Mostanban
Forrs (2019. szeptember 19.)
Forrs: Rzsa-forrs (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs (2019. szeptember 19.)
Forrs: Grnt-forrs (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs (2019. szeptember 19.)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-21 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs (2019. szeptember 19.)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-22 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs (2019. szeptember 19.)
Forrs: Nvtelen-6.2.13-23 (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs (2019. szeptember 17.)
Forrs: Csrge-kt (Brzsnyi-peremhegysg)
Forrs (2019. augusztus 30.)
Forrs: Gyertyn-kt (Kszegi-hegysg)
Forrs (2019. augusztus 30.)
Forrs: Jvor-kt (Kszegi-hegysg)
Forrs (2019. augusztus 30.)
Forrs: Szent-kt (Kszegi-hegysg)
Forrs (2019. augusztus 30.)
Forrs: Keresztkt (Kszegi-hegysg)

Grintovec tra

Magashegyi tra
A lerst ksztette: szabola
Idpont: 2007. jnius 3.
Induls: 8.15. Kokra foly vlgye
rkezs: 20.15. Kokra foly vlgye
Rsztvevk: juhi, Kati, krichard, szabola
Traparamterek
A tra hossza 16 km
Szintklnbsg 1906 m
tvonal Kokra foly vlgye -> Suhadolnik -> Cojzova Koca -> Grintovec -> Cojzova Koca -> Suhadolnik -> Kokra foly vlgye
Helyszn Jlia Alpok
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Grintovec - 2558 mter
Idjrs
Derlt reggel utn, dleltt illetve dlutn erteljes gomolykpzds zporokkal. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
Msodik napon egy nehezebb trt nztnk ki magunknak. A hegy neve Grintovec, a maga 2558 mteres tengerszint feletti magassgval a Kamnik Alpok legmagasabb cscsa. Erre a feherbk nem jttek velnk, gy csak ngyen -Kati, krichard, juhi s n - vgtunk neki a hegyeknek. A tervben krlbell 1600 mteres szintklnbsg s kb 13 km-es tra szerepelt.A tra els szakasza a Cojzova Koca nevezet, a tengerszint felett 1793 mter magasan fekv hg s turistahz elrsig tartott, a msodik szakaszben pedig a hztl kell feljutnunk a 2558 mter magas cscsig. Reggel korn indultunk, 7 rakor mr a kocsiban ltnk. Kicsit kavarogtunk a szlovn falvak kztt, de pr kisebb eltvedst szmtva egsz jl haladtunk s 8 rakor elrtk a Kokra patak vlgyben azt a legazt, ahonnan egy mellkt vezetett fel a tervezett kiindulsi helyre, Suhadolnikba. De a szmtsainkba hiba csszott, a legaznl egy behajtani tilos tblval tallkoztunk, amelyik alatt szmunkra rthetetlenl szlovn nyelven volt rva pr sor. Megijedtnk, hogyha behajtunk a kocsit elviszik, felrobbantjk s bankrablshoz hasznljk majd fel, gy vgl visszatrtnk egy kb. szz mterrel htrbb tallhat parkolba s ott lltunk meg a Kokra patak vlgyben.

Szval mg 4 ra 45 perc
Ez csak annyiban okozott gondot, hogy a tervbe vett 1600 mteres szintklnbsg 1900-ra, a megteend t hossza 13 km-rl 16-ra emelkedett, a nehznek grkez kirnduls mg kemnyebb vlt.Kipakoltunk, s nekiindultunk. Az els kt kilomtert Suhadolnikig hamar, kb. 45 perc alatt megtettk. llandan lemaradoztam, mert talltam pr nvnyt amit le kellett fotzni. Mikor felrtnk az eredeti kiindulsi pontra, akkor derlt ki, hogy a Kati el tudta olvasni s rtelmezni tudta a szlovn feliratot a behajtani tilos tbla alatt, amely semmi mst nem jelentett mint azt hogy behajtani csak sajt felelssgre lehet. Szval ha valaki ezzel a tblval tallkozik, tudja, hogy be lehet hajtani nyugodtan. Aztn az is kiderlt hogy nem akartak nekem errl szlni, mert taln fltek attl hogy bekattanok s srva fogok fetrengeni a poros ton, mikzben a fejemet verem a trabotommal.

