Trink kzl
Joao Bom (2017-10-14)
Szeles kirnduls Oflia eltt
Mostanban
Budai Kk (2020. mrcius 16.)
Tli(es) tra zzmarval, kevs hval a Budai-hegysgben tbb-kevsb a kk tra tvonaln
Pilisi Vndorls (2020. mrcius 16.)
2019 oktber 23. szerdra esett, egynapos nnep, radsul j id is volt. gyhogy irny a Pilis Vndorls
Lengyel-Ttra kirnduls (2020. mrcius 8.)
Nvemberi tra a Lengyel-Ttrban mr tlies viszonyok kztt
Forrastra a Vrtesben Hossztv (2020. mrcius 8.)
Decemberi rvid forrstra a Vrtesben, ahol a hossztv is csak 23 km-es volt.
Kanizsas 20 (2020. mrcius 8.)
Kanizsa 20 teljestmnytra. Ezen a tvon s tvonalon elszr.
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-25 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-26 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-27 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Sfr-kt (Dli-Bkk)
Forrs (2019. november 10.)
Forrs: Erzsbet-forrs (Dli-Bkk)

Auts kirnduls 1978 nyarn az NDK-ban

Honlapra kerlt:2009. augusztus 20. A lerst ksztette: szabola
Mg 1977 szn majd 1978 tavaszn beszlgettnk arrl, hogy tudunk beutalt szerezni a Vllalatunk s az NDK-beli rokonvllalatuk kztti cseredlsre. gy gondoltuk, hogy ez j lenne, fleg gy, hogy mi kocsival megynk nem pedig replgppel, ahogy a csoport utazst terveztk. Jelentkeztnk a cseredlsre. A jelentkezst elfogadtk s megkaptuk az Autvill. Szakszervezeti Bizottsgnak rtestst, mely szerint kettnknek 1600+2000 Ft-ot kell itthon befizetni s ez fedezi jnius 20-tl jlius 4-ig (14 nap) a cseredls kltsgeit, utazsi kltsgek nlkl. 3 hnapra elosztva fizettk be a rszvteli djat s kzben tbb vltozatban is elksztettk a ki- s visszautazsunk tervezett tvonalt s az tvonalon lthat nevezetessgek, rdekessgek sszefoglalst. Ezekbl a feljegyzsekbl, tervezgetsekbl kszlt el aztn az "tiknyv" s az "Itinerrium".

A kt tijegyzet kztt a klnbsg az, hogy mg az Itinerrium rszemre - a gpkocsivezet rszre - ad csak felvilgostst az trl - kvetend s tilos irnyok, tvolsgok, emelkedk, elhelyezkedsrl, addg az tiknyv a kocsiparancsnok rszre ugyanezek mellett megadja azt is, hogy melyik kzsgben, vrosban mi a nevezetes ltnival, az tiknyveknek melyik oldaln van sz az illet teleplsrl s hol tallhat rszletesebb trkp a helysgrl.

Mr a rgebbi klfldi tjainkra is ilyen elkszleteket tettnk, nagyon bevlt ez a mdszer. Nem kell az ti trkpeket nzni llandan, mindketten tudjuk, hogy melyik ton kell tovbbmenni s az is kiderl knnyen, hogy mit is lehetne az egyes helyeken megnzni, de az is lthat hol kvetkezik egy meredekebb emelked vagy lejt. Aztn megkaptuk az dlhely pontos cmt s a szemlygpkocsival utazk nvsort is. Mindketten figyeltnk a nmet s cseh KRESZ-re s a hazaitl val eltrsekre. Meg kellett jtanunk tleveleinket is, hiszen azok mr lejrtak. Ki kellett egszteni 5 res ablakra s j rvnyestsi dtumot kellett szerezni rjuk. Ezt 1978 februr elejn mindketten elintztk.

Mivel valami biztonsgrzet-nvel van abban, ha az ember lehetleg mindenre flkszl, kivltottuk a gpkocsira a hitellevelet.Igaz hogy ez az NDK-ra nem rvnyes, de az tnak csak kb. 30%-a esett Nmetorszgra , mg Csehszlovkiban kb. 1200 km-t terveztnk megtenni. Megvettk a szksges valutt, a tervezett cseh tutazsra s a nmet tartzkodsra (1000 Kcs s kb. 5500 Ft-nak megfelel mrkt vittnk)

Replt az elkszlet ideje s hamarosan eljtt az induls napja. Elz este jformn mindent sszecsomagoltunk , elksztettnk, s a csomagok nagy rszt elhelyeztem a kocsiban.

