Forrs: Nvtelen-6.2.13-25 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs: Erzsbet-forrs (Dli-Bkk)
Forrs: Zsilibes-forrs (Dli-Bkk)
Forrs: Kalo-kt (Dli-Bkk)
Bkki Batyus Barangols 30 (2019. november 6.)
Teljestmnytra az szi Bkkben batyuval brangolva.
Forrstra a Brzsnyben Kzptv (2019. november 6.)
Forrslltogats a Brzsnyben, ezttal egy teljestmnytra keretein bell.
DDK Zselic (2019. november 5.)
Tavaszi bglymentes DDK a Zselicben 3 nap alatt.

Monte Rosa

Magashegyi tra
A lerst ksztette: szabola
Idpont: 2006. augusztus 14.
Induls: 11.00 - Tschaval
rkezs: 22.00 - Tschaval
Rsztvevk: juhi, krichard, szabola
tvonal Tschaval -> Mantova turistahz -> Tschaval
Helyszn Monte Rosa
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Mantova turistahz : 3480 mter
Meleg, napos id, napkzbeni gomolyfelh kpzdssel. Gyenge hszllingzssal tallkoztunk 3000 mter magasan. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
Mieltt brmit is rnk errl az egsz trrl, mindenki aki a Monte Rosa hegysgbe igyekszik figyeljen arra, hogy a Citta di Mantova nev turistahzban CSAK bizonyos klubhoz tartoz egynek szllhatnak meg!

Mivel sok energit ltnk az egszbe s mivel kudarc (persze ez az egyni vlemnyem, a tbbiek nem hasznlnk a kudarc szt) lett a vge, ezrt ne lepdjn meg senki ha a lers hangulata egy kicsit bors, egy kicsit csaldott, s nha van benne egy-kt csnya sz.

Az egsz mg tlen kezddtt amikor kinztnk egy 4000-es cscsot az olasz Alpokban. Mivel F - azaz knny - jelet adtak r ezrt elhatroztuk hogy felmegynk r. Hnapokig tervezgettk mit hogyan merre mennyirt, trkpet szereztnk, hosszasan tanulmnyoztuk az turistajelzseket s nzegettk a lehetsgeket. Remekl elterveztnk mindent, utnajrtunk a felszerelseknek, rdekldtnk klnbz helyeken mit vigynk magunkkal, mik azok amikre felttlenl szksgnk lesz, mire vigyzzunk odafent. Kicsit aggdtam, nem tudtam milyen lesz a terep, nem lesz-e tl meredek, nem fogok-e nagyon fosni. Mivel nyron szerettk volna megcsinlni a trt, amikor a legkevesebb h bortja a sziklkat, ezrt egybektttk a nyaralssal is. Olaszorszgba mentnk hatan, Genova krnykn kerestnk szllst.

A terv egyszer volt: az idjrstl fggen kinznk hrom napot. Az els nap felmegynk a kiindulsi pontig, Gressoney-ba. Ott kempingeznk, majd a msodik nap felmegynk a 3400 mteren tallhat menedkhzba s a harmadik nap korn reggel felmegynk a cscsra, majd vissza egszen a kocsihoz. Mieltt elindultunk feherb megnzte neknk az idjrst, ami nem ppen a legkedvezbb jelekkel kecsegtetett, de pont talltunk kt napot amikor elg nyugodt id igrkezett.

Gressoney-St.Jean
A_kempingben
Az els nap este rkeztnk meg Gressoney-be. Csak egy aprcska gond akadt: az a kemping, amit kinztnk 1900 mteren fekdt, de kiderlt, hogy az csak lakautval hasznlhat. Ezrt vissza kellett mennnk egszen 1300 mter tengerszint feletti magassgig - pr km - s ott talltunk egy kempinget. Kitn felszereltsg stortbor volt, pont egyetlen hely akadt mg, amit mi lelkesen elfoglaltunk. A hegyek nagy rsze felhben volt, csak estre szakadozott fel a felhzet.

