Forrstra a Visegrdi hegysgben (2011-01-16)
Idei els dendecss tra Dobogk krl
Forrs: Nvtelen-6.2.13-25 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-26 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-27 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs: Sfr-kt (Dli-Bkk)
Forrs: Erzsbet-forrs (Dli-Bkk)
Forrs: Zsilibes-forrs (Dli-Bkk)
Forrs: Kalo-kt (Dli-Bkk)
Bkki Batyus Barangols 30 (2019. november 6.)
Teljestmnytra az szi Bkkben batyuval brangolva.
Forrstra a Brzsnyben Kzptv (2019. november 6.)
Forrslltogats a Brzsnyben, ezttal egy teljestmnytra keretein bell.
DDK Zselic (2019. november 5.)
Tavaszi bglymentes DDK a Zselicben 3 nap alatt.

Vaalserberg

Kirnduls
Honlapra kerlt:2009. december 8. A lerst ksztette: feherb
Idpont: 2009. szeptember 17.
Induls: 08:00 Brsszel
rkezs: 11:30 Vaalserberg
Rsztvevk: feherb
tvonal Vaals -> Vaalserberg -> Vaals
Helyszn Hollandia, Limburg
Legmagasabb tengerszint feletti magassg 322.5 m - Vaalserberg
Maastricht, vastlloms
Belga vonat Maastrichtban
Rkattantunk a klnbzõ orszgok legmagasabb pontjaira. Nyr elejn Szlovnival akartuk kezdeni, de azt elbuktuk. Most õsszel Lengyelorszg sszejtt. s ha mr Hollandiban jrok, akkor oda is elmegyek. Ez a nmet-holland-belga hrmashatron van, errefel azrt mr vannak dombok is, de gy is alacsonyabb, mint a Zalai-dombsg, 322,5 m. Belgium legmagasabb pontja egy fennskon van az Ardennekben, nincs kitntetett pont, ez viszont ki van ptve, s elg jl megkzelthetõ. A kzeli nagyvrosok, Aachen s Maastricht kztt negyedrnknt jr busz. Ezt a Veolia zemelteti, 50-es a jratszm. A 49 s 149-es buszok ezen kvl konkrtan fel is mennek a Drielandenpunkthoz, a hrom orszg hatrpontjhoz, de ezek nem jrnak egsz vben. Legkzelebbi vros Vaals, innen kb. 3 km az t gyalog, a Busstation vagy a Bosstraat megllkban kell leszllni. Aachen kzpontjbl 6 km a biciklit, szval az sem vszes. n Brsszelbõl Maastrichtba vonatoztam, onnan mentem az 50-es busszal Vaalsba. A buszozs kb. 27 km volt, 45 percig tartott. Napijegyet kaptam, ezzel egsz nap buszozhattam vagy vonatozhattam volna Limburg tartomnyban a Veolia jrmûvein.

A Vaalserberg krnyke
Hollandia legmagasabb pontja
Mondanom sem kell, Vaalsbl vgig emelkedik az t :) Egyes rszeken azrt van olyan meredek, mint mondjuk egy budai utca a XII. kerletben. Itt mr a hollandok is meggondoljk, hogy biciklire lnek-e! A vros kzpontjbl a piros-srga jeleket kvetve eljuthatunk a cscsra, ezek a villanyoszlopokon vannak kiragasztva. Kocsival is fel lehet menni, rendes, aszfaltozott ton. Ha elhagyjuk a hzakat, erdõs rszen megynk tovbb, tulajdonkppen mindegy hogy az utat, a jrdt, vagy az erdei fldesutat kvetjk, mindegyik ugyanoda visz. A tetõn, de mg nem a legmagasabb ponton van egy kilt. Automata kapun lehet bemenni, csak a kteurst kell bedobni. Maga a legmagasabb pont, s a hatr innen kb. 500 mter, itt van egy nagyobb kilt, mindenfle bf, labirintus. s egy csom parkol, elg npszerû hely. Kln meg van jellve Hollandia legmagasabb pontja s a hrmashatr is. Volt itt tbb, mint 100 vig egy semleges terlet, szval egy idõben ez ngy orszg kzs hatrpontja volt, taln ezrt is Viergrenzenweg az utca neve Vaalsban, ami ide vezet. Az egykori semleges zna ma Belgiumhoz tartozik, de a hatrkvei mg ltszdnak. Errõl bõvebben itt olvashatunk: http://en.wikipedia.org/wiki/Neutral-Moresnet.