1978.06.18.

J pihens utn mindent beraktunk a kocsiba s 9 ra krl indultunk. A rgi Bcsi ton mentnk Komromig. Itt kisebb tekergs utn megtalltuk a benzinkutat. Teljesen feltankolva indultunk a hatrra. Komrom-Komrno kzsen zemeltetett hatrtkelhely. Csak a kilpst igazolja a magyar hatrrsg. A blyegz tartalmazza a gpkocsi sziluettet, jelezvn, hogy autval lptnk ki. A csehek statisztikai lapokat is adtak, azzal, hogy hazafel kitltve ezt a cseh hatron le kell adni. (Mondanom sem kell, hogy visszafele jvetelkor - hiba knltam - nem vettk el ezt a paprt).

tmentnk a Dunn.

Calovo (Nagymegyer), Dunaj Streda (Dunaszerdahely) kzsgeken mentnk keresztl Pozsony fel. Szraz, napstses volt az id, de a hirtelen szllksek ersen dobltk a kocsit. A Duna szaki oldaln a Kisalfldn- Csallkzn mentnk vgig. Nagy sksg ez a vidk, hegyek dombok nincsenek, gy a szl szabadon lkdsheti a kocsit. Semmi rdekeset nem lttunk, de 80-nl gyorsabban nem is tudtunk menni.

Pozsony volt az els nagy vros. Kb 340000 lakosa van, a Szlovk Szocialista Npkztrsasg fvrosa, Csehszlovkia harmadik legnagyobb vrosa. Volt egy Bratislava ismertetnk - idegenforgalmi kiadvny - de nem hasznltuk, mert nem akartunk idzni a vrosban. Knnyen kitalltunk a vrosbl, jl vezetett a vrost megkerl tranzit t jellse a Duna partjn. Meglltunk mg a foly partjn, hogy legalbb tvolbl lefnykpezzk a vrat. Autplyra vezetett r az tjelzs s Stupava-ig (Stomfa) tudtunk menni nagyon j iramban, Malacky (Malacka) vrost megkerlve haladtunk az E15-sn.

Kuty (Jkt) utn mr nagyon bors volt az g. Hvs is lett a kocsiban s bizony szgyen-gyalzat idnknt fteni kellett. Megheztnk s lelltunk az t melletti parkolba. Itt mr szp vidken jrtunk, hatalmas erdk kztt. Fleg napos idben nagyon szp s j lett volna ez a kis pihen. A kocsiban ettnk. Kzben ellenkez irnybl bellt kt magyar kocsi a parkolba. Nhny szt beszlgettnk, majd k a "mszaki pihen" utn indultak tovbb hazafel.

Breclavon keresztl is jl vezettek a jelzsek. Brno-ba nem mentnk be, hanem mg a vros eltt elkanyarodva ismt autplyn folytatdott az E15-s, erdk kztt, kisebb emelkedkkel.

Velke Meziricinl megsznt az autplya. A kzsgben tankoltunk. Kiszlltam a kocsibl, megnztem melyik kthoz is kell llnom. Mikor visszafordultam a kocsi fel, lttam, hogy kt ifj bmulja a mszerfalon elhelyezett Itinerriumot s magyarzzk egymsnak hogy az mi is lehet. (22 liter specilt tankoltam, literjt 4.30 Kcs-rt)

Jihlava fel menet mg szebb lett a tj. ltalban erdben mentnk. Sok volt mr a fenyfa, olyan srn lltak egyms mellett, hogy a napfny hinya miatt az als gak leszradtak s az gnek meredez trzsek magasra fel voltak kopaszodva. Kamen (jelentse kszikla) mellett elhaladva a hegytetn szp kis vrat lttunk. Le akartam fnykpezni, s ezrt a keskeny t szlre hzdtam. t kzben sok kis tavat lttunk, hogy ezek mestersgesek, halastavak vagy valami kis tengerszem-flk, azt ilyen messzirl s a krnyezetbl nem lehetett megllaptani.

