nem autval mentnk. Elnztem a menetrendet s teljesen meg voltam gyzdve arrl, hogy Dobogk s Esztergom kztt dlutn nincs jrat. s emiatt nem tudtunk volna visszamenni a kocsihoz, ha Egomban hagyjuk. Ezt nem panaszkodsknt rom, csak amiatt, hogy nagyon korn kellett kelni ahhoz hogy normlisan elkszlve elrjk az Esztergomba indul buszt. Amgy van jrat Egom s Dobogk kztt.

Esztergom
A felhzet felszakadozott
Utlag nem volt rossz, de akkor reggel elgg kellemetlenl rintett a korn kels. Mg szerencse hogy az vszakhoz kpest jval melegebb volt:). Juhi elgg unottan s lmosan rkezett. Hamar kirtnk a clllomsra, majd meg is talltuk a starthelyet s azonnal neki is vgtunk a tvnak. A tra nem knny, a maga 1100 mter szintklnbsgvel, ha tekintetbe vesszk hogy csak 28 kilomterrl van sz. Ez mr az els mtereken rzdtt, mivel a kezdeti szakasz az esztergomi szlk s vikendtelkek mellett vezetett fel a Vaskapu turistahzig. A kilts remek errefel, de ezrt meg is kellett kzdennk.

A feherb elzetes elrejelzse szerint tisztul gbolt s lnk szl vrt rnk. A szl gyengn fjdoglt s nyugat fell mr ltszott, hogy felszakadozik a felhzet. A kaptat kzben tbbszr is meglltunk, hogy visszanzznk. A tvolban a Gerecse, a Nagy-Gete, a Duna, illetve Szlovkia ltszdott. Vgl felrtnk a turistahzhoz, ahol pecsteltnk.

Mezkn keresztl
A Brzsny
Ez a tra egy katonai hagyomnyrz traknt volt meghirdetve s a pontrk korh ruhkban vrtak minket. A turistahznl pecsteltnk, majd indultunk tovbb. Elvileg Disvlgy fel kellett volna mennnk, de az itiner s a tapasztalat is azt mutatta, hogy a jelzsek kegyetlenl elhanyagoltak errefel. Ezrt a szervezk vgigszalagoztk az utat, s igy sokkal knnyebben haladtunk, mintha ssze-vissza keresgltk volna a nemltez jelzseket.

A Vaskaputl lefel az els szakasz nhol elgg meredek, bozts, kitaposatlan volt, de aztn laza terepen haladtunk tovbb, mezkn vgtunk t s mr itt lttuk a Sasfszek turistahz fehr foltjt a Fekete-hegy oldalban. De addig mg sok kilomtert kellett lekzdennk. Elrtk a msodik ellenrzpontot a Bart-kti vadszhznl. Itt is nmetek vrtak minket; kiegsztsknt tbbfle gpfegyver s gpkarably is hevert a fben.

Nemrg dntttk el, hogy belevgunk a Pilisi Parkerd forrsai tramozgalomba, amelynek keretben a Pilisben 50 klnbz forrst kell megkeresni. Mivel a Bart-kt is kztk volt, ezrt ha mr itt llunk mellette, akkor meg is kerestk. Pr fnykp, majd folytattuk a trnkat.

A Hromszz gardics fel
Kilts a Hromszz gardicsrl
A nap kisttt a szl alig fjt, igazi tavaszi id ksrte utunkat. Lefel haladtunk, a Fekete-hegy minden lpssel egyre nyomasztbban magasodott felnk. tkzben megtalltuk a Rr-kutat is, amely szintn szerepel a felkeresend forrsok listjban. Aztn emelkedni kezdtnk. Elszr felkapaszkodtunk az Esztergom-KtBkkfaNyereg mutig,
Hogy kerl ez ide?
majd tovbb indultunk a Hromszz gardics irnyba, amely felvezet minket a hegy tetejre. Azrt elfradtam, meg is kellett llnom enni ezt-azt, hogy visszenyerjem az energit. A kaptat mit sem vltozott, ugyanolyan meredeken haladt felfel a hegy oldalban. s nemcsak a meredeksggel, hanem az oldalirny lejtssel is meg kellett kzdennk. A kill kvek a rjuktapadt fldtl csszsak voltak, n pedig az ilyen "eltanyls" szakaszokat szinte sztnsen mindig megtallom. De szerencsre nem estem el egyszer sem:)

Nemsokra kereszteztnk egy erdszeti utat, majd tovbb haladtunk a turistahz irnyba. Innen mg pr szz mtert mentnk felfel, majd el is rtnk a hegygerinc szinte
Piros csszegomba
legszln ll hzhoz, ahol zsroskenyr, forralt bor s tea vrt minket. Ettem egy kenyeret; mg lnken lt bennem a vulkntrn elkvetett balgasg. Juhi is zablt, majd pr perces pihen utn indultunk tovbb a Pilis nyereg fel. A nap sttt a szl lnken fjt, de nagyon kellemes volt minden, radsul mr az t sem emelkedett, mert nem volt hova.