Hrmashatr
Kilts a kiltbl
Felgyalogoltam a kiltba, majd elmentem egy vasti alagthoz a belga rszre. Az alagt Belgimubl megy t Nmetorszgba, nem jr rajta sok vonat, a menetrendben nem is talltam itt mg llomst sem. A teherforgalom miatt ptettk, s Antwerpent kti ssze a Ruhr-vidkkel. Termszetesen ktvgnyos, villamostott vonal. Visszagyalogoltam fel a kilthoz, kajltam egyet, s indultam vissza hazafel. Mikor lertem Vaalsba, s le akartam fnykpezni a templomot, szrevettem, hogy elhagytam a fnykpezõt. Valsznûleg kajls utn a padon hagytam. Na basszus, rohantam vissza, de mire visszartem mr eltelt 45 perc, termszetesen nem volt mr a padon. Elkezdtem krbejrni a kajldkat, htha valaki leadta. s szerencsm volt, mert a harmadik helyen ott volt. Valaki megtallta, s leadta. Kicsit megknnyebbltem, hogy nem vesztek el a frankfurti vonatos kpek.

***

Ha mr Brsszelben jrok, akkor elugrottam megltogatni nnikmet, aki Dl-Hollandiban lakik. Termszetesen ide is vonattal mentem, de ez sem volt valami zkkenõmentes, rszben nmiattam, rszben a holland vast miatt. Igazbl semmi visszafordthatatlan, brutlis dolog nem trtnt.

Holland motorvonatok
Mozdonyok fellrl
Brsszelbõl Roosendaalig vettem nemzetkzi hegyet, s az rnknt kzlekedõ Brsszel-Amsterdam gyorsvonattal utaztam el. Roosendaal a holland oldalon a hatrlloms, innen a Vlissingenbe kzlekedõ szemlyvonatra szlltam t. Ez megy Zeeland tartomny fõvrosba Middelburgba is. Emeletes vonatok kzlekednek erre, s egsz tempsan mennek az llomsok kztt. Vlissingen ls Roosendaal kztt cscsidõben negyed, egybknt flrnknt van vonat, de rnknt egy elmegy egszen Amsterdamig, ez nem ll meg mindenhol. Nekem Middelburgig kellett mennem, de Bergen op Zoom vrosban vonatptl buszra kellett szllni. Ez nem llt meg sehol Middelburgig, vgig az autplyn tpett, mgis fl rval tovbb tartott, mintha vonattal mentem volna vgig.

Gapinge
Nnikm az llomstl 6 km-re lakik egy faluban, azt tancsolta, hogy taxival menjek, mert neki van kedvezmnye, s majd ha odartnk, akkor felmutatja a taxisnak a krtyjt. A taxis belement, de szerencstlensgemre a falu nevben kt G betû is van, amit a hollandok ugye H-nak ejtenek. Eslye sem volt megrteni, amikor azt mondtam neki, hogy 'gapingba' szeretnk menni, de mg a 'hapinht' is nehezen rtette meg. Amgy Gapinge faluba nem jr semmi. Valami busz van, de azt elõre meg kell rendelni, s az sem a vastllomssal br s egyben tartomnyi szkhely Middelburgba visz. 500-an laknak a faluban, mindenki kocsival jr, bolt nincs, viszont van ltalnos iskola, s egy hatalmas templom, ami akkor plt, amikor minket pp a tatrok akartak magukv tenni. Ez mr az igazi, 'tenger alatti' Hollandia, nem olyan dimbes-dombos, mint Maastricht krnyke. Ha gz lenne, akkor a tenger valahol a fk tetejnl hullmzana.

Holland tengerpart
Msnap estig maradtam, az utols lehetsges vonattal mentem el Brsszelbe. Addig vrosokat nztnk meg a tengerpartra stltunk. Este, naplemente utn mg Anglia fnyeit is ltni lehetett. Most mr nem volt vgnyzr, az emeletes vonattal vgig lehetett utazni Roosendaalig. Csak sajnos stt volt, nem lehetett semmit ltni a tjbl. s sajnos az irtaimbl sem, mert azok Hollandiban maradtak. Az sszes, mg a jogsim is. Gyorsan telefonltam nnikmnek, s megbeszltk, hogy holnap Antwerpenben tallkozunk, s ott odaadja. De ezzel mg nem volt vge a ma esti kalamajknak. Roosendaalban bejelentette a hangosbemond, hogy Belgium fel az sszes vonatot trltk. Aztn pr perc mlva mr kiirtk a vonatomat a monitorra, de 15 perc ksssel. Kzte arra gondoltam, hogy visszamegyek Gapinge-ba, de ehhez mg pnzt is kellett volna vltanom az jszaka kzepn, ugyanis paprpnzt nem fogad el a jegyautomata, aprban meg nem volt annyim. Vgl is pontosan negyed rs ksssel jtt a vonat, aztn Brsszelig mg sszeszedett negyed rt, s jfl utn rtem oda. Attl tartottam, hogy nem rem el az utols metrt, s jszakai jratok hjn gyalogolnom kell az jszakban iratok s trkp nlkl. Vgl az utols hrom metr egyikt elkaptam, de ez mr olyan volt, ami a remizbe ment.