Reggeli_ltkp_a_hegyekkel.
A cl
Reggeli ltkp a hegyekkel
jjel hideg volt, reggel dr lepte a fvet, ami nem igazn meleg jszakra utalt.Utlok strazni, csak olyan esetekben sznom r magam, amikor a cl "megrdemli". Most is ez az eset llt fent. Nagy nehezen tvszeltk az jszakt. Mindhrman fztunk, s rltnk, hogy vgre reggel lett. A kemping egy vlgyben fekdt s hiba volt tiszta id, hiba sttt a nap, a vlgy s a csuromvizes stor a hegyek takarsban maradt. Nem akartunk sok idt vesztegetni, korn el akartunk indulni, de vgl elgg ksn sikerlt elhagynunk a tborhelyet.

Induls_eltt,felcuccolva
Felmentnk a mt vgig, meglltunk egy nagy parkolban. Az egsz vlgy, amelyben Grassoney fekdt egy hatalmas kirndul s turistakzpont. A parkol is hamar megtelt autkkal, mindenfel trzkat lehetett ltni. Kt kabinos felvon is indult innen feljebb, magasabb rgikba. Komtosan kipakoltunk mindent amit fel kellett cipelnnk magunkkal, megreggeliztnk s mire sszepakoltunk mindent a 3 htizskba 11 ra lett. A juhi strt, amit vizesen pakoltunk el, most kitertettk s mialatt felmhztuk magunkat meg is szradt, gy nem kellett attl tartani, hogy bepenszedik az egsz.

A cscsok
Felhben a cscsok
Felfel_a_7-es_svnyen
Nekivgtunk az 1700 mteres szintklnbsg lekzdsnek. Nagyon sokan trztak, a turistaton szinte folyamatos embersor alakult ki. Legalbbis itt az als szakaszon. Az t szinte nem is haladt erdben, nylt terepen, zld fves legelkn vitt az svny minket felfel. A turistat, amin olyan sokan indultak el, a Lys gleccser aljhoz vezetett. Egy darabon mi is ezt kvettk, majd kb msfl kilomter megttele utn elhagytuk ezt, a 7-es jelzs utat s rtrtnk a Mantova hzhoz vezet 7c jelzs tra.

Felfel_az_svnyen
Felfel az svnyen
Minden ok volt, semmi rossz hangulat, az id is remek. Napsts kisrt minket egy darabon, majd mikor mr tl ers lett volna, megjelentek a gomolyfelhk s enyhtettek a meleg okozta gondunkon. De ennek ellenre alaposan bekentk magunkat naptejjel, nehogy nagyon legjnk. Fves hegyoldalon haladt felfel a kanyarg svny. A fkat rgta elhagytuk s ezutn mr nem is tallkoztunk velk.

Az svny folyamatosan emelkedett, egy rvidebb, enyhbb szakasz kivtelvel. Nemsokra elrtk azt a rszt ahol juhi rekordot dnttt: tlptk a 2350 mteres tengerszint feletti magassgot. Haladtunk tovbb, s egy hosszabb, meredek, sziklkkal tarktott kaptat utn megpihentnk egy szlvdett sziklatmb rnykban. Itt is tallkoztunk kszli kecskkkel. Akkork voltak, mint egy medve. Azrt megjegyeztem a tbbieknek, hogyha valaki vissza akar fordulni szljon, mert akkor visszamegynk. Ez itt mg flig viccnek hatott, de ksbb komolly vlt.
A Lys-gleccser nyugati oldaln magasod hegyek ltkpe
Tovbb_a_szikls_hegyoldalban
A juhival elgg elfradtunk, n teljesen leizzadtam s t is cserltem a polmat. Ettnk, ittunk s a kb negyed rs pihen utn felfrisslve, szinte jjszletve indultunk tovbb. Szerettk volna mr megltni a hzat, de ahhoz mg vrnunk kellett. Tovbbhaladtunk a 6a jelzsen, a kopr domboldalon termszetesen felfel. Nemsokra tlptk a 3000 mteres magassgot. Semmi problmnk nem volt a kimerltsgen kvl. Az eddigi trkhoz kpest jval tbb cuccot vittnk magunkkal: hlzskok, hgvasak, jgcskny, ktl. Amire vgl nem is volt szksgnk,b+!