Idilli kp
Mindegy, elg az hogy hamar letudtuk ezt a kt kilomtert s kezddhetett az igazi kaland. Az idjrs remek volt, az gen egyelre csak pr felhfoszlny jtszadozott a cscsokkal. Egy nagyobb rten haladtunk keresztl, majd betrtnk az erdbe, de csakis azrt hogy pr szz mter megttele utn jra, egy nagyobb kanyar levgsa utn visszatrjnk r. Innen pr szz mtert mentnk tovbb, majd tnyleg elindultunk felfel.

A vzmoss
Felfel_a_vzmoss_oldalban
A cscsot mr innen is megcsodlhattuk a Kocnval egytt. Mi tagads elgg magasan voltak, s oda fel kell jutnunk. Erdben haladtunk elgg meredeken felfel a Kalski Greben oldalban, majd egy nagyobb vzmosson keresztl kapaszkodtunk tovbb. Itt lltunk meg elszr, ettnk ittunk egy keveset. Az id tovbbra is j volt, sttt a nap, br egyre tbb felh jelent meg az gen. A vzmossban nem folyt semmi, ez egy egy kicsit megknnytette a tovbbjutst, a vzes sziklk elgg tudnak csszni. Megint "elltztem" magam: ismt pulverben indultam el - szerencsre a kabtomat mr nem vettem fel - s rendesen meg is izzadtam, de gondolom mindannyian, igaz k rvidujjban nyomultak. Egyszer csak megtanulom, hogy kell az ilyen kirndulsokon felltzni:)

krichard a sziklafal szln
Meredek
Itt egy elgg meredek szakasz kvetkezett, ahogy fel kellett kapaszkodnunk a vzmoss oldalban. Nem volt veszlyes, csak meredek. A rvid kb. 300 mteres szakaszon kt lpcsben rtnk fel a kiszradt patakmeder bal oldalnak tetejre. Taln a juhi ltal ksztett viden rzkelhet honnan kapaszkodtunk fel. Innen lazbb szakasz kvetkezett, ismt erdben, fk kztt vezetett a szk, hangulatos, egyszemlyes kis svny. Nhol vigyzni kellett, mert kisebb vlgyekben a vz elgg lehordta a talajt, de ezek a szakaszok sem voltak vszesek. Jegy nlkl egy BKV ellenrrel val tallkozs sokkal letveszlyesebb szituci.

Trpefenyk kztt
Szikla
1400 mteres magassgban lett vge a kis erdei svnynek, majd egy aprcska rt kvetkezett, ahonnan tovbb folytattuk utunkat egy kiszradt patakmeder mellett. rdekes, hogy ezen a trn a kiindulsi vlgyben foly Kokra patak kivtelvel egyetlen felszin vzfolyssal sem tallkoztunk, a folyadk amit vittnk szksen, de vgl elg volt; nem addott lehetsg hogy feltltsk a kirlt palackokat. A hzig tart utols pr szz mter volt a legnehezebb rsz: a turistat trpefenyk kztt, tbb alternatv tvonalra gazva haladt meredeken felfel, nhol 50-70 cm-es termszetes lpcsfokokkal, amelyeket az svnyen lerohan vz elgg lekoptatott mr.

Kszlds a kvetkez menetre
A vlgy ahonnan jvnk
Mr messzirl lttuk a hzat, de a kves terepen elg nehezen haladtunk elre. De vgre csak felrtnk a hromszintes hzhoz. A hg msik oldaln egy ktlplya volt kiptve, amely a Kamniska Bistrica vlgybl indul ide fel. Nem mkdtt, gyhogy nem tudtuk, vajon ez csak teherszlltsra hasznljk, vagy szemlyeket is hoznak fel ide. A felvgott ft biztosan ezzel hozzk fel, mert a placcon j pr kbmter, felhasogatott fa volt halomba ntve. A hz zrva volt, gyangy ahogy tegnap a Hochstulon, az ablakokon vaslemez. A fenti kis tren tbb pad llt egyms mellett, valamint valsznleg egy elektromos ram termelsre alkalmas szlkerk is vadul tekert a szlben. Rajtunk kvl is voltak fent, de k mr lefel indultak. Pedig mg csak alig mlt dl.

Itt hosszabb pihent engedlyeztnk magunknak, a szl ell egy kisebb kfal el telepedtnk le. A szlkerk vadul hajtott a szlben, a felhk egyre csak szaporodtak, a cscs hol kiltszott kzlk, hol elmerlt bennk. Elg lohaszt gondolat volt, hogy mr megtettnk 1100 mteres szintklnbsget s mg 700-at kell lekzdeni, hogy feljussunk a cscsra. De esznkbe nem jutott visszafordulni. Ettnk, ittunk, elolvastuk a tblkat, amelyek szerint a cscs mr nincs is olyan messze, majd lassan tovbbindultunk.

