Forrástúra a Bükkben Középtáv
Nekünk kötelezõ a forrástúra

A Társaságról

Az EMDT zászlaja
Társaságunk fõ célja, hogy minél több helyszínre eljutva marha jó fényképeket készítsünk különféle természeti és építészeti értékekrõl, legyen az fû, fa, virág, egy érdekes szikla, meztelen nõ, vagy esetleg ház, netalántán buszmegálló, vagy vonat. Másik cél, hogy a lehetõ legtöbb fajta kitûzõt/jelvényt szerezze meg, amelyeket különbözõ teljesítménytúrák sikeres teljesítõinek adnak. Ennek érdekében teljesítménytúrákon indulunk, de természetesen saját szervezésû kirándulások is vannak. Nemcsak itthon kirándulunk, hanem külföldre is ellátogatunk. A szûkös költségvetés és szabadságok miatt egy évben csak egy-két külföldi, elsõsorban ausztriai túrát szervezünk. A Társaság 2005-ben alakult, de a kemény mag már több éve együtt túrázik, sörözik, SQL-ezik. Társaságunknak bárki tagja lehet, aki elfogadja a tagsággal kapcsolatos feltételeket, amelyek lentebb vannak részletezve. Tagsági díj nincs, de a tagoktól elvárjuk, hogy adójuk 1 %-át a Társaságnak ajánlják fel.

Túránk
A társaság saját szervezésû túrája volt: Hol a következõ? tájékozódási túra.
A társaság saját szervezésû túramozgalma : Csúcsrajárás túramozgalom.

Õstörténetünk
Az elsõ teljesítménytúrámat gimnázium elsõ osztályában követtem el. Az iskolánk rendezte, azóta is folyamatosan megy a túra. Az osztályfõnök beszélt rá sok embert, hogy induljon el, ha nem is az 50-en, de legalább a 20 km-en. Mert, ha elmegyünk, akkor mit tudom én már milyen fasza lesz nekünk. Talán a legtöbb embert mozgósító osztály kapott egy plusz napot osztálykirándulásra. A legtöbben a 20-asra mentek, én pár emberrel együtt a 30-asra neveztem be. Ez volt 1992. október 1-én a Kanizsa 30 túra. Útközben - fõleg 15 km fölött - megkérdeztem magamtól párszor, hogy mi a francot keresek én itt, de utólag nézve nem bántam meg a dolgot. Az azóta eltelt 15 év alatt 123 túráig jutottam.

Középiskola alatt csak Zalában jártam túrázni, amit meg lehetett oldani azzal, hogy reggel elmegyek, este pedig vissza. Akkor még nem volt internet, és talán eseménynaptár sem. Negyedikben jött el velem Natasa elõször túrázni, akkor csináltam az elsõ 50-esemet, õ a 20. kilométernél kapcsolódott be a túrába. Ez 1995. október 7-én volt.

Egyetem alatt Pesten laktam, így a lehetõségek is megnõttek. Ezen a környéken sokkal több túrát rendeznek, és Natasával elhatároztuk, hogy elmegyünk annyira, amennyire csak tudunk. A zalai dombok után kicsit nehezebb túrák is következtek, de hamar hozzászoktunk a több emelkedõhöz. Az elsõ 70 km-es túránk az Írottkõ 70 volt, 1998. október 17-én. Az ott kapott póló azóta is megvan.

Szabolát és krichardot egyetem alatt ismertem meg, de eleinte nem járkáltunk túrázni. Sõt, kricharddal elsõben alig beszélgettem, tudniillik inkább a Nagyvárad téren szállt le a metróról a Klinikák helyett. És senki sem akart köszönni neki. A Balaton körüli biciklitúrára sikerült elcsábítanom szabolát, elõször 2000. május 28-án, majd egy évvel késõbb. Ekkor már krichard is ott volt, de csak mint szurkoló. Szabola akkor úgy vélekedett, hogy gyalog unalmas végignyomni a 12 órát, õ nem menne el ilyen túrára. Kisebb kirándulásra elmentünk, de talán csak egy-két alkalommal.

Aztán mégis eljött hosszabb túrára is, de az már egyetem után volt, egészen pontosan 2002. április 20-án, a Lemaradás 50-en. De utána már nem lacafacázott, rögtön a Kinizsi volt neki a második teljesítménytúra. Ez volt az elsõ, amirõl leírást készítettem, és felraktam egy freewebes honlapra. Az egy évvel késõbbi Kinizsin már képeket is raktam bele, és lefényképeztem a jelvényt meg az oklevelet.