Hegyek
krichard_s_szabola
Turistajelzs_a_szikln
A krichard jobban brta nlunk, mint egy gp gy haladt elttnk, gyakran kellett megvrnia minket. Vgl felrtnk a kvetkez domb tetejre, s vgre megpillantottunk messze fent a magasban a hzat,a Mantova turistaszllst. Sokat szmtott, hogy a cl mr lthat volt elttnk, de addig mg majdnem 400 mteres szintklnbsget le kellett kzdennk. A htizskok egyre nehezebbek lettek, a vllam nha rendesen fjt. A leveg is egyre ritkbb lett, amikor meglltunk a fejem egy picit mindig fjni kezdett.

szabola
Ahol_a_felhk_szletnek
A terep megvltozott, az t is nehezebb lett. Egy-ktmteres nagysg kgrgetegeken vezetett az utunk, oda kellett figyelnnk hova lpnk, mert simn beszorulhattunk, beleeshettnk volna a sziklatmbk kz. Ez gy elmeslve durvnak hangozhat, de egyltaln nem volt vszes s szerencsre nem lett gond, tvszeltk a szakaszt, majd egy rvid hmenet kvetekezett. A keskeny h vagy inkbb jgnyelven sokkal knnyebb jrs esett, mint a sziklkon.

juhi_a_ksivatagban
Messze_a_magasban_a_Mantova_hz
Hat rra tztk ki hogy felrnk a hzba. Nemsokra mr elmlt 1/2 5, majd 3/4 vgl t ra. A cl egyre kzelebb ltszott s mr csak 200 mter szint lehetett htra. Gyengn szllingzott a h, a Mantova hz nha-nha elmerlt a gomolyfelhkben. A felhalap kb a hz magassgban azaz 3500 mter krl lehetett. A clunkat a Vincent-et nem lttuk, a cscsot csak reggel, mikor a kiindulsi helynkre autztunk, lttuk elszr s utoljra.

Az utols 100 mter volt a legnehezebb: az svny egy gerincen, meredeken kaptatott felfel a sziklkon, de csak felnzve volt veszlyes, mikor a sziklkon kapaszkodtunk mr nem tnt olyan nehz szakasznak. s 6 ra krl fel is rtnk a hz mellett tallhat fabdhoz, majd pr pillanattal ksbb mr a hz bejrata eltt toporogtunk mindhrman. A felhben voltunk, kb 50 mter lehetett a lttvolsg. A krichard mr rgta mondogatta, hogy ha felrnk egy hatalmasat fog enni.

Az_Indren-gleccser
A_Mantova_menedkhz
Elfradva lptnk be a hz meleg, fttt elterbe, ami amolyan vetkz helyisgknt szolglt. A bejrattl jobbra illetve a jobb oldali falon egy pad vonult vgig amire lni lehetett, a tbbi falon pedig polcok szolgltak a bakancsok s egyb mszfelszerelsek trolsra. Lecuccoltunk, nagyon jl esett a meleg s a knyelmes lhely. A krichard bement a hz bels helyisgbe s megkrdezte mi az bra. Aztn visszajtt s kzlte , a mogorva tulaj nem tudott angolul s nmetl mekegte el a krichardnak hogy itt nem aludhat csak gy akrki! Itt csak bizonyos alpinista klub tagjai alhatnak. Mikor rkrdezett hogy vajon a Gnifettiben aludhatunk-e "taln" vlaszt kapott.

Egy kicsit elbizonytalanodtunk. Hat ra volt. Esznkbe se jutott, hogy nem tudunk itt aludni valahol, valamelyik hzban. s a krichardot mintha ramts rte volna, egybl elment a kedve az egsztl s vissza akart fordulni. Mi a juhival simn mentnk volna tovbb.Elvgre meg kellene nzni, hogy a msik hzban van-e hely. Teljesen elfelejtettem hogy fradt vagyok s elreindultam a Gnifetti fel vezet ton, hogy megnzzem milyen a terep. Elvgre kb csak 500-600 mterre fekdt a hz s csak kb 150 mterrel magasabban. Szval nem lett volna nehz dolog. Az egy, ami kicsit megneheztette volna az tkelst, hogy egy gleccseren t vezetett az t, amihez kellett volna a hgvas. Az svny tovbbra is szikls terepen vezetett, majd kb 100 mter utn rt ki a gleccserre. A felh tovbbra is ott gomolygott krlttem, de mg gy se reztem azt hogy lehetetlen lenne tkelni.