Tbor vrost 18 ra krl rtk el. A vrost 1420-ban a husztik alaptottk, ma 22000 lakos vros. Jan Zizka idejben a huszitk kikpztbora volt, benne keresztny kommunizmus uralkodott. Az jonnan rkezettek a ftren ll hatalmas hordkba raktk minden szemlyes trgyukat, aztn odamentek dolgozni, ahova a kzssg kldte ket. A huszitk jelvnye a kehely volt, mert az rvacsort kt szint alatt szolgltattk ki. A ftren ma is megvannak a kasztalok, ahol a lakossgnak a kzs vacsort kiszolgltattk. A ftr s az egsz vros fld alatti jratokkal van alaknzva.

Lassan csurogtunk a vrosban az t szln, hogy szllst keressnk. Egy kzponti tren talltunk egy hotelt. Az eltte lv parkol tele volt, gy egy tilos, de az elcspgtt olajfoltok tansga szerint msok ltal is hasznlt helyen meglltam s bementem a Jordan szllba. A tele parkolbl kvetkeztetve, nem sok remnnyel kerestem meg a recepcit, de nagy rmnkre tudtak adni egy szobt a msodik emeleten. A csomagok egy rszt felvittk, majd nmi keress utn talltunk a szll melletti utcban egy rendes parkolhelyet. tvittk ide a kocsit s elmentnk stlni. Szp kis csnakzt van a ftr tls oldaln. Ez a Jordan-t, 1492-ben halastnak ltestettk.

Tbor vra
A t mellett stltunk tovbb a vros kzpontja fel. Jobbkzre egy kisebb hegy, inkbb domb emelkedett, ez lehetett a taboritk hegye s vra. A tba egy duzzasztgttal elzrt kis patak, a Luznice mlik. Szpen tajtkzik a vz, ahogy a gton tbukva zuhan le. Megkerltk a dombot s bejutottunk a vrba. A boltves kapun t a szk, zegzugos utccskk trultak elnk. Ez a szkre ptett utcasor a vdelmet s esetleg meneklst knnytette meg a vdk rszre. Szp kerek, zmk bstyt lttunk meg ezutn, a Kotnov bstyt, mely rgen az erdtmny egyik f vdelmi pontja lehetett, s fedezte a fteret, ahol a csatakgyk s harci szekerek llandan kszenltben voltak az esetleges elhrtsra. Anakronisztikusan hatott a bstya mellett egy nagy gyrkmny, tetejn hatalmas szlkakassal. A stabilits miatt a kakas kt szrnyrl nagy vasslyokat lgattak ki oldalra s lefel. Csodlatos volt, s a szlkakas mozgott is az enyhe szlben.

Az egyik utct a gyerekek szmra jtsz-utcnak hagytk meg. s erre veszlyt jelz tblval hvtk fel a jrmvezetk figyelmt. A kzponti tr az vrosban a Zizka-tr. Apr kockakvel van burkolva, az pleteket nemrg renovlhattk. A tr kzepn ll a rgi kt, rajta flember nagysg pnclos vitz, jobbjban lobogs hadikopja. Fl nyolc lehetett, de embert mr alig lttunk az utcn.

Lassan hazastltunk. Amikor a parkolhelyre rtnk, annak elejre, szinte elllt a szvversnk, mert nem lttuk a kocsit.Persze, nem loptk el, de mellnk, kicsit elbbre bellt egy msik kocsi s ez eltakarta hsges titrsunkat. Mg felvittnk valamit a szobba, majd lementnk vacsorzni az tterembe. A kiszolgls itt sem jobb, mint otthon. Idnknt srt hoznak krbe, aki akar kr belle. Az asztalra egy szmolcdult tesznek, erre jegyzik fel a fogyasztott srket s teleket, ennek alapjn fog szmolni a fr. Szabad asztal nem volt, a hrom "foglalt" asztal egsz este resen maradt. Egy ppen fizet fiatal nmet pr asztalhoz ltnk le, amikor k elmentek, hamarosan jabb pr foglalta el helyket. Nmetl beszl pincrnl rendeltk meg a vacsort, de mg j ideig kellett vrni, mg az ismeretlen telt kihoztk. De kb. 2 ra alatt meg tudtunk vacsorzni s fizetni. Kb. 470-480 km volt a mai utunk.

Lejegyezte:szabola