Szintben haladunk
svnyek a hegyoldalban
Egy meredekebb svnyen kellett felkapaszkodnunk a hgtl, majd egy lazbb, egyenesebb terep kvetkezett. A cscsot tovbbra is kerlgettk a felhk, de most egy hosszabb idszakra kitisztult az g a tet krnykn. A hegy oldalban mr ltszott az svny ahol tovbb kell majd mennnk. Nemsokra tallkoztunk hrom emberrel, akik kzl -mint ksbb nagyon valsznstettk - az egyik egy vezet volt, aki apt s fit prblt felvinni a cscsra, de visszafordultak. lltlag a rossz id, a sok felh, villmveszly miatt. Itt egy kicsit azrt megijedtem, eddig ez a villmcsaps dolog eszembe se jutott, de ijedtsgemet lekzdte a kvncsisg. A tegnapi hochstuli trn se trtnt semmi. Na meg meteorolgus lennk vagy mi a fene:) csak meg tudok klnbztetni egy Cb-t egy sima congestustl.

Felhben a cscs
Felfel az egyik meredeken
Szintben trappoltunk tovbb, majd emelkedni kezdtnk. Hiba, mg kb 600 mtert meg kell tennnk. Szintben. Visszanzve jl ltszott a Kalski Greben s az oldalban kitaposott svnyek, majd magasabbra rve mr a hegy mindkt cscsa (Kalski Greben(balra) s Kalska Gora(jobbra)) is jl kivehet volt; visszanzve pedig a hgt s a hzat is lttuk magunk alatt. A hz alatt lthat, kiszradt patakmederre hasonlt meredek szakasz az t, amin mi is felkapaszkodtunk:). De csak innen tnik borzalomnak.

Ahol a felhk szletnek
Felhgyr
A krnyk lassan megvltozott, a nvnyek eltntek, csak a kmorna halmok maradtak. Szpen komtosan haladtunk cikk-cakkban felfel a kvek kztt. Lassan elmaradtak mellettnk a korbban mg nagyon magasnak tn sziklk, kiszgellsek; megllthatatlanul trtettnk a cscs fel, amely mr nem lehetett messze. Az intenzv emelkeds miatt a GPS kijelzjn a magassg rtke is elg gyorsan emelkedett. Tbbszr meglltunk felfel, de nemsokr mr csak 300, 250, 200, 100 mteres szintklnbsg maradt htra. Juhi egyszer megkrdezte, milyen magasan vagyunk s most mr nem rdemes feladni ugye? Nem tudom viccelt-e, de azt vlaszoltam, hogy innen mr ha kell felrugdossuk.

Aztn a krichard kiltt s meg sem llt a tetejig, majd pr perccel ksbb mi is felrtnk. Nem volt fantasztikus kilts, de az giek megkegyelemeztek neknk, mert tiszta idben nzhettnk krl.
Csoportkp
A cscson, felhk kztt
Alattunk a vlgy
A felhk folyamatosan kavarogtak mellettnk, a szomszdos hegyek hol kiltszottak kzlk, hol nem. Egyedl szaknyugat fel volt masszv kd, arra nem is lttunk semmit a kb 20 perces cscson tartzkods alatt. Intenzv csnd vett krl minket, a szl nem svtett, madarak nem csiviteltek, semmi hang, nma kuss. A felhk ide-oda rohangltak - fleg a hg felett - aminek
Megkopott felirat
hatsra a mellettnk fekv vlgy is ki-kibukkant a kdbl, illetve a pr mterrel alacsonyabb, a Grintovectl keletebbre fekv Skuta is megmutatta magt. Ismt megjelentek a tavaly is ltott fekete, srga csr madarak, amikrl vgre kiderlt hogy havasi cskk. Fnykpezkedtnk, megcsodltuk a krnyket, cscsrzs ezerrel, amely az 1900 mteres szint utn igencsak jl esett. A szlovnoknl gy ltszik nem szoks keresztet lltani a cscsra, mert itt sem talltunk, csak egy oszlopot. Na meg pecstet. Egy fmldba rejtve talltk meg a tbbiek, tudatosan kerestk, mert tegnap a Hochstulon is talltunk ilyet. Miutn pecsteltnk, ettnk, ittunk, pihentnk, majd lassan felpakoltunk s elindultunk vissza.