Szépen gyûltek a leírások, egyre több túrára mentünk el együtt. A nagy álom egy alpesi túra volt. Erre akkor adódott alkalom, amikor krichard Genfben dolgozott, Natasa meg Klagenfurtban tanult. Az elsõ ilyen kis túra a Le Reculet-re vezetett 2004. április 17-én, majd 21-én a Dent d'Oche. Aztán még abban az évben Klagenfurtba is elmentünk, és megmásztuk a Mittagskogelt május 30-án.

2004 augusztusában jött haza krichard, és szeptember 18-án rögtön el is jött velünk a Papi Pipa 50-re. Pedig az elsõ komppal mentünk. Azóta õ is jár velünk túrákra. Évente kétszer elmegyünk valahova az Alpokba is.

Juhit az OMSZ-ban ismertük meg, és 2005. március 15-én jött el velünk elõször egy Kéktúra szakaszra Nógrád és Katalinpuszta között. Piros volt a haja.

Ekkor már szabola nekilátott, hogy egy profibb honlapot hozzon létre a leirásoknak. Az utolsó, ami az én honlapomra felkerült a 2005-ös Írottkõ 35 volt. Azóta a leírásokat átmásoltuk az új honlapra, én meg 2007-ben töröltem a sajátomat, mert már évek óta rá se néztem. Maga a dendeócse szó szabolától származik. Az EMDT-t én írtam le elõször egy e-mail-ben csak úgy hülyeségbõl, de úgy látszik termékeny talajra hullott a gondolat, és megszületett az Elsõ Magyar Dendeócse Társaság elnevezés.

Tagság

Ötfajta tagsági viszony létezik:

1. Alapító Tagok: Berlinger Natasa, Fehér Balázs, Kovács Richárd, Szabó László. Értelemszerûen az alapító tagok köréhez nem lehet csatlakozni. Az Alapító Tagi viszony megszûnhet kilépéssel, illetve kirúgással. Alapító Tagot csak a többi Alapító Tag rúghat ki a Társaságból alapos indokkal (pl. sokszoros torokfájásra hivatkozás, egymás barátnõinek/feleségének az elszeretése, stb...). A többi tagnak figyelmet kell fordítani arra a tényre, hogy a Társaságban nincsenek vezetõ tisztségek, ha úgy tetszik nincs fõnök, mindenki egyenlõ, de az Alapító Tagok egyenlõbbek.

2. Normál tagok: A Társasághoz bárki csatlakozhat, aki teljesíti a következõ feltételeket:

• évente legalább egy olyan gyalogos teljesítménytúra teljesítése, amelynek távja nagyobb, mint 30 km

• a tagok 51%-ának támogatnia kell az új tag felvételét

• az EMDT által szervezett túrák elõkészítésében és lebonyolításában aktív részvétel

• az elsõ belépéskor (elme)orvosi szakvéleményt kérünk, amelyben a tagjelölt tagságra való alkalmassága fel van tüntetve; ez alól az Alapító Tagok által személyesen ismert tagjelöltek fel vannak mentve

• a tagoknak tudni illik, hogy barotróp légkörben nincs termikus szél; az Alapító Tagok bármikor kérhetik a tagoktól a tétel bizonyítását

• tagoknak tudni kell, hogy hová ül a négytonnás gorilla a moziban

A Tag ennek fejében a saját túráiról leírásokat készíthet, amelyet lektorálás után felteszünk a honlapunkra. A lektorálást a Társaság Alapító Tagjai végzik, és fent tartják maguknak a jogot, hogy a leírást szarnak minõsítsék, és ne engedélyezzék a honlapra kerülését.

3. Advanced tagok: Ugyanazok a feltételek vonatkoznak rájuk is, mint a normál tagokra, de azokon felül évente egyszer egy olyan teljesítménytúrán, vagy saját szervezésû túrán is részt kell venni, amelynek a legmagasabb pontja legalább 1015 m. Az Advanced tagoknak le kell tudni vezetni a Pennman-Monteith egyenletet is, amelyet az Alapító tagok bármikor számon kérhetnek.

4. Super advanced tagok: Ugyanazok a feltételek vonatkoznak rájuk is, mint az Advanced tagokra, de azokon felül legalább kétszer kell teljesíteniük a Kinizsi Százas teljesítménytúrát szandálban, vagy strandpapucsban. A teljesítést az oklevéllel és/vagy a jelvénnyel kell igazolni, ezen kívül 3 független tanú nyilatkozata is szükséges.

5. Pártoló tag: Neki nem kell semmit teljesíteni, csak nyilatkoznia: méghozzá arról, hogy az adója 1 %-át Társaságunknak adja.