Antwerpen Centraal
Oostende lloms a hdrl
Msnap Antwerpenbe mentem a paprokrt, de elõtte mg Oostendbe is elugrottam a tengerpartra. Ha hamarabb kapcsolok, akkor mg utazhattam volna a tengerparti villamossal is, ami Knokke s De Panne kztt kzlekedik. Kt ra a menetidõ, s a tengerparti vrosokat kti ssze. Ezt majd legkzelebb. A Csalagt elõtti idõben itt raktk a vonatokat kompokra s vittk t Angliba, a vastlloms is kzvetlenl a kompkiktõ mellett van, tulajdonkppen a belvrosban. Antwerpenbe gumiorr, WC-lkre hasonlt motorvonat ment. Elg brgyn nz ki szegnyem, de ettõl fggetlenl praktikus, s 200-zal is kzlekedhet akr. Antwerpen Centraal plyaudvar tetszett nekem mindkzl a legjobban, amit az t sorn lttam. Az elsõ rsze rgi, gazdagon dsztett, tornyos, ebben van a vrterem, informci, pnztrak. Ehhez kapcsoldik egy jabb, modern plet, ami a vgnyok felett helyezkedik el. 4 szintre rkeznek a vonatok +1-tõl a -2. szintig. Az egyes szinteken max 4 vgny van, kell a hely a mozglpcsõknek s a peronoknak. Amgy keresztirnyban elg szûk a hely, lvn ez is kvzi a belvrosban van. A -2. emeleten kvl csonkavgnyok vannak, legalul viszont alagtban folytatdik a plya. Ez nemrg kszlt el, s az az oka, hogy a Belgimbl rkezõ vonatoknak, amelyek tovbbmennek Hollandia fel ne kelljen visszamennik s megkerlnik a vrost, hanem a vros alatti alagton tovbb folytatjk tjukat. A vgnyokat mr a megelõzõ lloms, Berchem utn elkezdik sllyeszteni, hogy iderve elg mlyen legyenek az plet alatt.

Emeletes bord motorvonat
Az amsterdami gyors a Midin
Belgium taln leglepukkantabb s legrgebbi vonatai bord sznû motorvonatok. Nem igazn knyelmesek, barna mûbõr lsûek, de mg ezek is kpesek 140-es sebessgre. Egy ilyen emeletes vltozattal utaztam vissza Brsszelbe. Gyakorlatilag folyamatosan jrklnak a vonatok, odarkezsem utn 5 perc mlva mr indult is vissza a szerelvny Antwerpenbe. De az Amsterdambl rkezõ vonatnak is alig van 15 perce a Midin, s mr indul is vissza. A mai napi hrom utazs 21,90 eurba kerlt, minden t 7,30. Lehet venni egy tz darabos gyûjtõjegyet, ami 73 eur, s 10 alkalommal lehet vele utazni tvolsgi korltozs nlkl. Egyszerre tbb szemly utazhat vele, csak utazs elõtt r kell rni a dtumot, meg a kiinduls s clllomst. Egy vig rvnyes. Zolcsinak volt ilyen, mert realtve sokat utazik, n ebbõl elhasznltam most hrmat. Ehhez kpest Hollandiban drga a vonatozs. A 100 km-re a nemzetkzi jegy 15 eur volt, a belfldi 60 km-es jegy ehhez kpest 11-be kerlt. Igaz, annak nem nztem utna, hogy ott van-e valami hasonl kedvezmny, mert n csak egy sima oda-vissza tra mentem t. Hollandiban automatbl clszerû jegyet venni, ami mindenhol van, a pnztrban rvernek mg 50 centet minden jegyre, mivel hasznltad a humn infrastruktrjukat, ami nekik is drgbb :).

Tovbbi kpek
A lersba be nem frt fotk
Tornyok Maastrichtban
antwerpeni villamosok
Aachen ltkpe
Antwerpen, a pu. hts rsze