1
Panormakp ia cscsrl kelet s dl fel


Visszanzve a cscsra
Kicsit nyomaszt, nem?
Lefel kicsit gyorsabban tudtunk haladni, de a Kati trde fjni kezdett, ami nem volt j jel, fleg arra gondolva, hogy az aut milyen messze van mg. A felhk egyre csak hztak -nha gyenge szitls is elfordult- de kztk ki-kisttt a nap.Nem lltunk meg, maximum annyira hogy bevrjuk egymst s negyed hat krl rtnk vissza a hzhoz. Itt mr nem talltunk senkit, a viz s teakszletnk elgg megcsappant. Itt dntttnk vgl gy, hogy mi a kricharddal elremegynk s - a behajtani tilos tbla al rt szveg tudatban - feljvnk az ton ameddig lehet, ennyivel is segtve a tbbieket.

A hgn padok is voltak
Turistat Kamniska Bistrica vlgye fel
Pihi visszafel
A kricharddal indultunk vissza. Megprbltunk sietni, hogy minl hamarabb lerjnk; gy szmoltuk, hogy pont akkorra rnk vissza Suhadolnikba amikor a juhik is oda fognak rni. Siettnk, de a hz alatti kves terep kiss visszafogott minket. Kicsit a schneebergi trra emlkeztetett a dolog, ott trtnt ugyanis, hogy igencsak sietnk kellett lefel, hogy minl hamarabb lerjnk. Szerencsre itt nem 13 km volt a lefel szakasz, csak 8 s abbl is mr csak 4-5 lehetett vissza.

A kis rtnl kezdett esni az es. Kromkodsok kzepette vettem fel magamra az eskabtot. Utlom ha esik, elgg le szokott amortizlni mentlisan. Szerencsre fizikklisan nem:) Siettnk, j kis nyri zpor szakadt a nyakunkba. Krichard sz@rt mindenre, nem vette fel az eskabtot, egy szl polban nyomta tovbb. Esben ereszkedtnk le a meredek, vzmossos rszen is, szerencsre komolyabb baj nlkl. Itt azon kezdtem aggdni, hogyha tovbbra is ilyen intezven fog esni, nehogy a juhiknak mr egy megduzzadt vzfolyssal kelljen megkzdenik. Mikor mi odartnk, mr akkor keskeny patakokban szakadt le a szemkzti sziklafalrl az esvz.

Suhadolniktl kb fl kilomterre hagyta abba, s a nap szinte egybl kisttt. Szerencsre a fnykpezgp - amit az oldalamra kttt tartban szoktam vinni - nem zott el; igencsak ideges lettem volna, ha a fotterms tnkremegy a rohadt es miatt. Hamar lertnk a kis hzakhoz, majd innen erltetett menetben zdultunk le a kocsiig. Felfel nem is tnt olyan hossznak ez az utols szakasz. Kb negyed nyolckor rtnk az authoz, bermoltunk s indultunk vissza.

Kb 15 perc alatt rtnk fel, de a juhiknak se hre se hamva. Megijedtem, azt hittem valami baj rte ket az esben. Fogtam magam s elindultam felfel. A szembejv hrom ficktl megkrdeztem nem lttk-e ket, de nemleges vlaszt adtak. Igaz, k nem arra voltak amerre mi, szval ez nem jelentett semmit. Ezutn visszafordultam, mert nem volt nlam telefon. Mikor visszartem a kocsihoz, krichard akkor rt sms-t a juhinak, hogy mi a f@sz van. Szerencsre vlaszoltak, s megnyugodtam; nincs semmi baj, csak lassan tudnak jnni, mert a Katinak mr elgg fjt a trde. Ismt visszamentem rtk s ppen stteds eltt rtnk ki az erdbl. Egy fl rval ksbb mr ott kvlyoghattak volna a fk kztt, mert lmpa nem volt nlunk. De minden ok s kb fl kilenckor indultunk is haza.

Nagyon remek tra kerekedett az egszbl, a dlutni zpor mr csak rossz emlk. Az 1900 mteres szintklnbsg pedig feltette a koront erre a kirndulsra.

Zld zna
Tbbek kztt ezekkel a nvnyekkel tallkoztunk a trn (Az itt lthat nvnyekrl mg tbb kp tallhat azon az oldalon, ahol a trk, kirndulsok sorn fotzott nvnyeket gyjtttk ssze: Pr nvny Magyarorszg s a krnyez orszgok flrjbl)
Trollius europaeus L.
Zergeboglr
(Trollius europaeus L.)
Geum rivale L.
Bkol gymbrgykr
(Geum rivale L.)