Knny sta utn rtnk el a nyeregbe s szerencsre lefel, Pilisszentllek irnyba haladtunk tovbb. Juhival beszlgettnk, de nem rdekelte a tra gy inkbb arrl beszltnk. Meg minden msrl is kivve a trt:)
Pilisszentlleki hz
A Pilis nyereg fel
Mieltt bertnk a faluba, ismt talltunk egy keresend kutat, a Szent Lszl forrst. Fnykp kszts s mentnk is tovbb. A faluban egy kocsmba helyeztk a pecstelhelyet, ahol az eddigi legtbb "katont" lttuk. St, egy hernytalpas harci jrm is a killtshoz tartozott. Itt szintn akadt zsroskenyr. Juhi ivott volna egy srt, de n nem akartam. Igy is lemondott rla, s indultunk tovbb. Nem volt rtelme hosszasan megllni.

A falubl kierve egy mton trappoltunk tovbb. Elhaladtunk a Plos rend egyik kolostorromja mellett, majd elrtk a gerincet, ahol tovbb gyalogoltunk a Hoffmann fogad irnyba. Rvid sta utn oda is rtnk. A pecstelhely- ahogy a Pilis50-en - most sem a fogadnl
Azrt akadtak felhk
hanem pr szz mterrel feljebb, a Hoffmann ktnl volt. Ez a kt szintn szksges a szmunkra, gy lefotztuk. nkiszolgl ellenrzpontra akadtunk: a faasztalon magnyosan hevert a tintapad s a pecst is.

Innen a Szak-nyeregbe vezetett az t. Szmomra ismers volt a szakasz s elgg rosszul brtam anno. De most minden flottul ment, kifradtam termszetesen, viszont nem merltem ki teljesen, mg a Tost-sziklk mellett felvezet rvid, meredek szakaszt is legyrtem. Na nem knnyedn, csak komtosan:). Innen mr knny a menet; csak a Try ton kell vgigmenni a gerincen s mris fent vagyunk a cscson. Ez a "vgigmenni" azrt hrom vagy mg tbb kilomtert jelent, de szerencsre nem emelkedik irdatlan mdon.

A szl fellnklt, a nap mr j ideje nem sttt rnk, csak a tvolban, a Naszlyt vilgtotta meg. Itt jutott eszembe, hogy idn tervezzk a Kinizsit s most mg csak 28 km-t tettem meg mris elgg kivagyok. Mi lesz mjusban?

A Dunakanyar
A Prdiklszk
Lassan elrtk a Rm-szakadk fell rkez srga jelzst; innen mr tnyleg nem maradt sok htra. Ezen a szakaszon elg sok turistval tallkoztunk ksznheten a j idnek, majd nemsokra be is lptnk az Etvs Lrnd turistamzeum ajtajn, ahol gyorsan lepecsteltk az oroszok a paprjainkat. Kitzt nem kaptunk csak emlklapot, de a trn nem kellett nevezsi djat fizetni, gy a kitzhinyt egyltaln nem lehet felrni.

Fl hromra rtnk fel, 6 s fl ra alatt teljestettk a tvot. Nem rossz. De a Kinizsihez tbb kell! Mrmint nem idre gondolva, hanem a kitartsra. Hogy a juhi mennyire fradt el, nem tudom, nem rulta el. A buszunk 4 rakor indult vissza, addig akadt mg msfl rnk. Juhi babgulyst akart enni, egyik rgi emlke alapjn van itt valahol egy hely ahol adnak levest. De pechre zrva volt a bf, gy betrnk a menedkhzba s ittnk egy veg srt. Srt trn! Juhi sokat tmzott a bfs lnyon, de knytelen-kelletlen el kellett jnnnk, mieltt megkrdezhette volna hogy fent van-e az iwiwen. Hiba, a juhi ilyen.

Kemny, de j trn vettnk rszt. Tny, hogy az idjrsi viszontagsgokat megsztuk, mert ugyanez a kirnduls 10-20-centis hban mg nehezebb lett volna. A szervezsre nem lehetett panasz, az tvonal jl kvethet volt.