Visszamentem s mondtam mi a helyzet. De a krichard mr eltklte magt: vissza akart menni. Mert ugye mi van ha tmegynk a msik hzhoz s ott sincs hely? Akkor ugye rcsesztnk s akkor kint a hban jszakzhattunk volna. De n egyszeren nem hittem el, hogyha belnk valamelyik hz meleg elterbe s ott elvagyunk, akkor erszakkal kidobtak volna s azt mondjk fagyjunk meg odakint, fleg gy hogy mg fizetnk is rte, csak hadd maradjunk bent a melegben. Nem tudtam ilyet felttelezni. Vagy tnyleg ltezik ilyen? A krichardot nem lehetett volna meggyzni,hogy menjnk tovbb, meg se probltuk.

Mivel a korbbi megllapodsunk itt most fontoss vlt, azaz ha az egyiknk vissza akar fordulni akkor visszamegynk, knytelen-kelletlen vissza kellett fordulnunk. Vrzett a szvem, egyltaln nem reztem veszlyesnek a dolgot, simn megcsinlhattuk volna. Beleltnk egy csom energit, felcipeltnk egy halom cuccot oda a pi...ba, fl ve terveztk hogy ott fogunk llni 4200 mter magasan s kitzzk vgre azt a kib....ott EMDT zszlt s milyen j lesz. Most meg vissza kell fordulni!A juhi megjegyezte hogy gy ltszik a hegymszs is csak bizonyos emberek szmra problmamentes s a tapasztaltak alapjn gy nz ki igaza van.

juhi s krichard
Visszafel,3000_mter_magasan
Visszaindultunk. Nagyon el voltam keseredve. A visszatrl nem rok semmit. Gyorsan haladtunk, nem volt klnsebb gond lefel. A krichard nagyon kifradt, de aztn ettnk s rendbe jtt. 4 rs gyalogls utn, sttedsre rtnk le a kocsihoz.

Ha azt terveztk volna, hogy felmegynk a hzhoz s visszajvnk, akkor egy rossz szavam nem lehetne. Remek kirnduls volt, j volt az id, nagyon szp a krnyk. De az igazsg az, hogy nem ezt terveztk! s ezrt nem tudok "h de j volt" megjegyzssel emlkezni r. Annak ellenre sem, hogy mindhrman megdntttk eddigi magassgi rekordunkat.

A tbbiek mondtk, hogy ilyen tanulsg, meg olyan tanulsg. De mivel n rom ezt a lerst , azt mondom semmit nem csinltunk rosszul. tkzben mg gy gondoltam, hogy egy kicsit tl sokat akartunk, de gy utlag, tiszta fejjel azt mondhatom: nem. Minden meg volt tervezve, megfelel felszerels llt a rendelkezsnkre, s biztos voltam benne, hogy tudtuk volna hasznlni ket, s az llkpessgnk megfelelt a krlmnyeknek. Nem vllaltuk tl magunkat, pont annyit terveztnk be, amennyit teljes kifrads nlkl meg is csinltunk. Szval nem tudok olyat mondani, hogy ezt nem gy hanem gy kellett volna csinlni.

Tovbbi rm az rmben, ami engem rintett elgg rosszul, hogy direkt nem fnykpeztem virgokat, mondvn majd msnap ha jvnk visszafel lesz r idm. Na igen...

Vissza akarok menni s meg akarom csinlni, mert most mr tudom, hogy sikerlne!

s mg egyszer: aki a Monte Rosa hegysgbe akar menni trzni, az j ha tudja, hogy a Mantova hzban kznsges halandk nem szllhatnak meg, csak alpinista istenek s flistenek!i